آخرین اخبار

هاشمی رفسنجانی: دولت آقای روحانی به صورت جدّی بر تأمین خواسته‌های کردها و اهل‌سنت تأکید دارد

جمعی از نمایندگان اهل سنت ادوار مجلس با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و در آن بر استیفای حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران تأکید شد. بنا به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان به نقل از سایت توسعه‌‌ کرمانشاه، در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به‌ حاضران اظهار داشت: […]

اشتراک گذاری
۲۱ فروردین ۱۳۹۳
463 بازدید
کد مطلب : 2037

جمعی از نمایندگان اهل سنت ادوار مجلس با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و در آن بر استیفای حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران تأکید شد.

بنا به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان به نقل از سایت توسعه‌‌ کرمانشاه، در این دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به‌ حاضران اظهار داشت: «من خواسته‌های شما را قبول دارم و آن را برحق می‌دانم و وظیفه‌ی حکومت است نسبت به تأمین این خواسته‌ها اقدام قابل قبولی که شایسته‌ی نظام اسلامی و فراخور جایگاه اقوام و مذاهب باشد بردارد و من نیز پیگیر مطالبات مردم شما خواهم بود و آنرا به مسئولین اجرایی منتقل می‌کنم.»
وی همچنین افزود: «دولت آقای روحانی به صورت جدّی بر تأمین این خواسته‌ها تأکید دارد. البته موانعی وجود دارد بخشی از این موانع ساختاری و بخشی از آن فرهنگی است لازم است این موانع برطرف شوند، دولت در پی فرصت است و در زمان مناسب اقدام خواهد کرد.»

در این دیدار، «محمدرئوف قادری» نماینده‌ی ادواری مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از جمع حاضر، مطالبات اقوام و مذاهب ازجمله حقوق فراموش شده‌ی کُرد و اهل سنت را به‌صورت کتبی و شفاهی مطرح نمود.

محمدرئوف قادری با اشاره به مطالبات معوق مانده‌ی ۳۵ ساله‌ی اقوام و مذاهب گفت: کُردها در هر جای از جهان خود را ایرانی می‌دانند و بر این باورند که تمدن ایران زمین مدیون تلاش‌های هزاران ساله آنها می‌باشد و افتخار کُرد ایرانی این است که اولین حاکمیت دموکراتیک در ایران در ۲۷۱۴ سال پیش توسط دیاکو، حاکم مادها بنا نهاده شد و جای بسی تعجب است که این افتخار تاریخی اکنون عالماً و عامداً به بوته‌ی فراموشی سپرده شده و در اوراق تاریخی ایران به آن اشاره نمی‌شود، و نوروز گواهی صادق بر این مدعاست. و از همه تأسف‌بارتر اینکه پس از سه دهه از عمر جمهوری اسلامی‌، جایگاه اقوام و مذاهب از جمله کُرد و اهل سنت در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور هنوز در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ما هنوز نمی‌دانیم این دیوار بی‌اعتمادی در مقابل کُرد و اهل سنت کی تخریب خواهد شد.
وی افزود: در جنگ هشت ساله اهداف و انگیزه‌ها مشترک بود، همه‌ی ملت ایران از هر قوم و مذهبی بدون تبعیض و با احساس مشترک از کیان حکومت و سرزمین خود دفاع کردند و نتیجه‌ی آن پیروزی ملت و ناکامی دشمن بود. چون در جنگ به ما اعتماد کردید، درحالی که در جنگ به دوست هم باید مشکوک بود. اما پس از آن و در فصل تقسیم غنائم ما را فراموش نمودید اما اکنون آنچه بیش از هر زمان دیگری ما را رنج می‌دهد، تبعیض و نابرابری و عدم حضور در ساختار سیاسی قدرت و ثروت در کشور است.
وی درباب استفاده‌ی ابزاری از اقوام و مذاهب در ایران گفت: متأسفانه از حقوق و مطالبات اقوام و مذاهب در فصل انتخابات استفاده‌های ابزاری می‌شود، کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان انتخابات از حقوق برابر و رفع تبعیض‌ها و نابرابری‌ها حرف می‌زنند، اما پس از پیروزی وعده‌های خود را فراموش می‌کنند و باز با نگاه امنیتی به اداره‌ی این مناطق می‌پردازند و عملاٌ در ساختار سیاسی کشور شهروند درجه‌ی یک و دو را به تصویر می‌کشند، در تاریخ گذشته‌ی ایران و اسلام خط کشی‌های قومی و مذهبی در میان مردم ایران معنا و مفهوم نداشته است و اکنون هم نباید وجود داشته باشد و اگر هست محصول سوء تدبیر دولتمردان و افکار و اندیشه‌های کوته‌نظران است که با افکار و اندیشه‌های بلند امام راحل و رهبری و قانون اساسی در تضاد است. جناب آقای ‌هاشمی بی‌توجهی دولتمردان به حقوق اقوام و مذاهب نشانه‌ی بی‌لیاقتی اقوام نیست بلکه نتیجه‌ی سوء تدبیرها و نگاه امنیتی آنان به اقلیت‌های قومی و مذهبی است. امروز مراکز علمی ایران و جهان مملو از حضور نخبگان و دانشمندان کُرد و اهل سنت است و هر روز و هر ساله شاهد افتخارآفرینی آنان برای کشورمان هستیم. بی‌توجهی دولت‌های مختلف به حقوق اقوام و مذاهب این باور را به ذهن متبادر می‌سازد که گویا تبعیض و نابرابری برای سیاستمداران و دولتمردان یک استراتژی و برای ما یک تراژدی می‌باشد.
قادری خطاب به‌ هاشمی افزود: حدود ۲۵ هزار مدیر عالیرتبه و ارشد در بخش‌های مختلف حکومت اعم از اجرائی، قضایی، علمی، نظامی، انتظامی، امنیتی، شوراهای عالی، مجامع و هیئت مدیره شرکت‌های دولتی بر کشور مدیریت می‌کنند و احکام صادره در این خصوص بیش ۲۰۰هزار بار تکرار و دست به دست گشته است که متأسفانه سهم اقوام و اهل سنت اعم از کُرد و بلوچ و ترکمن در ساختار سیاسی قدرت در حد صفر است و این در حالی است که سهم آنان در تحولات سیاسی کشور بیش از ۲۵ درصد است.
استعدادهای بالقوه‌ی دیپلماسی و سوق‌الجیشی این مناطق و ظرفیت‌های ارزشمند آن در بخش بازرگانی، کشاورزی، صنعتی، معدنی و همجواری آن با کشورهای منطقه و غنای فرهنگی آن فرصتی استثنایی برای توسعه‌ی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی کشور و حل چالش‌های فرارو در حوزه‌ی مسائل بخشی و فرابخشی خصوصاٌ در حوزه‌ی اشتغال و حل بحران بیکاری است که متأسفانه مغفول واقع شده‌اند و به دلیل عدم استفاده از نیروهای کارآمد و سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و نداشتن استراتژی و برنامه‌ریزی مناسب به بوته‌ی فراموشی سپرده شده‌اند. امروز درآمد سرانه‌ی مناطق قومی و مذهبی خیلی کمتر و درصد بیکاری این مناطق خصوصاٌ در میان تحصیلکردگان خیلی بالاتر از میانگین کشوری است و نیرو‌های جوان و فعال ما سرخورده و تحقیر شده‌اند و این یک خطر جدی برای امنیت پایدار کشور است.
قادری درباره‌ی واژه‌ی اقلیت‌های قومی- مذهبی در ایران ابراز عقیده‌ کرد و گفت: به اعتقاد بنده، واژه‌ی اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران معنا و مفهوم واقعی ندارد؛ زیرا در کشور ما هیچ قومی به تنهایی اکثریت نیست پس اقلیتی هم وجود ندارد و ایران متعلق است به همه‌ی ایرانیان و اسلام نیز مساوی است با شیعه به اضافه‌ی سنی، اسلام منهای سنی و یا شیعه نیز معنایی ندارد، در نتیجه محروم کردن بخشی از مردم از حقوق سیاسی و اجتماعی با عدالت اسلامی و حقوق انسانی در تضاد است و زیبنده‌ی نظام جمهوری اسلامی نیست، چشم‌ها را باید شست، جور دگر باید دید.
وی در سخنانش درباب تأثیرگذار بودن شخصیت هاشمی در حل مسایل خطاب به‌ وی گفت: شما یکی از مهمترین شخصیت‌های تأثیرگذار در تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نظام سیاسی کشور هستید، نگویید که حل این موضوع در توانایی شما نیست، که بس جای تعجب دارد، چون ما به توانایی شما ایمان داریم. این شما بودید که جنگ تحمیلی را با نظر امام به پایان رساندید، در دوران سازندگی کشور را بدون سرمایه و پول کافی مدیریت کردید و باز این شما بودید که با توجه به نیاز کشور به توسعه‌ی سیاسی، مدیریت و سکانداری کشور را به اصلاح‌طلبان و منادیان گفتگوی تمدن‌ها سپردید، صبر و شکیبایی جنابعالی در دوران عزلت‌نشینی که نشان از علاقه و دلباختگی شما به آرمان‌های انقلاب اسلامی دارد زبانزد خاص و عام است، و باز این شما بودید که با تدبیر و درایت ستودنی که حاکی از هوشمندی سیاسی آن جناب حکایت دارد در انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی یازدهم، کلید تدبیر و امید را به شخص و دولتی اعتدالگرا سپردید تا بدین وسیله از تأثیر مخرب جریان‌های افراطی جناحین سیاسی کشور جلوگیری کنید.
و باز این شما هستید که با ورود به حل موضوع مطالبات و حقوق اقوام و مذاهب می‌توانید گره ناگشوده و بسته‌ی تبعیض و نابرابری را بگشایید و مرهم زخم کهنه‌ی چندین ساله‌ی اقلیت‌های قومی و مذهبی باشید.
قادری خطاب به‌ آقای هاشمی رفسنجانی گفت: شما و دیگر مسئولین نظام به ملت ایران خصوصاٌ مردم ما بدهکارید و ما طلبکار، فلذا خواهش می‌کنم با تأسی از این کلام قدسی که می‌فرماید: «حاسِبوا انفُسکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا» در این دنیا با ما تسویه حساب کنید زیرا هم خدا نزدیک است و هم قیامت، نگذارید این حساب و کتاب به روز قیامت کشیده شود، چون در روز قیامت دیگر نه شما فرصت دفاع از خود را دارید و نه ما حق بخشش.
وی تأکید کرد: کتاب پر افتخار جمهوری اسلامی و دفتر خاطرات شما یک فصل ناتمام دارد آنهم فصل حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی است. با اجرای عدالت و رعایت حقوق اقوام و مذاهب و حل این موضوع این افتخار را نیز به مجموعه‌ی افتخارات خود اضافه کنید که مطمئناٌ شما قادر به پیگیری و انجام آن هستید.
وی درباب طرح مطالبات نزد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح این مسائل نزد شما به معنای مطالبه‌ی این حقوق فقط از شما نیست ما این مطالبات را به نمایندگی از مردم و از تریبونهای مختلف بارها و بارها از مسئولین عالیرتبه‌ی نظام خصوصاٌ رؤسای جمهوری خواسته‌ایم و باز هم مطالبه خواهیم کرد. متأسفانه تاکنون پاسخ و اقدامی درخور شأن نظام اسلامی و مردم گرانقدر خود دریافت نکرده‌ایم و این بی‌توجهی شایسته و زیبنده‌ی جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار و جلودار دفاع از حقوق دیگر اقلیت‌های قومی و مذهبی در اقصی نقاط جهان است، نمی‌باشد.
وی ابراز امیدواری نمود که‌ با توصیه‌های و پیگیری‌های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رؤسای قوای سه‌گانه و همه‌ی دولتمردان خصوصاً رییس جمهوری در قالب طرح ده ماده‌ای حقوق اقوام و مذاهب اقدام جدی و منطقی به عمل آورند.
قادری در پایان خاطرنشان کرد که‌: «در حقیقت مشارکت مردم ما در انتخابات و آرای قابل توجه و تأثیرگذار کُرد و اهل سنت ایران به دولت تدبیر و امید معنادار بود و اکنون نیز در انتظار پاسخ معنادار می‌باشند.»
در این دیدار جمعی از نمایندگان ادواری مجلس شورای اسلامی ازجمله مصطفی محمدی، عبدالله سهرابی، محمد محمدرضایی، امین شعبانی، یوسف بسنجیده، دهقانی و جمشید زهی، از استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، گلستان، سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *