آخرین اخبار

گزارش نخستین جلسه مدیران مدارس سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی جاری

نشست نخست مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی ۹۴/۱۳۹۳ = ۳۶/۱۴۳۵ صبح روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۳ در محل مسجد امام محمد بن حسن شیبانی جامعه الحرمین چابهار با ریاست شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن ملازهی (مدیریت جامعه الحرمین چابهار) برگزار گردید. به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان ، ابتدای جلسه تلاوت […]

اشتراک گذاری
۲۹ آبان ۱۳۹۳
708 بازدید
کد مطلب : 3124

نشست نخست مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی ۹۴/۱۳۹۳ = ۳۶/۱۴۳۵ صبح روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۳ در محل مسجد امام محمد بن حسن شیبانی جامعه الحرمین چابهار با ریاست شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن ملازهی (مدیریت جامعه الحرمین چابهار) برگزار گردید.

به گزارش مدرسه دارالقرآن سراوان ، ابتدای جلسه تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط یکی از طلاب جامعه الحرمین چابهار بود و بعد از آن اجرای سرودی در مدح رسول خدا صلى الله علیه وسلم با مطلع:

والضحىٰ وصف رُخت واللیل وصف موی تو /٭/ گشته محراب عبادت لاجرم ابروی تو
ای امین کردگار ای مهبط روح الأمین /٭/ آفتاب خاوری شرمنده شد از روی تو

بعد از اجرای سرود، حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید ریاست محترم شورای هماهنگی مدارس اهل سنت سیستان و بلوچستان به مدیران و نمایندگان مدارس و شرکت کنندگان در این جلسه خیر مقدم عرض نمود و به طور ویژه از دو عالم جلیل القدر شیخ الحدیث مولانا چابهاری و شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور قدردانی نمود و از آنان به عنوان شیخین و روح جلسه یاد کرد. وی هم‌چنین از حضور حاج آقای راهداری معاونت فرهنگی ـ اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان و هیئت همراه وی تشکر و قدردانی نمود و اظهار داشت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و در رأس آن آیت الله سلیمانی همیشه با مدارس و امور دینی همکاری داشته و دارند، لذا جا دارد که از ایشان نیز تشکر نماییم.

در ادامه‌ی برنامه حاج آقای راهداری ضمن تشکر از دست اندرکاران این جلسه، اظهار خوشحالی نمود از این‌که اوّلین بار است در چنین جمع باشکوهی متشکل از تمام علمای استان حضور می‌یابد، گفت: از سال ۸۲ که بنده در خدمت دوستان هستم، برای من بسیار سخت است که طلبه‌ای به من مراجعه کند و من منع قانونی داشته باشم که کار او را انجام ندهم. راهداری افزود: شما در زندگی طلاب بسیار مؤثر هستید و زندگی آن‌ها را شما ترسیم می‌کنید، لذا ما در زمینه‌ی خدمت رسانی به طلاب به همکاری شما نیازمندیم. وی در عین حال گزارشی از خدمات رسانی به طلاب در سال ۹۲ را بیان داشت که برای ۲۰۰ طلبه معافیت تحصیلی و به ۳۰۰ طلبه نامه جهت معرفی به راهنمایی و رانندگی داده‌ایم. معاونت فرهنگی ـ اجتماعی نهاد در پایان سخنان خود اظهار داشت: ما در هر مدرسه‌ای که وارد شده‌ایم کمال عزت و مهربانی را از آنان دیده‌ایم و تا حالا چنین نشده است که شاهد کوچک‌ترین بی عزتی و بی حرمتی شده باشیم.

بعد از ایشان، مولوی عبدالغنی دهانی مسؤول دبیرخانه ائمه جمعه طی سخنانی بسیار کوتاه گفت: در صدد تشکیل شورایی از علمای هر شهرستان هستیم تا این شورا نسبت به جاهایی که برای نماز جمعه درخواست صورت می‌گیرد، طبق مذهب احناف بررسی نموده و در این باره تصمیم گرفته و به تصویب آن بپردازند، لذا در این زمینه به همکاری علمای محترم نیاز داریم.

سپس حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید به نمایندگی از شیخین و حاضرین در جلسه، از مهمانان نهاد تشکر نمود و گفت: علما با هم نزدیک‌تراند و هم‌دیگر را بهتر درک می‌کنند، لذا از دیگر اقشار، بهتر است که ما با هم باشیم گر چه در میان این قشر ناهنجاری بیش‌تر است، ولی بهتر با هم ساخته‌اند و باید یک‌دیگر را تحمل کنند. وی ادامه داد: مسیر حوزه‌های علمیه‌ی اهل سنت، مسیر تقریب است و ما در مدارس خود کسانی را که مخالف با نظام جمهوری اسلامی باشند و بخواهند به اختلافات دامن زنند، به کار نمی‌گیریم. ما باید در هر شرایطی و مخصوصاً در این شرایط که دشمنان چشم طمع دوخته و به فکر تفرقه و اختلاف هستند، باید بیدار باشیم و در راستای اخوت گام برداریم. باید در راستای امنیت استانمان تلاش کنیم. راه ما راه اخوت و تقریب است و از راه‌های قانونی که مصوبه‌های خوبی دارند، استفاده نماییم و قانون را اجرا کنیم.

بعد از سخنان کوتاه مولانا عبدالحیمد، مولانا عبدالرحمن چابهاری دعوت نمود تا مقاله‌ای را که یکی از اساتید دانشگاه در تهران تحت عنوان تکفیر و خشونت مولود جهل و عصبیت به صورت پاورپونت تهیه کرده بود، مشاهده نمایند. سپس مهمانان نهاد از جلسه خداحافظی نمودند و نشست با قرائت گزارش بازرسی بازرسان شورا توسط مولانا محمد دهقان پی گیری شد که در این گزارش آمده بود که از ۵۱ مدرسه‌ی عضو شورا و سه مدرسه‌ی خواهان الحاق به شورا بازرسی به عمل آمد است که بحمد الله اکثر مدارس سیر تکاملی و صعودی داشته و تعداد محدودی سیر نزولی و رو به افول بودند که باید آن‌ها را در جهت تکامل سوق داد. و هم‌چنین در این گزارش توصیه‌ها و پیشنهاداتی وجود داشت که قرائت گردیدند و نسبت به برخی از آن‌ها توضیحاتی ارائه گردید. بعد از آن، گزارشی از شورای مدارس دخترانه توسط مولوی محمد حسین گرگیچ ارائه گردید که از ۵۰ مکتب متقاضی، تاکنون ۳۰ مکتب واجد شرایط و عضو شورا گردیده‌اند.

سپس مولوی عبدالغنی رئیسی از نیکشهر ملاحظاتی چند در رابطه با امتحانات نهایی شورا داشت و پیشنهاداتی ارائه نمود و گفت: می‌طلبد در این رابطه کارشناسی‌های بیش‌تری صورت گیرد. مولوی عبدالواحد قلندرزهی در قسمت بعدی برنامه اشعاری از مثنوی که جلوه‌هایی از شفقت نبی رحمت صلى الله علیه وسلم را که به عیادت صحابی‌ای رفته بود، به تصویر می‌کشید، قرائت نمود و نیز دو نکته در رابطه با تعلیم زنان از مولانا اشرفعلی تهانوی و دکتر اقبال لاهوری به زبان اردو قرائت کرد.

بعد از وی مولوی عبدالرحمن عارفی از نگور طی سخنانی هدف از خروج طلاب را حفظ دین خواند و گفت: باید چنان نسلی تربیت کنیم که بتوانند جلوی طوفان شدید تبلیغات ماهواره‌ای چه آنانی که خود را به شیعه می‌چسبانند و چه کسانی که خود را سکاندار اهل سنت معرفی می‌کنند و به احناف می‌تازند، بایستند و از عقاید اهل سنت دفاع کنند.

سپس مولانا عبدالغنی بدری توضیحاتی نسبت به امتحانات ارائه داد و نسبت به تجدیدی از کتب اصلی دوره حدیث و چگونگی اعطای سند مولویت و عمامه‌گذاری سؤال نمود که در این باره شیخ الحدیث مولانا حسین پور دبیر کل شورا، ضمن بیان رأی خویش، دستور به رأی گیری و تصویب این مطلب داد که هر یک از علما هم‌چون شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، شیخ الحدیث مولانا چابهاری، مولانا محمد عثمان قلندرزهی، مولانا محمد دهقان، مولانا محمد قاسم قاسمی، مولانا عبدالصمد دامنی، مولانا حافظ احمد گوهرکوهی و… در این باره نظریات خویش را ارائه نمودند، اما در این جلسه چیزی به تصویب نرسید و به آینده موکول گردید.

بعد از آن، مولانا عبدالمالک ملکی پور طی سخنانی در رابطه با مقاله‌ی تکفیر و خشونت مولود جهل و بدعت گفت: گر چه در این مقاله برخی گروه‌های منتسب به اهل سنت به تکفیری بودن متهم شده بودند، اما چرا فقط منتسبین به اهل سنت را تکفیری گفته و از تکفیری‌های مدعی تشیع یادی نشده بود؛ اگر رد می‌شوند هر دو گروه باید رد شوند.

سپس شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید به ایراد سخن پرداخت؛ ایشان در ابتدای سخنان خویش به تعلیم زنان و دختران اشاره نمود و گفت: هدف از تعلیم زنان حتماً این نیست که آنان را فاضله دربیاوریم، بلکه هدف دیندار نمودن آن‌هاست و به همین خاطر می‌توان در برنامه‌ی درسی آن‌ها تجدید نظر کرد و کتاب‌های مفید حدیث را در آن برنامه گنجاند. نباید اجازه بدهیم گروه‌های تند در میان خواهران نفوذ کنند و افکار آنان را خراب نمایند. ریاست محترم شورا، هم‌چنین به استقلال مدارس اشاره نمود و گفت: مدارس باید استقلال خود را حفظ نمایند و نباید به اختلافات دامن بزنند، ما باید مشترکات را بگیریم و مختلفات را رها کنیم. ما نظارت را از سوی نهاد پذیرفته‌ایم و به همین خاطر همه ساله لیست طلابمان را به آنان کما فی السابق ارائه می‌نماییم. مخالفت ما با طرح ساماندهی بود که نوعی دخالت در امور مدارس می‌باشد. ایشان هم‌چنین به عواقب شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره نمود که با هزینه‌های هنگفت غرب و امریکا در صدداند تا بی عفتی را در ایران رواج دهند. لذا علما باید در رابطه با این گونه مسائل موضع بگیرند و مفاسد خطرناک آن‌ها را رد نمایند. امروزه اگر چه پیامبران در میان ما نیستند، اما علما پیام رسان و مبلغ هستند که نباید مردم را رها کنند تا برایشان مبلغی دیگری پیدا شود. امروزه اگر ابوبکر و عمر و علی نمی‌آیند باید ما و شما بلند شویم و حرکت کنیم و نگذاریم اختلافات قومی و مذهبی مردم ما را از بین ببرند. ما باید آنان را به طرف مساجد بکشانیم و ارتباطمان را با الله، سنت پیامبر و تلاوت قرآن محکم نماییم. به روزه‌های نفلی پایبند باشیم. پرهیزگاری و تقوای علما بسیار مهم است. باید از مال مشکوک پرهیز شود و چشم گوش حفاظت گردد. در میان علما نباید مسخره و شوخی زیاد باشد. اگر ما دین را به خاطر رضای الله به دست بیاوریم، همه چیز به ما خواهد رسید.

شیخ الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری نیز طی سخنانی، ابتدا از کوتاه بودن فرصت این گونه جلسات که در آن‌ها باید بحث و بررسی‌ها بیش‌تر صورت گیرد، گله نمودند. مدیر جامعه الحرمین چابهار در سخنان خویش از نبود کتاب تاریخ در برنامه درسی شورا انتقاد نمود و گفت: بحث تاریخ بسیار مهم است و آن دارای دو بخش تاریخ عمومی و تاریخ خصوصی است؛ تاریخ عمومی از تاریج جهان و تاریخ اسلام بحث می‌کند و تاریخ خصوصی سیره‌ی پیامبر گرامی اسلام صلى الله علیه وسلم می‌باشد. وی هم‌چنین کتاب الإمتاع علامه مقریزی را در بخش سیرت بسیار مهم، زبده و قابل مطالعه دانست. هم‌چنین به کتاب علامه شبلی در بحث سیرت اشاره نمود که به درستی شبهات مسیحیت را رد نموده است و نیز کتاب سیرت مصطفىٰ اثر علامه ادریس کاندهلوی که توسط مولانا محمد امین حسین بر به فارسی ترجمه شده و شبهات حول صحابه را برطرف نموده است. هم‌چنین مطالعه‌ی مکتوبات امام ربانی را مهم خواند و در رابطه با کتاب عقیده در بخش خواهران گفت: باید کتابی با اسلوبی به دور از مناقشات اگر در این باره تألیف شود، مناسب است که در این باره از اسلوب مولانا مفتی محمد شفیع و فرزند برومندش مولانا محمد تقی که حقیقتاً قلمی با عفت‌تر از قلم ایشان ندیده‌ام، استفاده شود. ایشان هم‌چنین نسبت به برخی از کتب که در برنامه درسی شورا گنجانده شده‌اند، ملاحظاتی بیان نمود.

سپس مولانا عبدالغنی بدری نتایج امتحانات سال گذشته و مدارس برتر شورا را قرائت نمود که در رده بندی بالای صد نفر، دارالعلوم زاهدان در صدر قرار داشت.

شیخ الحدیث مولانا حسین پور دبیر کل شورا، در پایان نسبت به چگونگی برگزاری همایش‌های دانش آموختگی دستور به تجدید نظر داد و هم‌چنین گفت: دو سال دیگر تا پایان برنامه ده ساله‌ی تجدیدنظر در کتب درسی باقی است که کمیته‌ی مربوطه باید مطالعات خود را از هم اکنون آغاز نماید تا نسبت به حذف و الحاق کتب درسی در سال‌های آینده تصمیم‌گیری شود. وی هم‌چنین در رابطه با پیشنهاد مولانا بدری نسبت به تدریس کتاب میزان به کوشش مولوی عبدالقادر دهقان در مدارس شورا موافقت نمود.

در این نشست، درخواست الحاق سه مدرسه‌ی الخلیل شهر محمدی سراوان، چاه جمال ایرانشهر، تعلیم القرآن مولانا شهداد زاهدان به شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان به تصویب رسید و رسماً به جمع مدارس شورایی پیوستند. پایان بخش این نشست دعاهای حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید بود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *