آخرین اخبار

گزارش هفدهمین نشست مشورتی علمای شهر و حومه سراوان

  ◾به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان، هفدهمین نشست مشورتی علمای شهر و حومه سراوان، سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹ ، بعد از نماز عصر در حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان، با موضوع «فعالیت مدارس، مکاتب و مساجد در ایام کرونا» و با حضور ائمه مساجد و مدیران و مدرسین مدارس دینی سطح شهر […]

اشتراک گذاری
۲۴ مهر ۱۳۹۹
1517 بازدید
کد مطلب : 5402

 

◾به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان، هفدهمین نشست مشورتی علمای شهر و حومه سراوان، سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹ ، بعد از نماز عصر در حوزه علمیه دارالعلوم زنگیان سراوان، با موضوع «فعالیت مدارس، مکاتب و مساجد در ایام کرونا» و با حضور ائمه مساجد و مدیران و مدرسین مدارس دینی سطح شهر برگزار شد.

◽ در بخش اول این نشست گزارش نحوه فعالیت مدارس و مکاتب در ایام کرونایی و راهکارهای مفید و مناسب در این زمینه توسط مدیران مدارس و حاضرین در جلسه ارائه شد.

◾برخی از راهکارهای مفید در زمینه فعالیت های دینی در ایام کرونایی به شرح ذیل است:

– در خوابگاه ها و اتاق های درس تعداد افراد کاهش داده شوند.

– از دارو ها و دمنوش های گیاهی برای طلاب تهیه شود و استفاده شود.

– موارد بهداشتی که توسط پزشکان توصیه می‌شود، حتما رعایت شود.

– در مدارسی که تعداد طلاب بالا باشد، شعبه های مختلف جداگانه نماز بخوانند.

– در کنار نکات بهداشتی، به اعمال و برنامه های معنوی مانند دعا و استغفار اهتمام شود.

 

 

◾همچنین مولانا محمد امین حسین بر (استاد برجسته حدیث مدرسه اشاعت التوحید سراوان) گزارشی از نشست مشورتی مدیران و مسئولان آموزشی مدارس شورای هماهنگی استان در زاهدان در خصوص بازگشایی مدارس دینی ارائه نمودند. مولانا حسین بر در ادامه سخنانی را بیان نمودند که گزیده آن به شرح ذیل است:

– موسم آغاز مدارس دینی است و در نشست مشورتی زاهدان در موضوع بازگشایی مدارس دینی، اکثریت حاضرین در نشست موافق بازگشایی مدارس دینی بودند و شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید نیز در این خصوص فرمودند: این ویروس در زندگی روزمره مردم وجود دارد و باید با رعایت نکات احتیاطی فعالیت های دینی ادامه پیدا کنند.

– مدارس برای بازگشایی باید برنامه ریزی های لازم را جهت رعایت نکات بهداشتی انجام دهند و در کنار برنامه ریزی های مناسب، برنامه های معنوی مانند دعا، استغفار و خواندن سوره یاسین با اهتمام انجام شود.

– در موضوع کرونا و مقابله با آن، باید امید ما از ترس و خوفمان بیشتر باشد.

 

◽ سخنران پایانی این نشست مولانا سیدعبدالصمد ساداتی (رئیس شورای عالی علمای سراوان بزرگ) بودند که نکات ضروری و نصایح ارزنده ای را برای حاضرین در نشست بیان نمودند. گزیده سخنان ایشان به شرح ذیل است:

– توکل از دستورات شریعت است و عدم استفاده از اسباب ظاهری و معنوی خلاف شریعت اسلامی و سنت نبوی است.

– نکات بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی و شستن دستها که امروزه پزشکان توصیه می‌کنند، شریعت مقدس۱۴۰۰ سال پیش به آن دستور داده است.

– رعایت نکردن نکات بهداشتی از جمله حق الناس است و رعایت این موارد وظیفه همه افراد جامعه است.

– علما راهنمای افراد جامعه هستند و اگر علما نکات بهداشتی را رعایت کنند مردم از آنها پیروی می کنند و رعایت نشدن نکات بهداشتی در مکان های عمومی باعث سلب مسئولیت از علما نمی شود.

– کرونا نشانه قدرت الهی است که این مخلوق ریز، قدرت های بزرگ جهانی را به چالش کشیده و همه در مقابل آن ناتوان و عاجز مانده اند.

– در بیان مطالبی که در فضای مجازی شایع می شوند دقت، لازم است و نباید هیچ مطلبی را بدون تحقیق و کسب اطلاع بازنشر نمود.

◾ اقامه نماز مغرب و دعا توسط مولانا عبدالعزیز ملازهی پایان بخش این نشست بود. قابل ذکر است نشست بعدی در مدرسه تعلیم القرآن شهرک برگزار می شود و زمان آن متعاقبا اعلام می گردد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *