آخرین اخبار

فضیلت روزه گرفتن ۶ روز از شوال

پیامبر ﷺ می‌فرمایند: « مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ کانَ کصِیَامِ الدَّهْرِ » (روایت مسلم) یعنی: کسی که رمضان را روزه گرفته باشد و به دنبال آن، شش روز از شوال را نیز روزه بگیرد، مانند آن است که یک سالِ کامل را روزه گرفته باشد. شرح این حدیث اینست که، از […]

اشتراک گذاری
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
22 بازدید
کد مطلب : 5890

پیامبر ﷺ می‌فرمایند: « مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ کانَ کصِیَامِ الدَّهْرِ » (روایت مسلم)
یعنی: کسی که رمضان را روزه گرفته باشد و به دنبال آن، شش روز از شوال را نیز روزه بگیرد، مانند آن است که یک سالِ کامل را روزه گرفته باشد.

شرح این حدیث اینست که، از آنجاییکه ثواب هر حسنه ۱۰ برابر میشود، پس ثواب یکماه برابر می‌شود با ۳۰۰ روز، و ثواب ۶ روز روزه شوال برابر است با ۶۰ روز، لذا مانند این است که ۳۶۰ روز و یا یکسال را روزه گرفته باشد، و اگر این عمل هر سال تکرار شود، مانند آن است که همیشه روزه‌دار است.

و شروع این ۶ روزه بعد از روز عید فطر یعنی از دوم شوال شروع شده و تا آخر ماه ادامه دارد، و جائز است که این ۶ روز را پی در پی و یا جداگانه روزه گرفت. (اگر شخصی در شوال عذر شرعیِ قابل قبولی داشت، ان‌شاء‌الله در ماه‌های بعدی این شش روز را روزه بگیرد، امید است که خداوند قبول کند).

و برای شخصی‌که که قضای روزه رمضان بر گردنش هست، ابتدا باید قضای رمضان را بگیرد و سپس اگر بخواهد می‌تواند شش روز روزه شوال را بگیرد، زیرا پیامبر ﷺ فرمودند: ” و به دنبالِ آن شش روز از شوال را به آن پیوست کند “. بنابراین روزه شش روز شوال باید پس از اتمام و کامل کردن قضاء روزه رمضان باشد. جایز نیست که قضای روزه رمضان را با شش روز روزه سنت ماه شوال جمع نمود و نمی‌توان با یک نیت هر دو را درنظر داشت، زیرا شش روز روزه ماه شوال خود مستقل هستند و بعد از رمضان می‌آیند که موجب کامل شدن روزه می‌شوند.

ابن رجب در لطائف المعارف می‌فرماید:
مداوم بودن بر روزه‌ی ماه شوال بعداز ماه رمضان نشانه‌ی قبولی روزه رمضان است؛ چونکه اگر الله تعالی عبادت بنده‌ای را قبول کند، او را تشویق و کمک می‌کند بر تداوم او بر عمل خیر..

◾️رسول الله (صلی الله علیه و سلم) فرمودند: هرکس ماه رمضان را روزه بگیرد و به دنبال آن ۶ روز از شوال را نیز روزه بگیرد؛ به مانند اینست که تمام سال را روزه گرفته است. [صحیح مسلم ۱۲۵۴]

 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺

✅ پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان را دنبال کنید:

◾️telegram: t.me/Darulquran_ir

◽️ Instagram: Instagram.com/Darulquran.ir

◾️ website: www.Darulquran.ir

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *