آخرین اخبار

«نماز» نماد کاملی از ارتباط مستقیم بنده با پروردگار است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، با اشاره به تاثیر «نماز» در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها، از آن به‌عنوان بزرگترین عبادتی یاد کردند که بین بندگان و خداوند متعال «ارتباط مستقیم» برقرار می‌کند. مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان (۱۴ آبان ۱۳۹۵) به بیان جایگاه «نماز» در اسلام اشاره کردند و گفتند: نماز یکی از […]

اشتراک گذاری
۱۵ آبان ۱۳۹۵
749 بازدید
کد مطلب : 4658

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، با اشاره به تاثیر «نماز» در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها، از آن به‌عنوان بزرگترین عبادتی یاد کردند که بین بندگان و خداوند متعال «ارتباط مستقیم» برقرار می‌کند.
مولانا عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه زاهدان (۱۴ آبان ۱۳۹۵) به بیان جایگاه «نماز» در اسلام اشاره کردند و گفتند: نماز یکی از ارکان مهم دین اسلام است که رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم آن را ستون دین معرفی کرده‌اند. نماز عبادت بسیار بزرگی‌ست، اما متاسفانه امروزه بسیاری از مسلمانان به این رکن مهم دین بی‌توجهی می‌کنند و آن را یک عمل معمولی می‌دانند، درحالی‌که این حیله و مکر شیطان است که یک امر مهم و تاثیرگذار را در چشم انسان‌ها بی‌اهمیت جلوه می‌دهد.
ایشان در ادامه به تاثیر عبادت «نماز» اشاره کردند و اظهار داشتند: هر حکم و عبادتی در اسلام جایگاهی دارد و جایگاه عبادت «نماز» در اسلام و تاثیر آن در ایجاد ارتباط بنده با خداوند، بسیار بزرگ و بااهمیت است. در بین تمام عبادات، انسان از طریق نماز بیشتر می‌تواند با خداوند ارتباط برقرار کند.
امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: نماز مناجات و راز و نیاز با پروردگار و ارتباط مستقیم با خداوند است. نماز معراج مؤمنین است؛ آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم نمازهای پنجگانه را در سفر معراج و ملاقات با پروردگار برای امت به ارمغان آوردند.
ایشان در بیان اهمیت اقامه نماز در اول وقت خاطرنشان کردند: قرآن و سنت بر نماز اول وقت تاکید فراوان دارند. یکی از حکمت‌های نمازهای پنجگانه آن است که بنده در طول روز با خداوند ارتباط داشته باشد و هر نماز در وقتی که تعیین شده است خوانده شود. اگر نماز عصر در وقت مغرب خوانده شود، گویا بنده در وقت عصر با خداوند ارتباط برقرار نکرده است. هیچ چیزی در دنیا ارزش آن را ندارد که ما در هنگام نماز به آن فکر کنیم. باید تمام مشغله‌های دنیوی را فدای نماز کنیم.
مدیریت دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی می‌فرمایند اگر از فردی سهواً نماز عصر فوت شود، چنان دچار نقصان شده است که گویا اهل و مالش تباه شده‌اند و اگر نماز عصر را عمداً ترک کند گویا تمام زندگی‌اش تباه شده است. یعنی هیچ عبادت دیگری نمی‌تواند او را از عذاب الهی نجات دهد.
ایشان افزودند: نماز باید با حضور قلب، خشوع و خضوع و اظهار بندگی ادا شود. خداوند متعال آن‌دسته از نمازگزارانی را که نماز را با غفلت می‌خوانند مورد نکوهش قرار می‌دهد و می‌فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ*الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» کسانی که از جایگاه نماز غافل‌اند نمی‌دانند چرا کمرشان را در مقابل خداوند متعال خم می‌کنند و در مقابل او به سجده می‌روند، درحالی‌که در حدیث آمده است نزدیک‌ترین حالتی که بنده با الله تعالی قرب و نزدیکی حاصل می‌کند «سجده» است. خداوند متعال در هنگام نماز تمام پرده‌ها و حجاب‌ها را برمی‌دارد و بنده می‌تواند مستقیما با پروردگار ارتباط برقرار کند.
امام‌جمعه زاهدان گفتند: نماز چنان عبادتی‌ست که انسان حتی در حالتی که بیمار و روی تخت بیمارستان است هم باید آن را ادا کند. فقط زمانی شخص می‌تواند نماز را به تاخیر بیندازد و آن را در وقتی دیگر ادا کند که قدرت حرکت‌دادن سرش را نداشته باشد.
ایشان ادامه دادند: جای افسوس است که بسیاری نماز نمی‌خوانند و خود را مسلمان می‌دانند، درحالی‌که در حدیث آمده است فرق بین کفر و ایمان در نماز است. شناعت ترک عمدی نماز به‌حدی‌ست که برخی از فقها قایل به کفر بی‌نماز هستند و دستور داده‌اند انسان بی‌نماز در قبرستان مسلمانان دفن نشود، اما برخی دیگر از علما و فقها توجیه کرده‌اند که ترک نماز، عملی کفرآمیز است.
مولانا عبدالحمید در ادامه اظهار داشتند: نماز سبب مغفرت گناهان و رفع درجات می‌شود. نماز انسان را از گناه و معصیت و کارهای زشت بازمی‌دارد؛ «إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» نماز مایه‌ی حل تمام مشکلات و مصایب  است. در روایات آمده است که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم هرگاه با مشکلی مواجه می‌شدند به نماز روی می‌آوردند.
ایشان «اقامه‌ی نماز» را راه‌حل مشکلات جهان اسلام عنوان کردند و گفتند: مسلمانان می‌خواهند تمام مشکلات‌شان حل شوند و جهان اسلام از بحران‌ها نجات پیدا کند، درحالی‌که رسیدن به پیروزی بدون ارتباط با قرآن و سنت و اقامه‌ی نماز محال است. بنده در سفری که برای ادای مناسک حج داشتم، در دیدار با یکی از نمایندگان «حماس» به ایشان گفتم: این پیام بنده را که بارها آن را از تریبون کوچک خودمان اعلام کرده‌ایم به ملت فلسطین برسانید که اگر می‌خواهند به پیروزی برسند و کشورشان از اشغال نجات پیدا کند باید به نماز روی بیاورند. باید تمام مردم فلسطین در مساجد، منازل، پارک‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها نماز را اقامه کنند.
ایشان در ادامه بر لزوم «پایبندی به نماز جماعت» تاکید کردند و گفتند: نماز باید با جماعت ادا شود. در دوران صحابه، فردی که به‌علت بیماری توانایی رفتن به مسجد را نداشت، به کمک دیگر صحابه درحالی‌که پاهایش بر زمین کشیده می‌شدند در نماز جماعت شرکت می‌کرد؛ این بیانگر حرص و اشتیاق صحابه برای شرکت در نماز جماعت است.
خطیب جمعه زاهدان در پایان از عموم مردم خواستند ضمن پایبندی به نمازهای پنجگانه و ادای آنها با جماعت، اعضای خانواده، خویشاوندان و سایر افراد جامعه را نیز به اقامه‌ی نماز تشویق و ترغیب نمایند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *