آخرین اخبار

یاران سپیده دم

گروهی موفق، رویشان سپید، پیشانیشان درخشان و اوقاتشان با برکت است..   اگر جزو آنهایی پروردگارت را به خاطر این توفیق و این بخشش سپاسگزاری کن..   اگر از  زمره آنها نیستی از تو می خواهم که به آنها بپیوندی.   آیا آنها را می شناسی؟   آنها یاران سپیده دم اند.   گروهی که […]

اشتراک گذاری
۲۵ فروردین ۱۳۹۳
300659 بازدید
کد مطلب : 2095

گروهی موفق، رویشان سپید، پیشانیشان درخشان و اوقاتشان با برکت است..

 

اگر جزو آنهایی پروردگارت را به خاطر این توفیق و این بخشش سپاسگزاری کن..

 

اگر از  زمره آنها نیستی از تو می خواهم که به آنها بپیوندی.

 

آیا آنها را می شناسی؟

 

آنها یاران سپیده دم اند.

 

گروهی که بر ادای این فریضه اشتیاق فراوان دارند و به آن توجه ویژه ای مبذول می دارند.

با آن به استقبال روز می روند و روز خود را با آن آغاز می کنند.

 

کسانی که نماز صبح را بر پا می دارند فرشتگان برای آنها گواهی می دهند، هر کس نماز صبح و نماز عشاء را به جماعت بخوانند ثوابش مانند کسی است که تمام شب را نماز خوانده باشد.

 

خداوند متعال نماز صبح را قرآن نامیده است و در آیه ۷۸ سوره اسراء می فرماید:”و نماز صبح را بخوان؛ زیرا که نماز صبح (توسط فرشتگان شب و فرشتگان روز) بازدید می گردد”.

 

محافظت و مداومت در انجام آن موجب ورود به بهشت می شود و گرفتن وضو برای اقامه آن درجات را می افزاید و رفتن به سوی آن جزو حسنات محسوب می شود و اوقاتی که پس از آن سپری می شود پر برکت است. پیامبر اکرم (ص) فرموده است:”بار پروردگارا در فرایضی که امت من آن را در اول وقت انجام می دهد برکت قرار بده” (به روایت از احمد، ابو داوود، ترمذی و ابن ماجه).

 

یاران سپیده دم

 

کسانی هستند که به دعوت الله هنگامی که می فرماید:” حی علی الصلاه، حی علی الفلاح” لبیک گفته اند.

 

سلام و درود بر این گروه از مردم که از “الصلاه خیر من النوم” الهام گرفتند و معانی عبودیت و بندگی را احساس کرده اند و به استقبال روزهایی رفتند که به آن ها بشارت داده شده است که پیامبر (ص) فرموده است:” بشارت باد مردمانی را که در تاریکی به مساجد می روند، که در روز قیامت نور کامل خواهند داشت”(به روایت ترمذی و ابو داوود).

 

ای یاران سپیده دم

 

گوارایتان باد دیدن روی مبارک الله تعالی در بهشت که رسول الله (ص) فرمود:” شما همان طوری که این ماه را به وضوح می بینید، پروردگارتان را خواهید دید و از دیدن او سیر نمی شوید. اگر توانستید پیش از طلوع خورشید و غروب آن نمازی را قضا ندهید آن را انجام دهید؛ سپس این آیه قرآن را قرائت کردند:”و سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل الغروب”(به روایت بخاری و مسلم).

 

ای یاران سپیده دم

 

آیا خشنود نیستی که مردم با زنان و اموال رهسپار می شوند و شما با برکت در اوقات و نشاط و طیب خاطر و انواع هدایا و ورود به باغ های بهشت و نزول رحمت باز می گردید. پیامبر اکرم (ص) فرموده است:” هر کس نماز صبح و نماز عصر بخواند وارد بهشت می شود” (به روایت از بخاری و مسلم).

 

ایشان همچنین می فرماید:” آتش به کسی که پیش از طلوع خورشید و پیش از غروب آن نماز خوانده است نزدیک نمی شود” (به روایت مسلم). منظورپیامبر نماز صبح و عصر بود.

 

ای یاران سپیده دم

 

شما به خاطر حفظ شعائر الهی تحت حفاظت قرار می گیرید، نفس هایتان پاک و جسمتان با نشاط است. رسول الله (ص) فرموده است:” هرکس نماز صبح را بر جای آورد در امان الله قرار می گیرد. ( به روایت از مسلم)

 

همچنین می فرماید:” هنگامی که یکی از شما به خواب رفت شیطان بر پشت سرش سه گره می زند و روی هر یک از گره ها می دمد و می گوید: شب درازی در پیش داری بخواب، اگر بیدار شد و خدا را یاد کرد یکی از گره ها باز می شود، اگر وضو بگیرد گره دوم و اگر نمازی بخواند گره سوم نیز گشوده می شود، اگر چنین شد، با نشاط و خوش کردار خواهد شد و در غیر این صورت تنبل و زشت کردار خواهد بود” (متفق علیه).

 

ای ذاکران سپیده دم

 

همین بس، که فرشتگان گواه شمایند. رسول خدا (ص) می فرماید:” گروهی از فرشتگان شب ها و گروهی از فرشتگان روزها مراقب شمایند و در نمازهای صبح و عصر در یک جا گرد هم می آیند، سپس آن دسته ای که با شما بودند به آسمان می روند، پروردگارشان از آنها می پرسد: هنگامی که از بندگانم جدا شدید در چه حالی بودند (و حال آنکه خود از احوالشان بهتر آگاه است) فرشتگان پاسخ می دهند، در حالی که به نماز ایستاده بودند از نزد آنان آمدیم” (متفق علیه).

 

پیامبر اکرم (ص) می فرماید:” آیا می خواهید بدانید خداوند متعال در مقابل چه چیزی گناهان را می بخشد و منزلت ها را افزون می دارد؟ گفتند: آری یا رسول الله، فرمود: دائم الوضو بودن و رفت و آمد زیاد به مساجد و به انتظار نمازها ماندن، این مجاهدت است، این مجاهدت است”( به روایت مسلم).

 

خداوند متعال می فرماید:” در خانه هایی که خداوند اجازه داده است برافراشته شوند و در آنها نام خدا برده شود، در آنها سحرگاهان و شامگاهان به تقدیس وتنزیه یزدان می پردازند، مردانی که بازرگانی و معامله ای آنان را از یاد و خواندن نماز و دادن زکات غافل نمی سازد، از روزی می ترسند که دلها و چشم ها در آن دگرگون و پریشان می شود، تا اینکه خداوند برابر بهترین کارهایشان پاداششان را بدهد و از فضل بر پاداششان بیفزاید زیرا که خداوند هر کس را که بخواهد بی حساب از مواهب خویش بهره مند می سازد”(نور/ ۳۶ـ ۳۸).

 

اما آن کسانی که نماز را نمی خوانند و در آن سستی نشان می دهند و آن را به تأخیر می اندازند، ای کاش می دانستند چه مقدار گناه مرتکب شده اند و چه قدر اجر و ثواب از دست داده اند.

خداوند متعال می فرماید:” وای بر حال نمازگزاران، همان کسانی که نماز خود را به دست فراموشی می سپارند”(الماعون: ۴ـ ۵).

 

و همچنین می فرماید:” بعد از آنان، فرزندان ناخلفی جایگزین شدند که نماز را هدر دادند و به دنبال شهوات راه افتادند (و مجازات) و گمراهی خود را خواهند دید”(مریم : ۵۹ـ ۶۰).

 

پیامبر خدا (ص) می فرماید:”اولین سئوالی که در روز قیامت از بنده پرسیده می شود درباره نماز است، اگر پاسخ داد (به جای آورده بود) رستگار می شود و اگر نماز ضایع کرده باشد، زیان می کند” ( روایت از امام ترمذی و ایشان این روایت را حسن دانسته است).

 

دوستان دینی من!

 

اگر تاکنون به این میدان پا ننهاده ایم، اکنون بیاییم و به مردان سحر بپیوندیم تا آنکه در پناه خداوند متعال قرار گیریم و با بندگان نیک پروردگار همراه شویم و خوشبختی و سعادت را نصیب خود سازیم و نام خود را از فهرست منافقان پاک کنیم.

 

رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرماید: هیچ نمازی به اندازه نمازهای صبح و عشاء بر منافقان سخت و سنگین نیست، اگر می دانستند که در این نمازها چه اجر و پاداش عظیمی نهفته است، حتی اگر شده به صورت سینه خیز به سوی آن می آمدند. متفق علیه.

 

آن حضرت که درود و سلام خداوند بر او باد، همچنین می فرماید: سه گروه از مردم هستند که اگر زنده باشند خداوند ضامن روزی و حمایت آنان است و اگر از دنیا بروند خداوند آنان را وارد بهشت می کند: یکی آنهایی هستند که به مسجد می روند، خداوند متعال ضامن آنان است. (روایت از ابوداود و ابن حبان)

 

امیداورم که خداوند متعال من و شما را به آنچه دوست دارد و موجب خشنودی اوست، راهنمایی کند و از آن سود برساند و از باری تعالی خواستارم که به ما اخلاص عنایت فرماید و ما را در تمسک به شریعت و ادای فرائض و واجبات یاری فرماید.

 

ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید.

 

خداوندا بر محمد و آل و یاران محمد درود فرست.

 

و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین.

 

مترجم: ام طه ناوی

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *