آخرین اخبار

رمضان منبع خیر و برکت

🟣🌙رمضان منبع خیر و برکت ✍🏻 مفتی محمدقاسم قاسمی ▫️ رمضان ماه هدایت و ماه نزول قرآن است. ماه تلاوت و دعا، ماه سخاوت و بخشندگی، ماه تحصیل سعادت‌ها و نعمت‌هاست. صالحین گذشته وقتی هلال ماه عید فطر را می‌دیدند و خبر عید را می‌شنیدند، از همان لحظه به انتظار رمضان سال بعد می‌نشستند و […]

اشتراک گذاری
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
125 بازدید
منبع : فصلنامه ندای اسلام
کد مطلب : 5850

🟣🌙رمضان منبع خیر و برکت

✍🏻 مفتی محمدقاسم قاسمی

▫️ رمضان ماه هدایت و ماه نزول قرآن است. ماه تلاوت و دعا، ماه سخاوت و بخشندگی، ماه تحصیل سعادت‌ها و نعمت‌هاست. صالحین گذشته وقتی هلال ماه عید فطر را می‌دیدند و خبر عید را می‌شنیدند، از همان لحظه به انتظار رمضان سال بعد می‌نشستند و وقتی پس از یازده ماه انتظار، رمضان فرامی‌رسید، هر لحظۀ آن را مغتنم می‌شمردند. هر لحظۀ آن را چنان می‌گذراندند که گویی در حال سپری کردن آخرین لحظۀ عمر خود هستند. رمضانِ آن بزرگواران جبران کمبودی‌های گذشتۀ زندگی و توشه‌اندوزی برای روزهای آیندۀ زندگی آخرت بود.
خیرات و برکاتی که در همۀ ماه‌ها نازل می‌شود، در مقابل آنچه در رمضان نازل می‌شود، مانند قطره در مقابل دریاست. پس این ماه جامعِ هر خیروبرکت است. به‌همین‌خاطر الله تعالی کلام خود را که جامعِ همۀ صفات است در این ماه نازل کرده است.
شایسته است که اهل ایمان بیشترین اوقات خود را پس از ادای فرایض به کتاب الهی اختصاص دهند و از این منبعِ هر خیروبرکت، فیض‌یاب شوند.

▫️ادای نوافل در این ماه خیلی اهمیت دارد. نوافل پس از ادای فرایض بهترین وسیله برای رسیدن به قرب الهی‌اند؛ هر نفل در این ماه معادل فرض محسوب میشود.

▫️حضرت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم در این ماه به انفاق و کار خیر خیلی اهتمام می‌کرد؛ چنانکه در سیرۀ  نبوی آمده است: «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ أَجْوَدَ بِالْخَیْرِ مِنَ الرِّیحِ الْمُرْسَلَهِ؛ آنحضرت در انجام خیر از باد تند نیز پیشی می‌گرفت.»
بنابراین، به‌وسیلۀ انفاق و رسیدگی به فقرا و مساکین و تهیۀ افطاری و سحری برای روزه‌داران و شرکت در کارهای خیر می‌توانیم به بلندای سعادت و اتباع رسول اکرم نایل شویم.

▫️ارتکاب گناه همیشه بد و عواقب آن خطرناک است و به دنیا و آخرت انسان آسیب می‌رساند، اما در این ماه مبارک و پرفیض، بسی خطرناک‌تر و مخرّب‌تر است، نور و معنویتی که با عبادات حاصل می‌شود، با انجام گناه ازبین می‌رود و بی‌اثر می‌گردد و چنانچه یک مسلمان بتواند در این ماه خود را از گناهان دور نگه دارد، امید است که در ماه‌های دیگر نیز از گناهان محفوظ و مصون بماند؛ «من سلم له رمضان سلمت له السنه؛ کسی‌که رمضان او سالم و محفوظ ماند، تمام سال او نیز محفوظ و مصون خواهد گشت.»

▫️رمضان  ماه  دعا و تضرع و توجه به‌سوی الله است. الله تعالی دعاهای روزه‌داران را اجابت می‌کند و آرزوهای نیک‌شان را تحقق می‌بخشد. بزرگان دین ما همیشه در انتظار فرارسیدن رمضان به‌سر می‌بردند تا حاجت‌های دینی و دنیوی‌شان را در این ماه در پیشگاه الهی عرضه کنند و از الطاف بی‌پایانش بهره جویند.
🔹روزه‌داران عزیز، می‌دانید که شما در این ماه به‌سوی گنج نرفته‌اید، بلکه گنجِ بیکران به درِ خانۀ شما آمده است. اکنون بر شما لازم است که از این گنج بی‌انتها تا می‌توانید بهره بگیرید، مواظب باشید کم نگذارید. با دیگران رقابت کنید و فرصت را از دست ندهید. آنحضرت فرمودند: «فَیَنْظُرُ اللَّهُ إِلَى تَنَافُسِکُمْ وَیُبَاهِی بِکُمْ مَلائِکَتَهُ؛ الله تعالی به رقابت شما نگاه میکند و به شما نزد فرشتگان افتخار میکند.»(مسندالشامیین)
🔹می‌دانید که دو وقت برای قبولیت دعا خیلی مهم‌اند: یکی وقت سحر، دیگری وقت افطار. پس در این دو وقت تا می‌توانید به دعا و تضرع مشغول باشید؛ زیرا ضایع کردن هر لحظه‌ای از این لحظات مبارک، قابل جبران نیست./ شمارۀ ۷۳ فصلنامۀ ندای اسلام

#ماه_خوب_خدا

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *