آخرین اخبار

نکات ضروری برای امامان تراویح در رمضان

نکاتی مهم و ضروری برای حفاظ عزیز در ماه مبارک رمضان نکاتی که حفاظ عزیز وامامان تراویح و قیام اللیل در ماه مبارک رمضان لازم است رعایت کنند: ◀ کسانی که برای نمازهای تراویح در شبهای رمضان امامت می کنند، قرآن را فقط به جهت کسب رضایت خداوند و تقرب به درگاه او بخوانند واز […]

اشتراک گذاری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
110040 بازدید
کد مطلب : 5217

نکاتی مهم و ضروری برای حفاظ عزیز در ماه مبارک رمضان
نکاتی که حفاظ عزیز وامامان تراویح و قیام اللیل در ماه مبارک رمضان لازم است رعایت کنند:

◀ کسانی که برای نمازهای تراویح در شبهای رمضان امامت می کنند، قرآن را فقط به جهت کسب رضایت خداوند و تقرب به درگاه او بخوانند واز هر گونه طمع مال و مقام دنیوی دوری کنند.

◀ سعی کنند قرآن را با تجوید و با رعایت لحن و لهجه عربی بخوانند تا مردم از تلاوت آنها لذت برده و با کلام خدا انس بگیرند.
همچنین از قاریان و مرتلین خوش صوت قرآن تقلید نموده و یا سبکهای جدید ارائه نمایند.

◀ از سرعت و شتابزدگی در تلاوت قرآن بپرهیزند و آیات الهی را به صورت واضح و روان خوانده و تدبر کنند، زیرا تلاوت با عجله و نامفهوم بودن کلمات، سود معنوی نخواهد داشت و ثواب تلاوت را از بین می برد. همچنین توصیه می شود تعدیل ارکان را رعایت کنند و حرمت شعائر اسلامی وعبادی را نگه دارند.

◀ در هنگام افطار به خوردن چند عدد خرما و چند لقمه نان بسنده کرده و از غذاهای سنگین اجتناب کنند تا آمادگی بهتری برای اجرای تلاوت داشته باشند.
توصیه می شود در هنگام افطار از مایعات گرم و ملیّن مانند: سوپ، فرنی، شیر گرم و چای استفاده کنند و از نوشیدنی های سرد وغذاهای پر چرب به شدت پرهیز کنند.

◀ در رکعات اولیه تراویح با صدای آهسته و آرام تلاوت کنند تا حنجره شان گرم شده ودر رکعات بعدی قدرت هنرنمایی و توان اجرا با پرده صوتی بالاتری را داشته باشند.

◀توصیه می شود یک حافظ به تنهایی، امامت ۲۰ رکعت تراویح را بر عهده نگیرد، زیرا این کار باعث خستگی خود او و سایر نمازگزاران خواهد شد.

◀ پس از اتمام نماز تراویح، حتی الامکان از صحبت کردن بپرهیزند و به صرف شام نوشیدنی های گوارا و مقوی بپردازند.
◀ حافظ قرآن سعی کند هر شب تلاوتش را ضبط نموده و سپس به آن گوش فرا دهد و نکات ضعف را چه در قسمت حفظ و چه در قسمت صوت، تجوید، وقف و ابتداء بررسی نموده و اشکالاتش را برطرف کند تا تلاوت هر شب بهتر از شب گذشته باشد.
توصیه می شود سیستم صوتی مسجد را به درستی تنظیم نموده و کیفیت پخش صدا را ارتقاء دهد.

◀ بهترین زمان برای مرور محفوظات هنگام فجر است: «وقرآن الفجر، إن قرآن الفجر کان مشهودا»

◀ لحظه حساس برای حافظان قرآن، بعد از نماز مغرب می باشد، در این فرصت سعی کنند جای خلوتی رفته و به مرور محفوظات بپردازند و در ضمن آن چای میل کنند تا حنجره شان برای تلاوت آماده باشد.
هر اندازه اعتماد به حفظ بالاتر باشد، اضطراب و دلهره کمتر خواهد شد.

با آرزوی موفقیت همه شما عزیزان
📝(استاد قاری) ضیاءالرحمن صحت

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *