آخرین اخبار

چرا وقت شب قدر دقیقاً مشخص نیست؟!

حضرت شیخ الحدیث مولانا سیدمحمد یوسف حسین‌پور بیانات شیوای خویش را (در مسجد جامع صدیق اکبر سراوان) با تلاوت آیه‌ی شریفه‌ی «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (البقره: ١٨٣) آغاز کردند و در ابتدای برخی از فوائد و فضایل ماه مبارک رمضان را برشمردند و فرمودند: […]

اشتراک گذاری
۰۲ مرداد ۱۳۹۳
47989 بازدید
کد مطلب : 2670

حضرت شیخ الحدیث مولانا سیدمحمد یوسف حسین‌پور بیانات شیوای خویش را (در مسجد جامع صدیق اکبر سراوان) با تلاوت آیه‌ی شریفه‌ی «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (البقره: ١٨٣) آغاز کردند و در ابتدای برخی از فوائد و فضایل ماه مبارک رمضان را برشمردند و فرمودند: قرارداد الله تعالی با بندگانش در بقیه ماه‌های سال بدین گونه است که «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلَا یُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ» (الأنعام: ١۶٠)؛ هر نیکی ده برابر می‌شود، اما در این ماهِ بابرکت، الله تعالی به بندگانش در مقابل هر نیکی، هفتاد نیکی می‌دهد. البته برای انجام عمل، نیت قلبی و اخلاص خیلی مهم است و ثمره‌ی عمل به همین دو چیز بستگی دارد هر قدر اخلاص بیش‌تر باشد، اجرش بیش‌تر خواهد بود.
ایشان در ادامه برای تفهیم بیش‌تر مقدار اجر دو رکعت فرض نماز جمعه در رمضان و اجر مقدار زمانی که برای استماع بیان در مسجد گذرانده می‌شود را برشمردند و افزودند: این ادنی‌ترین مقدار نیکی است که در این ماه در مقابل این مقدار وقت به انسان داده می‌شود.
مدیریت عین العلوم گشت، در ادامه ارزش و فضیلت انجام نوافل را بیان نمودند و فرمودند: انجام فرایض وظیفه‌ی هر فرد است و به اختیار ما نیست و باید آن‌را انجام داد، ولی انجام دادن نوافل به اختیار خود ما هستند و باید آن مقدار نفل انجام دهیم که کمبود فرایض جبران شود.
در ادامه بیانات خویش برای بیان ارزش نمازهای نافله، شأن و حالت مسلمانان صدر اسلام را بیان نموده و مقداری از حالات پادشاه اسلام عمر فاروق را بیان فرمودند که با وجود این‌که فرمان‌روا بودند، لباس احرام‌شان ۱۲ پینه داشت. همان‌گونه که پینه، پارگی لباس را می‌پوشاند، نماز نفلی هم کمبود و پارگی نماز فرض را جبران می‌کند. الله تعالی مأموران مخفی برای کنترل اعمال ما مقرر فرموده، وقتی اعمال را بررسی می‌کنند، نقصان آن‌ها را با نوافل جبران می‌کنند در مقابل یک رکعت ۷۰ رکعت نفل حساب می‌شود. متأسفانه امروزه کسانی از انجام این اعمال سرباز زده، خود را بی نیاز می‌دانند؛ در حالی که باید آن قدر عمل نفلی انجام داد که اگر در وظایف و فرایض کمبودی آمد، امکان جبران با آن‌ها باشد. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وسلم که معصوم بودند، آنقدر نفل انجام می‌دانند که پاهای‌شان ورم می‌کرد. دبیرکل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت در ادامه سخنانشان، افزودند: الله تعالی ماه رمضان را برای نفع ما آورده‌اند تا در مقابل هر عمل هفتاد برابر آن را به ما بدهند؛ در این ماه شبی را قرار داده‌اند که با زنده نگه داشتنش اجر ۸۳ سال عبادت حاصل می‌شود.
امام جمعه گشت در ادامه فضیلت شب قدر را یادآوری کرده، فرمودند: انسان‌های خوش‌نصیب و عاقل این فرصت‌ها را غنیمت دانسته، از ذره ذره آن استفاده می‌کنند؛ نه مانند کسانی که هیچ شوق و علاقه‌ای نسبت به این امور ندارند. نشستن در مسجد برای اعتکاف، به خاطر به دست آوردن شب قدر است.
ایشان در ادامه حدیث حضرت عایشه رضی الله عنها را نقل کردند که ایشان از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم پرسیدند: ای رسول خدا! شما چرا این‌قدر عمل انجام می‌دهید در حالی که تمام گناهان گذشته و آینده شما بخشیده شده است؟ آن‌حضرت صلى الله علیه وسلم فرمودند: «آیا من بنده‌ی شکر گذاری نباشم؟!»، و در ادامه افزودند: انجام عبادات خود یک نوع شکرگزاری در مقابل نعمات خداوند متعال است. شب قدر در شب‌های فرد قرار گرفته و از دهه‌ی اخیر ماه رمضان آغاز می‌شود و در هر سالی در یک شب قرا می‌‌گیرد: ۲۱ یا ۲۵ یا ۲۷ و یا ۲۹.
حکمت این‌که این شب را الله تعالی مشخص نکرده چه می‌تواند باشد؟ الله تعالی آن‌را معین نفرمودند تا بندگانش چند شبی بیش‌تر دربندگی خالق خود بمانند. حضرت امام ابوحنیفه رحمه الله علیه فرموده‌اند: شب قدر در طول سال در گردش است. یعنی: اگر کسی در تمام سال شب‌ها را زنده نگه دارد و به عبادت مشغول باشد، شب قدر را از دست نداده است.
فلسفه این‌که این شب را الله تعالی پنهان نگه داشته را حضرت شاه عبدالعزیز دهلوی در تفسیر عزیزی این‌گونه بیان می‌دارد: اگر کسی شب قدر را دریابد و عبادت بکند، چه اندازه ثوابش زیاد است به همان صورت اگر در این شب گناهی انجام دهد، گناهش همان اندازه زیاد است؛ پس اگر برای ما مشخص می‌شد و در این شب مرتکب گناه می‌شدیم، به همان اندازه مورد عقاب قرار می‌گرفتیم از جهت است که الله تعالی آن‌را پوشیده قرار داده‌اند.
حضرت شیخ الحدیث در ادامه سخنانشان مردم را برای زنده‌ نگاه داشتن شب‌های باقی مانده از رمضان تشویق و ترغیب نمودند تا از این شب‌ها استفاده کنند و افزودند: احتمال اکثر هم همین است که شب قدر در یکی از شب‌های ۲۵ و ۲۷ و ۲۹ قرار بگیرد.
منبع: سنت آنلاین

About Author

یک پاسخ به “چرا وقت شب قدر دقیقاً مشخص نیست؟!”

  1. با سلام و عرض خسته نباشید:
    معرفی جستجوگر خبر خوان اسلامی اهلسنت
    خبر خوان اسلامی وبسایتی است که آخرین مطالب و اخبار را از سایت های اسلامی-اهلسنت جمع اوری نموده و منتشر می سازد.
    خبر خوان اسلامی در نسخه ازمایشی خود انتشار یافته و در حال حاضر بر روی دامنه http://www.islamicfeed.com فعالیت میکند.
    وبسایت شما نیز در این موتور جستجوگر ثبت شده است.
    لذا از شما تقاضا دارم جهت حمایت از این جستجوگر یکی از بنر های فوق را در وبسایت خود قرار داده و یا لینک ما را در وبسایت خود ثبت کنید.
    http://8pic.ir/images/gsutvsabntaeoaqcnxk7.gif
    http://8pic.ir/images/f98grkvb2a1du39ppnvd.gif
    http://8pic.ir/images/aj3pa8vlsvap5hegbcei.gif

    تماس با ما:
    Info@islamicfeed.com
    Fb/islamicfeed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *