آخرین اخبار

مولوی گل محمد منصوری:در روز عید قربان هیچ عملی با فضیلت تر از ریختن خون قربانی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف ، مولوی گل محمد منصوری – مدرس حوزه علمیه احناف خواف – در نماز جمعه (۲۷ شهریور ۹۴) اهل سنت خواف، با تلاوت آیه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّـهِ رَ‌بِّ الْعَالَمِینَ ﴿١۶٢: انعام) پیرامون شخصیت حضرت ابراهیم (ع) به ایراد سخن پرداخت. وی گفت: حضرت ابراهیم(ع) […]

اشتراک گذاری
۲۹ شهریور ۱۳۹۴
631 بازدید
کد مطلب : 3931

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف ، مولوی گل محمد منصوری – مدرس حوزه علمیه احناف خواف – در نماز جمعه (۲۷ شهریور ۹۴) اهل سنت خواف، با تلاوت آیه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّـهِ رَ‌بِّ الْعَالَمِینَ ﴿١۶٢: انعام) پیرامون شخصیت حضرت ابراهیم (ع) به ایراد سخن پرداخت.

وی گفت: حضرت ابراهیم(ع) اولین شخصیتی است که علیه شرک و خرافه پرستی قیام کرد و به “ابراهیم بت شکن” معروف شد. ایشان شخصیتی بودند که نه تنها مسلمانان، حتی مسیحیان به ایشان افتخار می برند و پیامبر اکرم (ص)، حضرات موسی و عیسی (ع) از نسل ایشان هستند.

وی در مورد امت حضرت ابراهیم(ع) گفت: حضرت ابراهیم (ع) در میان ملتی پا به عرصه وجود گذاشت که در آن زمان همه در خرافه پرستی و شرک غوطه ور بودند و مالک حقیقی خود را نمی شناختند. جالب اینکه خود حضرت ابراهیم(ع) در خانواده ای متولد شدند که بزرگ آن خانه، ریاست مذهبی و اعتقادی آن دوران را بر عهده داشت. ابراهیم خلیل(ع) در اول زندگی اش نزد مردم از محبوبیت زیادی برخوردار بود. اما او به تمامی آنها پشت کرد و در مقابل آنها ایستاد و به آنان گفت: شما را چه شده است که در مقابل بت هایی سجده می کنید که خودتان آنها را تراشیده اید!!! به همین خاطر در مقابل آنها می گفت:«إِنِّی بَرِ‌یءٌ مِّمَّا تُشْرِ‌کُونَ ﴿٧٨: انعام) من از آنچه شما شریک خدا قرار می‌دهید بیزارم.

حضرت ابراهیم (ع) بعد از اعلان بیزاری از آنها دچار مشکلاتی گشت که شروع مشکلات از خانواده اش شروع شد که او را تهدید به عدم ارث و سنگسار کردنش کردند. برخورد قومش نیز با او عوض شد و به او ناسزا می گفتند تا جایی که حکومت نیز در مقابلش موضع گیری کرد. چنانچه امروزه نیز متاسفانه حکومت هایی که مخالف توحید هستند، این گونه عمل می کنند.

وی ادامه داد: در نتیجه حکومت تصمیم گرفت تا با منجنیق او را به آتشی که از ماهها قبل هیزمش آماده شده بود بیندازند. اما ابراهیم خلیل(ع) با تقوایی که داشت باعث شد تا خداوند متعال، جبرئیل را به کمک وی بفرستد که در نتیجه از طرف خداوند آتش برایش سرد و سلامت گشت. «قُلْنَا یَا نَارُ‌ کُونِی بَرْ‌دًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَ‌اهِیمَ ﴿۶٩: انبیاء) گفتیم: «اى آتش، براى ابراهیم سرد و بى‌آسیب باش».

مولوی منصوری در مورد هجرت حضرت ابراهیم (ع) خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم وقتی از آتش بیرون آمد تصمیم به هجرت گرفت. پس از مهاجرت و بعد از تحمل سختی ها و سفیدشدن موهایش، در سن ۸۳ سالگی وقتی دید کسی را ندارد، از خداوند درخواست فرزند کرد تا راهش و توحیدش را ادامه دهد. خداوند نیز دعایش را قبول کرد و فرمود:«فَبَشَّرْ‌نَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ ﴿١٠١: صافات)

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در مورد امتحانی که در زندگی ابراهیم خلیل(ع) بوجود آمد تصریح کرد: امتحان سختی که ابراهیم خلیل در سن پیری مجبور به انجام آن شد، دستور هجرت به حجاز بود. وقتی حضرت به آنجا رسید، فرزند و زنش را در بیابانی بی آب و علف تنها گذاشت و خودش رفت. همسرش سوال کرد که چرا ما را تنها می گذاری؟ آیا فرمان خداست؟ گفت: بله. هسرش گفت: پس خدا ما را در این بیابان ضایع نخواهد کرد.

وی در زمینه خواب حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح فرزندش گفت: حضرت ابراهیم بنا به قولی بعد از نه سال و به قولی دیگر بعد از دوازده سال از واقعه هجرت، خوابی دید که باید فرزندش را قربان کند. لذا خود را برای این امر مهم آماده نمود. «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَ‌ىٰ فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانظُرْ‌ مَاذَا تَرَ‌ىٰ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ‌ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّـهُ مِنَ الصَّابِرِ‌ینَ ﴿١٠٢: صافات) و وقتى با او به جایگاه «سعى» رسید، گفت: «اى پسرک من! من در خواب چنین‌مى‌بینم که تو را سَرْ مى‌بُرم، پس ببین چه به نظرت مى‌آید؟» گفت: «اى پدر من! آنچه را مأمورى بکن! ان شاء الله مرا از شکیبایان خواهى یافت».ابراهیم خلیل(ع* برای اجرای امر الهی راهی کشتارگاه شد. شیطان هم برای اینکه پدر و پسر را از این امر مهم باز دارد وارد میدان شد اما غافل از اینکه «إِنَّ اللَّـهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا»(حج: ۳۸) قطعاً خداوند از کسانى که ایمان آورده‌اند دفاع مى‌کند.

شیطان اول پیش همسر ابراهیم(ع) رفت و به او گفت: می دانی الان فرزندت کجاست؟ گفت: نه نمی دانم. شیطان گفت: ابراهیم قصد کشتن او را دارد. مادر اسماعیل در جوابش گفت: حتما امر مهمی بوده که ابراهیم این کار را می کند. وقتی از طرف همسر ابراهیم ناامید شد به پیش ابراهیم(ع) در نقش دوست صادق ظاهر شد، اما آنحضرت(ع) فهمید که او خیرخواهش نیست و از او فاصله گرفت. شیطان هم پشت سه جمره عقبه، اولی و وسطی پنهان شد که از طرف حضرت ابراهیم(ع) در پشت هر سنگ، هفت مرتبه مورد اصابت سنگ ریزه قرار گرفت که الان حجاج محترم این سنت ابراهیمی را انجام می دهند. باز شیطان پیش اسماعیل رفت و باز هم به مرادش نرسید.

«فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ ﴿١٠٣﴾وَنَادَیْنَاهُ أَن یَا إِبْرَ‌اهِیمُ ﴿١٠۴﴾قَدْ صَدَّقْتَ الرُّ‌ؤْیَاإِنَّا کَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴿١٠۵﴾»(صافات) پس وقتى هر دو تن دردادند [و همدیگر را بدرود گفتند] و [پسر] را به پیشانى بر خاک افکند، ۱۰۳او را ندا دادیم که اى ابراهیم۱۰۴رؤیاى خود را حقیقت بخشیدى! ما نیکوکاران را چنین پاداش مى‌دهیم!

وی در بیان فضیلت قربانی یادآور شد: در روز عید قربان هیچ عملی با فضیلت تر از ریختن خون قربانی نیست. قبل از اینکه خون حیوان به زمین برسد، دعای او مستجاب می شود و آن حیوان در روز قیامت باعث شفاعت و اجر و مزد وی می گردد.

مولوی منصوری در زمینه شرایط وجوب قربانی خطاب به نمازگزاران خاطرنشان کرد: هر مسلمانی که بالغ، آزاد و توان مالی به اندازه یک نصاب زکات بیش از ضروریات زندگی داشته باشد و در مسافرت نباشد، قربانی بر او واجب می شود. نصاب زکات به اندازه ۸۷٫۵ گرم طلا است که تقریبا هشت میلیون و سیصد هزار تومان می شود.

وی در خاتمه سخنان خویش با بیان اینکه حوزه علمیه احناف خواف یکی از مراکز مهم دینی در منطقه است، خاطرنشان کرد: الحمدلله همانطور که مردم عزیز به حوزه علمیه احناف و بقیه امور خیریه توجهات زیادی داشته اند، ان شاءالله امسال نیز از این مرکز دینی فراموش نکنند تا در ثواب این مرکز دینی که طلاب محترم در آن مشغول به فراگیری علوم دینی هستند، مشارکت داشته باشند.

About Author

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *