آخرین اخبار

هر کس اطاعت و پیروی رسول الله را بکند از الله تعالی پیروی کرده است

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ* إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَهٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ [الحجرات : ۲و۳] حضرت شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان (حفظه الله) در خطبه […]

اشتراک گذاری
۲۲ شهریور ۱۳۹۳
819 بازدید
کد مطلب : 2966

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ* إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَهٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ [الحجرات : ۲و۳] حضرت شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان (حفظه الله) در خطبه های نماز جمعه این هفته (۲۱ شهریور۹۳) مسجد جامع الخلیل خاش ضمن تلاوت آیات ۲ و ۳ سوره حجرات بیان فرمودند:

هفت قانون در سوره حجرات بیان می‌شود که دو قانون مختص به سرور کائنات حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم و پنج قانون دیگر متعلق به امت (جامعه اسلامی) می‌باشد.

مولانا محمد عثمان در ادامه بیانات خود افزود: مهم‌ترین عمل از نظر اخلاقی برای مسلمان ادب می‌باشد ادب یعنی احترام گذاشتن به بزرگتر، ترحم و مهربانی بر کوچکترها و زیردستان. ادب یعنی در گفتگو و مکالمات کلمات مناسب بکار بردن است، کلماتی که در آن‌ها توهین، اهانت و چیزی که باعث رنجش همسایه، همراه، همسفر و برادر نباشد. کلمه‌ای که در آن توهین ذاتی باشد حرام است. بنابراین بکار بردن حقارت در نام یا شغل، پیشه و تحقیر در نسب، شکل، قیافه حرام می‌باشد. خداوند همه انسان‌ها را از آدم آفریده و آدم از خاک است.

ایشان گفتند: در این آیات بحث ادب در مقابل سرور دو جهان ختمی مرتبت می‌باشد. لذا آن حضرت صلی الله علیه و سلم را به نام صدا نکنید آن طوری که شما همدیگر را صدا می‌کنید آن حضرت را با القاب رسول الله، نبی الله صدا کنید. آن حضرت را با کلماتی که در آن‌ها تعظیم و تکریم است مخاطب کنید. اما یا محمد صلی الله علیه و سلم صدا نزنید چراکه این سوء ادب است.

علامه ابن عربی می‌فرمایند: حرمت و تکریم پیامبر خدا همان طوری که در زمان حیاتش واجب بود بعد از وفاتش هم واجب است. لذا در کنار روضه مطهر صدا را بلند کردن سوء ادب می‌باشد اگر چنانچه پیامبر را با صدای بلند یا اهانت آمیز صدا کنید اعمال شما ضایع و از بین می‌رود.

ادب گاهی است زیر آسمان از عرش نازکتر***نفس گمکرده مـی آید جنید و بایزید اینجاست

شاعر می فرماید: این ادب گاهی جای ادبی است که بندگان صالح و مخلصین خدا اینجا نفس به تندی نمی‌کشیدند بلکه همه الیاء الله اینجا که می آیند نفس تند نمی‌کشند که سوء ادب می‌شود.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم در ادامه با تلاوت آیه(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ) به تفسیر پرداختندو بیان نمودند: ای کسانی که ایمان آورده‌اید آواز و صدای خود را بالای صدای رسول الله صلی الله علیه و سلم بلند نکنید و او را به نام صدا نزنید مانند صدا زدن بعضی از شما به بعضی دیگر، اگر شما یکدیگر را صدا می‌زنید: یا زید، یا عبدالرحمن، یا سعد، اما اجازه ندارید پیامبر را به نام صدا بزنید یا با صدای بلند او را صدا بزنید. اگر چنانچه کسی به طور اهانت پیغمبر را صدا زند اعمال او ضایع، هلاک و از ایمان خارج می‌شود. این آیه فوق در روضه آن حضرت الان بالای پنجره ای که می‌روید برای سلام آن حضرت صلی الله علیه و سلم و شیخین ابوبکر و عمر رضی الله تعالی عنه نوشته شده است.

ایشان در ادامه سخنان خود بیان داشتند: برای خداوند مخلوق را برابر نگردانید آن طورکه الله را عبادت و بندگی می‌کنید مخلوق را مانند خدا بندگی نکنید چرا که این سوء ادب درباره خدا می‌شود. ادب رسول الله صلی الله علیه و سلم این است که از او اطاعت شود. هر کسی اطاعت رسول را کند اطاعت الله را کرده است.

منبع: الخلیل آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *