آخرین اخبار

گزارشی از سفر مولانا عبدالحمید به منطقه سراوان و سوران

رشی از سفر مولانا عبدالحمید به منطقه سراوان و سوران در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۳٫ شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید هفته‌ی گذشته در سفری دو روزه به منطقه سراوان و سوران با اقشار مختلف این منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند. ایشان در این سفر که دوم آبان ۱۳۹۳(۲۹ ذوالحجه ۱۴۳۵) صورت گرفت در مراسم فارغ‌التحصیلی برخی مدارس دینی […]

اشتراک گذاری
۱۸ آبان ۱۳۹۳
1125 بازدید
کد مطلب : 3097

رشی از سفر مولانا عبدالحمید به منطقه سراوان و سوران

در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۳٫

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید هفته‌ی گذشته در سفری دو روزه به منطقه سراوان و سوران با اقشار مختلف این منطقه دیدار و گفت‌وگو کردند. ایشان در این سفر که دوم آبان ۱۳۹۳(۲۹ ذوالحجه ۱۴۳۵) صورت گرفت در مراسم فارغ‌التحصیلی برخی مدارس دینی شرکت نمودند و در جمع علما و مردم به ایراد سخن پرداختند.
همایش تجلیل از حفاظ قرآن و دانش‎آموختگان علوم دینی مدرسه دارالقرآن سراوان
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان و هیئت همراه ابتدا در همایش تجلیل از حفاظ قرآن و دانش‌آموختگان علوم دینی (خواهران) مدرسه دارالقرآن سراوان، که شامگاه جمعه ۲ آبان ۹۳ برگزار شد، حاضر شدند. 
مولانا حافظ محمد کریم صالح، یکی از فعالان جماعت دعوت و تبلیغ، نخستین سخنران مراسم بود که پیرامون مسائل جوانان جملاتی ایراد کرد. 
شهردار سراوان یکی دیگر از سخنرانان همایش تجلیل از حفاظ و فارغ‌التحصیلان مدرسه دارالقرآن بود که در موضوع اهمیت نظافت و حفظ نظم به ایراد سخن پرداخت. سپس مولانا محمد دهقان، یکی از اساتید برجسته حوزه عین‌العلوم گُشت سراوان، به نمایندگی از حضرت شیخ الحدیث مولانا محمدیوسف حسین‌پور، مدیر “عین‌العلوم گشت”، به جایگاه آمد. 
موضوع سخنرانی مولانا دهقان مذمت ظلم و اهمیت رعایت حقوق دیگران بود. وی ظلم را بر سه نوع تقسیم کرد و اظهار داشت: ۱- ظلمی که هرگز بخشیده نمی‌شود؛ ۲- ظلمی که بخشیده می‌شود؛ و ۳- ظلمی که تا خداوند انتقام آن را نگیرد، معاف نمی‎کند. «إن الشرک لظلم عظیم» شرک آن ظلمی است که هرگز بخشیده نخواهد شد؛ «إن الله لا یغفر أن یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشآء» نیز به همین مسئله اشاره دارد. حق خداوند مانند نماز، روزه و سایر دستورات الهی اگر پایمال شوند ظلم صورت گرفته است. ولی اگر شخص خطاکار توبه کند، خداوند می‌بخشد.
استاد حدیث حوزه علمیه عین‌العلوم گشت افزود: اگر کسی حق انسانی را پایمال کند، خداوند تا وقتی از ظالم انتقام نگیرد و حق مظلوم را به او بازنگرداند، ظالم را معاف نمی‌کند.
وی در پایان ضمن تاکید بر رعایت حقوق دیگران “غیبت” و “آبروریزی” مسلمانان را از جمله شایع‌ترین و بزرگترین ظلم‌ها دانست. 
در ادامه همایش، “حمید گشادزهی”، فوق لیسانس حقوق، جزا و جرم‎شناسی، مقاله‌ای در نکوهش درگیری‌های طایفه‌ای قرائت نمود. پیش از سخنرانی حضرت شیخ‌الاسلام، مولانا محمدعثمان قلندرزهی، مدیر مدرسه مدینهالعلوم خاش، در موضوع توحید و سیرت نبوی مباحثی ایراد کرد.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید: علت تمام مشکلات و پریشانی‌های جوامع اسلامی فاصله گرفتن از راه خدا و مسیر فطرت است
حضرت شیخ‌الاسلام حفظه‌الله سخنان خویش را در مراسم تجلیل از حفاظ کلام‌الله مجید (برادران) و دانش‌آموختگان (خواهران) مدرسه دینی دارالقرآن با تلاوت آیه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى» [طه:۱۲۴] شروع کردند و اظهار داشتند: دین اسلام در مسیر فطرت قرار دارد و فطرت انسان در مسیر دین است. الله تعالی انسان را برای هدفی آفریده است و خلقت انسان طبق نیازهای آن هدف صورت گرفته است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: الله تعالی انسان را سرشار از استعدادهای دینی و بر فطرت توحید و ایمان و عمل بر دستورات اسلام آفریده است. زبان انسان برای ذکر و عبادت خداوند مستعد است. قلب او مستعد یاد الهی است.
ایشان در ادامه بر پیروی از سنت‌های رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم تاکید کردند و افزودند: سنت‌های آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم نیز مطابق فطرت بشری است. عمل بر سنت و احکام شریعت، گام گذاشتن بر مسیر فطرت است و فطرت صراط مستقیم و راه‌ راست است. هر کس بر دین و شریعت عامل باشد، مستقیم به بهشت می‌رسد. اما آنهایی که صراط مستقیم را ترک می‌کنند و دنبال “سُبُل” می‌روند، از فطرت سالم دور می‌شوند؛ «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ». راه خدا یکی است و سایر راه‌ها منتهی به اتباع از شیطان می‌شوند.
مدیر دارالعلوم زاهدان با اشاره به مضرات خارج‌شدن از مسیر فطرت، ادامه دادند: الله تعالی انسان را برای عبادت و بندگی آفریده است. اما اگر انسان از مسیر عبادت و بندگی خارج شود، دچار اضطراب، فشار روحی و سرگردانی می‌شود. بسیاری از این قبیل افراد به موادمخدر و مشروبات الکلی و سایر مسکرات روی می‌آورند تا به آرامش برسند، در حالی‌که علاج انحراف از مسیر در این موارد نیست. امروزه نگرانی و اضطراب تمام کره خاکی را فرا گرفته است؛ زیرا انسان‌ها از مسیر فطرت، عبادت و بندگی، و پیروی از دستورات الهی دور شده‎اند.
ایشان قرآن مجید را “نسخه‌ی رستگاری بشر” عنوان کردند و افزودند: الله تعالی برای رستگاری بشر راهنمایی به نام قرآن مجید فرستاده است؛ این کتاب آسمانی نسخه‌ی رستگاری انسان است. قرآن مجید و سنت‌ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم بزرگترین سرمایه مسلمانان و مایه افتخار آنها هستند. افرادی که توفیق یارشان است، به تلاوت قرآن کریم، ذکر و عبادت خداوند مشغول می‌شوند و به چنان آرامشی دست می‌یابند که بزرگترین پادشاهان و حکمرانان آن آرامش را ندارند. الله تعالی به ما سرمایه‎ای داده است که اگر بر آن عامل باشیم تمام مشکلات ما برطرف خواهد شد و در آخرت نیز بهشت جای ما خواهد بود.
حضرت شیخ‎الاسلام ضمن پرداختن به بیان برخی ویژگی‌های بهشت، تاکید کردند: آمریکائی‌ها و اروپائی‌ها باوجود آن همه قدرت و امکانات همیشه در هراس هستند و برای فرار از این هراس دیگر ملت‌ها را زیر بمباران می‌گیرند. در غرب هر نوع امکانات و وسایل رفاهی وجود دارد، اما از آرامش خبری نیست. حجاب را از زنان دور کرده‎اند و اسباب هواهای نفسانی به‌عنوان راه پیشرفت و ترقی فراهم کرده‎اند. باوجود این در پریشانی به‌سر می‌برند، زیرا راه و روش آنها غلط است. مسلمانان نیز زمانی‌که از قرآن دور شدند و به غفلت روی آوردند، در دام انواع مشکلات گرفتار شدند. انسان اگر در مسیر الله متعال باشد به سعادت و آرامش می رسد. علت همه مشکلات، خونریزی‌ها و پریشانی‌های جوامع اسلامی فاصله گرفتن از راه خدا و مسیر فطرت است.
مولانا عبدالحمید با اشاره به ایام شهادت حضرت عثمان، حضرت عمر و حضرت امام حسین رضی‌الله‌عنهم، ابراز داشتند: در صدر اسلام زمانی‌که صحابه وابسته به خداوند و عامل بر شریعت بودند، آرامش و عدالت حکم می‌راند. آنها توانستند ابرقدرت‌های وقت را به زانو درآورند. اما وقتی‌که مسلمانان از شریعت اسلام دور شدند و از سنت پیامبر فاصله گرفتند، دچار انواع مصیبت‌ها شدند؛ زیرا خداوند می‌فرماید: «من أعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا». مسلمان نماز نمی‌خواند، روز نمی‌گیرد، زکات‌ نمی‌دهد و به گناهان مختلف مبتلاست، پس چگونه به سعادت برسد؟! مسلمانی به معنای تسلیم شدن در مقابل دستورات الهی است، ولی بسیاری از مسلمانان امروزی عکس آن را انجام می‌دهند.
ایشان در بخشی از سخنان‎شان در جمع پرشور مردم و علمای سراوان در مدرسه دارالقرآن این شهر، حضار را به احترام و رعایت حقوق پدر و مادر تاکید فراوان کردند و رضایت آنها را مایه سعادت دانستند. مولانا عبدالحمید اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر را آفتی برای جامعه توصیف کردند و اظهار داشتند: اگر امروز وحی نازل می‌شد، چه بسا پیش از مشروبات الکلی موادمخدر را حرام قرار می‌داد.
مدیر دارالعلوم مکی زاهدان ضمن هشدار در مورد پیامدهای فساد و فحشا، تأثیرات منفی آن بر جامعه، بی‌حجابی و بی‌حیایی، استفاده نامناسب و نادرست از اسباب جدید مثل اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای، ظلم و پایمال کردن حقوق دیگران، خوردن مال یتیم، ریختن خون، مال و آبروی مردم و سرقت بر ضرورت اجتناب و پرهیز از این موارد تاکید کردند.
حضرت شیخ‌الاسلام در پایان این بخش از سخنان خود، شرکت‌کنندگان همایش تجلیل از حفاظ و دانش‌آموختگان مدرسه دارالقرآن را به خدمت دیگران، تلاوت قرآن، نماز تهجد، عمل بر سنت‌های آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم، تقوی و پرهیزگاری، تلاش برای به‌دست آوردن رضایت و خشنودی الله تعالی، تربیت درست فرزندان، حفظ وحدت، انسجام و برادری تشویق کردند.

ایجاد ناامنی در منطقه به صلاح مردم و کشور نیست
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان‌شان در جمع مردم سراوان، به بیان برخی مسایل روز پرداختند و طی سخنانی اظهار داشتند: الحمدلله استان سیستان و بلوچستان در شرایط مناسبی قرار دارد. همه ما از نزدیک شاهدیم که مدیریت دلسوز استان تلاش می کند تا مسئولیت‎ها را به افراد بومی و محلی واگذار نماید. در مرکز نیز در راستای ایجاد تعادل در مدیریت‎ها و رعایت حقوق اقوام و مذاهب تلاش می شود.
ایشان در ادامه به اوضاع امنیتی استان نیز اشاره کردند و گفتند: امنیت مسأله بسیار حیاتی و مهمی است؛ فعالیت مدارس دینی و دولتی، تجارت، کشاورزی و… در سایه امنیت امکان پذیر است. اگر امنیت نباشد تمامی کارها مختل می شوند. بنده با هرگونه ناامنی مخالف هستم و این را هم می دانم که تمامی مردم استان با ناامنی مخالف‏اند. لذا ایجاد ناامنی در هر شرایطی، به ویژه در شرایط کنونی، به هیچ وجه درست نیست. ایجاد ناامنی در مرزها به هیچ وجه به صلاح مردم منطقه، اعم از شیعه و سنی، و به صلاح کشور نیست. مشکلات باید از مجرای صحیح و قانونی پیگیری شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: سخنان بنده از روی خیرخواهی و صداقت است. بنده فردی سیاسی کار نیستم که سخنانم جنبه سیاسی داشته باشند، بلکه این اعتقاد بنده است که ایجاد ناامنی را به هر صورت و از جانب هر کسی باشد، محکوم می کنم؛ همان‎طور که بارها حمله آمریکا و دیگر قدرت‎های غربی را به کشورهای اسلامی محکوم کرده و می کنم. بنده پیگیری خواسته ها از راه درگیری و خشونت را، مگر در شرایط خاصی که راهی دیگر وجود نداشته باشد، ملامت می کنم.
مولانا عبدالحمید در ادامه بر لزوم امنیت مرزها تاکید کردند و گفتند: باید مرزهای ما در امنیت قرار داشته باشند. ما از حق و حقوق قانونی ملت چشم پوشی نمی کنیم؛ جامعه اهل سنت باید در سطح کشور از آزادی دینی و مذهبی و آزادی تعلیم برخوردار باشد. هیچ کسی حق ندارد از نظر قانونی مانع برگزاری نماز اهل سنت در کلان‎شهرها شود. اما پیگیری حقوق و خواسته باید از راههای صحیح و قانونی انجام گیرد. بنده با سلاح، درگیری، خشونت و کشتن افراد موافق نیستم و آن را به ضرر استان می‏دانم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به ترور یکی از معلمان در منطقه قصرقند، ضمن اظهار تاسف نسبت به این حادثه خاطرنشان کردند: از ترور این معلم بسیار ناراحت شدم. کشتن افرادی که قلم به دست دارند، به ویژه معلمان، ظلم بسیار بزرگی است. معلمان برای تعلیم فرزندان ما باید امنیت داشته باشند.
ایشان خطاب به مأمورین نیروی انتظامی نیز اظهار داشتند: ما علاوه از اینکه مردم را به پایبندی و رعایت قانون تاکید می کنیم، به مأمورین محترم نیروی انتظامی و سایر مأمورین نیز توصیه می کنیم که مواظب باشید هیچ کسی بدون جرم و گناه و برخلاف قانون توسط شما کشته نشود تا زمینه سوء استفاده دشمنان فراهم نشود. همه ما باید قانون را رعایت نموده و فراقانونی عمل نکنیم. البته مدیریت نیروی انتظامی و مدیریت مرزبانی استان افراد فهیم و دلسوزی هستند.
مولانا عبدالحمید با تاکید بر برقراری امنیت و مطالبه خواسته ها از مجرای قانونی، خطاب به دولت تدبیر و امید نیز خاطرنشان نمودند: درخواست ما از دولت تدبیر و امید آن‎ست که همه اقوام و مذاهب را مورد توجه قرار دهند و حقوق همه رعایت شود.
ایشان در پایان بر وحدت و همبستگی اقوام و مذاهب در استان تاکید کردند و گفتند: درگیری‏های قومی و فامیلی را رها کنید. شیعه و سنی با محبت و دوستی در کنار یکدیگر زندگی کنند. ما اعلام می کنیم که ریختن خون یک شیعه اندازه ریختن خون یک سنی ما را ناراحت و دردمند می کند.

مولانا عبدالحمید در همایش تجلیل از حفاظ و فضلای  دارالعلوم سب: دین اسلام در تسلیم شدن مقابل دستورات الهی خلاصه می شود
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید و همراهان ایشان صبح روز شنبه سوم آبان‌ماه، شهر سراوان را به مقصد “سب‌وسوران” ترک کردند. ایشان در بدو ورود با استقبال گرم مردم خون‌گرم سوران مواجه شدند. مولانا عبدالحمید پس از ورود به شهر سوران، از مسجد جامع جدید این شهر بازدید نمودند که هنوز در مراحل اولیه ساخت است.
جلسه‌ای به منظور تجلیل از حفاظ و فضلا در دارالعلوم سب برگزار شده بود که حضرت شیخ‌الاسلام میهمان ویژه‌ی آن بود. برنامه‌های این مراسم پس از ادای نماز ظهر آغاز شد. در آغاز جلسه تلاوت کلام الله مجید صورت گرفت و سپس سروده‌ای زیبا با مضمون خوش‌آمدگویی به حضرت شیخ الاسلام به زبان بلوچی اجرا شد. مولانا عبدالحمید پس از سخنرانی مدیر مدرسه‌ی مذکور و امام‌جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، مولانا محمد عثمان قلندرزهی، در جمع اقشار گوناگون سیب‌وسوران سخن گفتند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در این جلسه سخنان خویش را با تلاوت آیه مبارکه «وَمَا هَذِهِ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ» [عنکبوت:۶۴] شروع کردند و فرمودند: متاسفانه اکثر انسان‎ها در طول تاریخ فریب زرق و برق دنیا را خورده و فریفته آن شده اند، درحالیکه خداوند متعال این دنیا را آفریده است تا بشر از آن استفاده کرده و نیازهای خود را برآورده نماید. لذا این دنیا قابل دل بستن نیست. ما باید بنده و دلداده الله تعالی باشیم. کسانی‌که ربا و رشوه و مال مردم و مال یتیم را می‌خورند و از راه حرام مال به‌دست می‌آورند بندگان واقعی الله نیستند، بندگان مخلص و مطیع خداوند کسانی هستند که در مقابل دستورات الهی تسلیم هستند و مطابق احکام شریعت زندگی می‌کنند.
ایشان در ادامه افزودند: مالی که انسان برای به‌دست آوردن آن حق مردم را ضایع نموده و خداوند را ناراضی کند و از حدود الهی تجاوز نماید‌، چنین مالی اصلا نباشد بهتر است، زیرا آن مال نمی‌تواند سبب نجات و موفقیت انسان باشد،‌ بلکه آن مال مایه تباهی‌ست. دنیا و محبت آن منشأ بسیاری از گناهان است. البته بندگان خاص خداوند به هیچ عنوان حاضر نیستند از مال حرام استفاده کنند، زیرا آنها به سب محبتی که با خداوند دارند حاضر نیستند او را نافرمانی کنند. لذا توجه داشته باشیم که نافرمانی الله تعالی و مخالفت با دستورات شریعت موجب محرومیت انسان می‌شود. الله تعالی به خاطر یک لغزش حضرت آدم علیه‌السلام را از بهشت بیرون کرد.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه با بیان داستان حضرت ابراهیم و قربانی کردن حضرت اسماعیل، دین اسلام را “دین تسلیم شدن در مقابل دستورات الهی” عنوان کردند و گفتند: دین اسلام در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن تسلیم شدن در مقابل دستورات الهی‌ست. مومن و مسلمان واقعی بودن بسیار مهم است. 
مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان در مراسم تجلیل از حفاظ و فضلای دارالعلوم سیب‌وسوران پیرامون اهمیت علم و دانش مطالبی ایراد نموده و از مردم این منطقه خواستند تا در زمینه تحصیل فرزندان‌شان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمایند.

مولانا در دیدار با دانشجویان: دانشجویان ما باید در کنار علوم روز، به فراگیری علوم دینی نیز توجه نمایند
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در سفر به منطقه سوران، پس از نماز عصر روز شنبه، به “مرکز علوم قرآنی مولانا اسماعیل شهید” تشریف برده و در جمع دانشجویان و فرهنگیان منطقه سیب و سوران سخنرانی کردند.
ایشان در این دیدار بر لزوم توجه دانشجویان به بُعد معنوی و توجه به علوم دینی، در کنار فراگیری علوم روز، تاکید کردند و گفتند: آن دسته از دانشجویانی که در کنار فراگیری علوم دانشگاهی، به تحصیل علوم دینی نیز مشغول می شوند، استعداد و توانایی آنها بالا رفته و می توانند افراد مفید و مؤثری برای جامعه باشند.
ایشان بر “به‏روز بودن طلاب و دانشجویان” تاکید نموده و خاطرنشان کردند: ما همواره به طلاب توصیه می کنیم که علاوه از فراگیری علوم دینی، در زمینه تحصیل علوم دانشگاهی در رشته های مختلف نیز تلاش نمایند تا بتوانند بهتر پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشتند: در جهان معاصر که دشمنان اسلام از طریق اینترنت و ماهواره در راستای نشر فرهنگ بی حجابی و بی عفتی فعالیت می کنند، دانشجو و طلبه ما نباید از قافله عقب بماند، بلکه با حصول تخصص و مهارت در علوم دینی و دانشگاهی می تواند شبهات دشمنان علیه اسلام را پاسخ دهد.

همایش فارغ‏ التحصیلی طلاب و حفاظ جامعه اسلامیه سوران
همایش فارغ‏ التحصیلی طلاب و حفاظ جامعه اسلامیه سوران بعد از نماز مغرب با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و سخنرانی شیوا و شیرین حافظ محمد کریم صالح، از فعالان دعوت و تبلیغ شروع شد. پس از اجرای سرود، مولانا محمد دهقان، از اساتید برجسته مدرسه دینی عین‌‎العلوم گُشت، در موضوع مکارم اخلاق و رعایت حقوق دیگران و نیز تأثیر گناهان بر زندگی انسان صحبت کرد. پس از اجرای سرودی دیگر، مولانا محمد عثمان، امام جمعه اهل سنت خاش و مدیر مدرسه دینی مدینهالعلوم خاش سخنرانی خود را با تلاوت اولین آیات سوره بقره آغاز کرد. وی ضمن تفسیر و تشریح این آیات، به بیان حقانیت و اهمیت قرآن پرداخت. 
در ادامه‌ی این مراسم معنوی، آقای عیسی‌زاده، فرماندار سیب‎وسوران، و سپس مولانا محمدحسن بیجارزهی، مدیر مدرسه دینی جامعه اسلامیه ایت شهر به ایراد سخن پرداختند.

شیخ‌الاسلام در جمع مردم سوران: اسلام دین اعتدال و میانه ‏روی و راهنمای بشر در تمام ادوار است
شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، که به عنوان میهمان و سخنران ویژه در این همایش فارغ التحصیلی حضور داشتند، سخنان‌شان را با تلاوت آیه «وَمَن یَرْغَبُ عَن مِّلَّهِ إِبْرَاهِیمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الآخِرَهِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ*إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ*وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیَعْقُوبُ یَا بَنِیَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ» آغاز کردند. ایشان ابتدا از مدیریت جامعه اسلامیه سوران و همکاران وی به خاطر برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر نمودند.
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به اواخر ماه ذی الحجه و بازگشت حجاج گرامی، مطالبی پیرامون حج و جایگاه حضرت ابراهیم علیه السلام ایراد کردند و گفتند: حج، سنت ابراهیم خلیل‎الله است و حضرت محمد صلی الله علیه وسلم بر طریق سنت حضرت ابراهیم مناسک حج را انجام داده و به امت آموزش داده است. حضرت ابراهیم علیه السلام کسی است که همه ملت‎های دنیا برای مشروعیت و مقبولیت خویش همواره سعی کرده اند تا خودشان را به ایشان نسبت دهند. الله تعالی به حضرت ابراهیم چنان جایگاهی عنایت کرده بود که همه ملت‎ها و ادیان ایشان را قبول داشتند. الله تعالی همه مردم دنیا را مورد خطاب قرار می دهد که به جز انسان‎های احمق و نادان در دنیا هیچ‎کسی نیست که از دین و ملت ابراهیم- علیه السلام- روگردانی کند. اینکه امروز بسیاری از انسان‎ها خود را بی‎نیاز از دین و عمل به دستورات الهی می‎دانند، این نشانه جهالت و نادانی آنهاست.
امام جمعه اهل سنت زاهدان “اعتدال و میانه‏روی” را از شاخصه‎های مهم دین ابراهیمی برشمردند و اظهار داشتند: در دین ابراهیم علیه السلام اعتدال و میانه روی وجود داشته است. بهترین دین و اعتقاد، دین و اعتقادی است که حضرت ابراهیم داشته است. حضرت ابراهیم مقبول عام است. الله تعالی در توصیف حضرت ابراهیم می فرماید که ما او را از بین سایر انسان‎های دنیا برگزیدیم و او در آخرت نیز در زمره بندگان نیک و صالح پروردگار قرار دارد. لذا به جز انسان‎های نادان و جاهل دیگر کسی از راه و مسیر بندگان نیک و صالح پروردگار روگردانی نمی‎کنند. هر انسانی که از راه صحیح سرپیچی نماید در واقع به خودش ضربه زده است.
ایشان دین اسلام را “نزدیک‎ترین دین به دین حضرت ابراهیم” دانستند و افزودند: دین اسلام نزدیک‎ترین دین به دین حضرت ابراهیم علیه السلام، و مسلمانان نزدیک‏ترین انسان‎ها به حضرت ابراهیم هستند. بین دین اسلام و دین حضرت ابراهیم تفاوتی وجود نداشته است. دین ابراهیم و دین محمد رسول الله، دین میانه و اعتدال بوده و تا قیامت راهنمای بشریت در تمام مراحل و ادوار است. افراط و تفریط در دین اسلام جایگاهی ندارد. این دین، دین پسندیده الله تعالی است؛ «الیوم أکلمت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»
مدیر دارالعلوم زاهدان اظهار داشتند: بشریت به هر جایگاه و مقامی که برسد باز هم به اتباع و پیروی از رسول الله صلی الله علیه وسلم نیاز دارد. بشریت امروزی که ادعای تمدن و اختراع و اکتشاف دارد، نیاز دارد که به دین اسلام و دستورات قرآن پایبند باشد. به خدا قسم بعد از بعثت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم، برای بشریت هیچ راه نجاتی به جز غلامی حضرت محمد، شاگردی قرآن مجید و پیروی از دستورات اسلام وجود ندارد.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تشریح دین پرداختند و خاطرنشان کردند: دین عبارت است از اعتقاد صحیح؛ اعتقاد به وحدنیت الله تعالی، اعتقاد به رسالت انبیا علیهم السلام و اعتقاد به معاد و روز قیامت. در دین اسلام مسأله اخلاق صحیح نیز مورد تاکید قرار گرفته است. اخلاقی که در اسلام تعلیم داده شده است در دنیا بی‎نظیر است. بخش بزرگی از دروس آموزشی اخلاقی در دانشگاههای اروپا به آموزه‏های اسلام برمی‎گردد که از قرآن و تعالیم اسلام اقتباس شده‏اند.
ایشان افزودند: الله تعالی فلاح و رستگاری و امنیت را در دین اسلام قرار داده است. خارج از این دین هیچ رستگاری و سعادتی وجود ندارد. الله تعالی به ما مسلمانان چنان سرمایه‏ای عنایت کرده است که بسیاری از جهانیان از آن بی‏نصیب هستند؛ این سرمایه بزرگ نعمت دین اسلام است. دین چنان سرمایه‏ای است که در دنیا و آخرت با انسان همراه است و عمل به دستورات این دین عزت دنیا و آخرت را نصیب انسان می‎کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به دوری مسلمانان از قرآن و تعالیم دین اظهار تأسف کردند و گفتند: متاسفانه مسلمانان امروزی از قرآن و تعالیم دین اسلام، که رمز موفقیت آنهاست، فاصله گرفته‎اند. صحابه به خاطر عمل به دین اسلام و قربانی دادن در راه دین به آن جایگاه والا دست یافتند و محبوب رب‏العالمین قرار گرفتند. ما به هر اندازه به دستورات دین عمل کنیم، به همان اندازه محبوب رب‎العالمین شده و در ابعاد مختلف زندگی ما برکت می‎آید. اما نافرمانی الله تعالی و ارتکاب گناه، لعنت و غضب الله را به دنبال دارد.
ایشان “قتل نفس” را یکی از بزرگترین گناهانی دانست که نفرین الهی را در پی دارد و اظهار داشتند: کشتن انسان‎های بی‎گناه از گناهانی است که لعنت و نفرین را به دنبال دارد. الله تعالی می‎فرماید: «وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا» [نساء:۹۳] در حدیث آمده است که اگر همه جهانیان در قتل ناحق یک انسان مشارکت داشته باشند، الله تعالی همه آنها را به جهنم می‎برد و پروایی هم ندارد. اما متاسفانه امروزه مسلمانان به خاطر مسایل بسیار جزئی مرتکب قتل نفس می‎شوند. 
ایشان “نشر بی‏حیایی” و “اصطلاح دوست‎پسر و دوست‏دختر” را از مهمترین اقدامات برنامه‏های ماهواره‏ای غربی دانستند و ضمن نکوهش این موضوع خاطرنشان کردند: بعضی از شبکه‎های ماهواره‏ای فقط به منظور نشر بی‏حیایی در جامعه راه‏اندازی شده‎اند. این شبکه‏ها سعی می کنند تا برنامه‏ ارتباط دوستانه مرد و زن نامحرم و اصطلاح دوست‏پسر و دوست‏دختر را در جامعه ترویج دهند. درحالی‏که این برنامه به هیچ وجه اسلامی نیست، بلکه گناهی بسیار خطرناک است که موجب ترویج فساد در جامعه و ازهم‎پاشیدگی نظام خانوادگی می‎شود.

تغییر فرهنگ اسلامی و نشر بی‏حیایی؛ هدف اصلی حمله نظامی غرب به کشورهای اسلامی
مولانا عبدالحمید “تغییر فرهنگ اسلامی” را دلیل اصلی حمله نظامی غرب به کشورهای اسلامی عنوان کردند و گفتند: آمریکا و کشورهای غربی فقط به خاطر منافع مادی و اقتصادی به کشورهای اسلامی حمله نظامی نکرده‏اند، بلکه هدف اصلی آنها این است که فرهنگ مسلمانان را تغییر داده و آنها را از تعلیمات دین اسلام دور کنند. بسیاری از مسلمانان نیز فریب خورده‏اند که هدف از حملات آنها مبارزه با تروریزم است، در حالی که اگر آمریکا و غرب می خواهد با تروریزم مبارزه کند چرا رژیم اشغالگر اسرائیل را، که در مدت پنجاه روز بیش از ۲۵۰۰ فلسطینی را قتل‎عام کرده و شهر غزه را ویران کرد و دهها سال است که بیت المقدس را اشغال کرده است، نمی‏زند. خطر اسرائیل از خطر داعش و تمام گروههای تندرو خطرناک‏تر است. اسرائیل در واقع ام‏الفساد جهان است که منشأ و دلیل تشکیل گروههای تندرو در جهان می‏باشد. بنده بارها گفته‏ام که غرب تا زمانی که مانع جنایات اسرائیل نشود نمی‎تواند با تروریزم و تندروی مقابله کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنان‎شان با بیان اینکه «قوی‏ترین و سربلندترین ملت آن‎ست که بر دین و آئین خودش عمل می‏کند» همگان را بر “عمل به دین اسلام”، “پایبندی به نمازها”، “تمسک به قرآن و سنت”، “تلاوت قرآن و تدبر در آیات آن”، “اخلاص در عبادت الله تعالی”، “اجتناب از انواع گناهان” و “توبه و استغفار” تاکید و توصیه نمودند.

پیگیری مطالبات از مجرای قانونی حتما نتیجه می دهد
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‎شان در جمع مردم “سوران” از توجه دولت تدبیر و امید به امور اقوام و مذاهب خبر دادند و گفتند: جناب دکتر روحانی انسان با تدبیر و اعتدالگرایی است. ایشان مدتی قبل اعلام کرده بودند که به وعده های انتخاباتی خویش در خصوص توجه به اقوام و مذاهب پایبند بوده و در راستای تحقق آنها تلاش می کند.
مولانا عبدالحمید “حفظ امنیت منطقه” را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: تامین امنیت برای توسعه و آبادانی منطقه مهم و حیاتی است. بنده به عنوان طلبه ای از جامعه شما، از روی خیرخواهی به افرادی که در داخل و خارج از کشور هستند توصیه می کنم که امنیت کشور و منطقه را حفظ کنند. اعتقاد ما این است که گفتمان و مجرای قانونی بهترین راه پیگیری خواسته ها و مطالبات است. جنگ و خشونت هیچ خیری ندارد، بلکه خیر و خوبی در وحدت و همبستگی و گفتمان است.
ایشان خاطرنشان کردند: ما همواره و در هر شرایطی بر حفظ امنیت تاکید کرده ایم، و اکنون نیز تاکید می کنیم که پیگیری مشکلات از راه قانونی حتما به نتیجه می رسد، نه از راه خشونت و درگیری. لذا پیام بنده این است که خواسته ها و مسایل خودمان را مطرح کنیم، اما امنیت نیز باید حفظ شود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *