آخرین اخبار

مولانا عبدالحمید: وحدت جهان اسلام یک ضرورت مهم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: میلاد مسعود حضرت رسول اکرم(ص) که برای همه بشریت مایه برکت بوده است، پیام برادری و اخوت را برای جهانیان به ارمغان آورد. وی در تشریح فضای قبل از بعثت نبی مکرم اسلام (ص) […]

اشتراک گذاری
۲۸ دی ۱۳۹۲
670 بازدید
کد مطلب : 529

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی در گفتگو با خبرنگار تقریب اظهار داشت: میلاد مسعود حضرت رسول اکرم(ص) که برای همه بشریت مایه برکت بوده است، پیام برادری و اخوت را برای جهانیان به ارمغان آورد.

وی در تشریح فضای قبل از بعثت نبی مکرم اسلام (ص) افزود: سرزمین حجاز قبل از بعثت نبی مکرم اسلام با تفرقه روبرو بود و مردم مدینه از اختلاف و جنگهای قومی دیرینه رنج می بردند و صدها کشته و اسیر این جنگ‌ها به جا گذاشته و کینه و کدورت در قلوب مردم جا گرفته بود.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: قبایل عرب در کل جزیره العرب با هم درگیر بودند و فضای غالب، کشتار و درگیری و خون‌ریزی بود و افرادی را در جامعه آن زمان تعریف و ستایش می کردند که از همه بیش‌تر جنایت می کردند و آدم می کشتند.

مدیر دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان افزود: حضرت رسول (ص) وقتی تشریف آوردند و قرآن نازل شد و زمانی که همه مردم جزیره العرب در دین اسلام داخل شدند اخوت عجیبی با هم پیدا کردند و آن‌قدر محبت آمد که قرآن می فرماید اگر شما همه ذخایر دنیا را مصرف می کردید که این برادری و اخوت را ایجاد کنید امکان پذیر نبود مگر با امداد خداوند که با دین اسلام این محبت را ایجاد کرد و این اخوت ایمانی و دینی است.

وی تاکید کرد: ما یک اخوت ایمانی و دینی با همه مسلمانان و یک اخوت انسانی هم با کل بشریت داریم که همه از نوع انسانیم و ماموریم با همه انسان‌ها محبت داشته باشیم و نیکی و خیر به آنان برسانیم مگر آنانی که غیر مسلمانند و با ما در جنگ هستند و به ما ظلم و جنایت می کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به نام‌گذاری هفته وحدت توسط امام راحل افزود: به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام، امام راحل این هفته وحدت را مطرح کردند تا اخوت و برادری بیش‌تر باشد و معنایش این نیست که اخوت فقط همین یک هفته است بلکه همان‌طور که در جمهوری اسلامی هفته های مختلف موجود است هفته برای آن است که این اخوت را بیش‌تر مطرح کنیم و خصوصا بهترین موقع بحث، میلاد نبی مکرم اسلام است که نزد اهل سنت دوازدهم ربیع الاول و نزد برادران شیعه هفدهم ربیع الاول است.

وی افزود: هفته وحدت به این معنا نیست که ما بیاییم فقه یک‌دیگر را قبول کنیم یا تفکرات هم را بپذیریم بلکه ما آن‌قدر مشترکات داریم که در مقابل آن، اختلافات خیلی محدود است و ما باید به این اشتراکات چنگ بزنیم و مشترکات را بگیریم و در اختلافات هر کس خودش می داند و خدایش.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: باید برای هم‌دیگر احترام قائل باشیم و نسبت به یک‌دیگر حرمت بگذاریم و به مقدسات و بزرگان یک‌دیگر اهانت نکنیم و تهمت و افترا به هم وارد نکنیم و در قلبمان نیز نسبت به یک‌دیگر عداوت و کینه نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: همه فرق اسلامی در اسلام داخل هستند و دین اسلام این‌ها را دور هم جمع می کند و لذا برادری ما نه سیاسی است و نه مقطعی است بلکه اخوت ما اسلامی است و بنا به دستور قرآن است.

مولانا عبدالحمید افزود: ممکن است برخی برادران اهل سنت یا برادران شیعه این فکر را کنند که اتحاد ما به این معنا است که باید ما مسایل اعتقادی خود را رها کنیم و همه باید بیاییم و مراسمات خاص مذهبی یک‌دیگر را بپذیریم، اما این‌طور نیست و هم رهبر فقید انقلاب اسلامی و هم رهبر معظم انقلاب و سایر شخصیت‌های بزرگ کشور نیز بارها تاکید داشته اند که وحدت به این معنا نیست که ما از مسایل خودمان به خاطر مصلحت بگذریم بلکه مصلحت آن است که هر کسی به دیدگاه و فقه خودش عمل کند اما با هم اختلاف نکنیم و به مشترکاتی که داریم بپردازیم.

مدیر دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان ادامه داد: اصل مهم همین مشترکات است و باید به همین اصول مشترک چنگ بزنیم و از مختلفات و تحریک هم‌دیگر پرهیز کنیم.

وی در بیان ضرورت وحدت در جهان اسلام گفت: اکنون وحدت در دنیای اسلام یک ضرورت است زیرا جهان اسلام را می بینیم که مسلمانان دارند در نتیجه اختلاف در خون هم می غلطند و هزاران انسان کشته می شوند و دشمنان اسلام که از بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی خیلی خشمگین هستند تلاش دارند مسلمانان را به جان هم بیندازند و بیداری اسلامی را به ضرر منافع خود می بینند.

مولوی عبدالحمید افزود: در چنین شرایطی بیش‌تر نیاز است که مسلمانان به اسلام و اخوت اسلامی برگردند و درکنار هم قرار بگیرند و از اختلافات پرهیز کنند و خودشان اختلافات میان خود را مدیریت کنند و به سازش بکشانند و خودشان مسایل خود را حل کنند زیرا مسلمانان، دلسوزی غیر خود ندارند که بیایند و اختلافاتشان را حل کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: دیگران همان‌هایی هستند که اختلافات را به وجود آورده اند و آن‌ها هرگز نمی خواهند این اختلافات حل شود مگر این‌که خودمان بخواهیم این اختلافات را حل کنیم و انسجام اسلامی داشته باشیم.

مولوی عبدالحمید درباره تحولات کشورهای اسلامی در منطقه نیز اظهار داشت: درباره تحولات سوریه، عراق، مصر و یا جاهای دیگر معتقدم دست دشمنان در کار است و تمام مشکلاتی که جهان اسلام به ویژه در خاور میانه با آن مواجه است همه به خاطر حفظ امنیت اسراییل است.

وی افزود: بیگانگان و اجانب شرق و غرب، مسلمانان را به جان هم می اندازند تا نیروی آن‌ها صرف یک‌دیگر شود و مسلمانان همچنان عقب مانده بمانند و از پیشرفت و ترقی محروم باشند.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: به جای این‌که مردم سوریه، عراق، مصر و سایر بلاد اسلامی کشورهایشان را توسعه دهند و بسازند، دشمنان این‌ها را گرفتار جنگ داخلی کرده اند و بنده دست اجنبی و بیگانه را در این کار می بینم.

وی افزود: دشمنان اسلام، بیداری اسلامی را نمی توانند تحمل کنند و نمی خواهند اسلام مجدد به زندگی مسلمانان برگردد و راه نجات هم تنها در این است که مسلمانان به جای این‌که وابسته به شرق و غرب باشند و به تمدن‌های آن‌ها رو بیاورند باید به اسلام رو بیاورند و وابسته به اسلام و قرآن و الله تعالی باشند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: آنچه که بنده راه حل می بینم برای قضایا، سعه صدر و وسعت دید است .

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: اعتقاد ندارم اختلافی که در عراق و سوریه هست اختلاف مذهبی باشد و این جنگ را جنگ شیعه و سنی نمی دانم؛ بلکه این‌ها نتیجه شیطنت اجانب و روی اختلافات بر سر قدرت است و هر کسی می خواهد قدرت را دست بگیرد و بعد که به بن بست می رسند بحث مذهب را جلو می آورند و مطرح می کنند.

وی افزود: این‌ها صدها سال با هم بوده اند و این اختلافات مال الان نیست و مال ۱۴۰۰ سال قبل است و این همه سال درگیر نشدند و الان چطور شده که درگیر شده اند. لذا  اگر این‌ها هم‌دیگر را تحمل کنند و با هم بنشینند کل مشکلاتشان حل می شود و مسایل مذهبی هم مطرح نمی شود.

مدیر دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان در پایان تاکید کرد: در اسلام چیزی به نام جهاد نکاح، نه در میان شیعه و نه در میان اهل سنت جایگاهی ندارد و هیچ گروه و مذهبی در اهل سنت این اعتقاد را ندارد و این‌ها تهمت‌هایی است که افراطیون می زنند.
وی افزود: در اسلام حمله انتحاری و اینکه کسی بمب ببندد و خودش و دیگران را بکشد هم وجود ندارد و این مسایل در اسلام نیست، این‌ها ریشه ای در اسلام ندارد ما معتقدیم علاج تروریسم که دنیا از آن در رنج است و یک بحران در دنیا است و حمله های انتحاری و سایر مسایل، این است که جهانیان به جای این‌که با حمله نظامی بخواهند مقابله کنند با تروریسم و این مسایل، بهترین راه گفتمان است که بروند به اینها بگویند شما چه دردی دارید و مشکلات شما چیست .
وی در پایان سخنانش بار دیگر بر محبت اهل بیت نزد اهل سنت تاکید کرد و افزود: اهل سنت به اهل بیت پیامبر اعتقاد و محبت دارند و همانطور که به صحابه عشق می ورزند به اهل بیت هم عشق می ورزند و اهل بیت و صحابه هر دو جزو مقدسات اهل سنت محسوب می شوند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: در نزد اهل سنت همان‌طور که مقام اهل بیت بسیار رفیع و بلند است مقام صحابه و یاران حضرت رسول که ایشان را نصرت و یاری کردند بالا است و همین‌طور مقام کسانی که هم صحابی هستند و اهل بیت آن حضرت هستند مثل سیدنا علی و سیدنا حسن و حسین رضی الله عنهم که دو مقام دارند و این‌ها نزد اهل سنت بسیار عزیز هستند.

وی افزود: اگر شما در منطقه بلوچستان بررسی کنید در مناطق سنی نشین می بینید که چه اندازه نام اهل بیت در میان اهل سنت فراوان است به طوری که همان اندازه که در میان شیعه نام اهل بیت موجود است در میان اهل سنت هم هست و ما تا کنون نتوانسته ایم بگوییم در میان شیعه بیش‌تر و در میان اهل سنت کم‌تر است و یا بالعکس و احساس ما این است که به طور مساوی این مساله بین شیعه و اهل سنت است که این خود نشان عشق و علاقه اهل سنت به اهل بیت می باشد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *