آخرین اخبار

به مسلمانان میانمار «شهروندی کامل» داده شود

سازمان ملل از میانمار خواسته است به اقلیت مسلمانان روهینگیا در این کشور «شهروندی کامل» و همان حقوقی را که سایر شهروندان از آن برخوردار هستند، اعطا کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آن‌لاین به نقل از “پرس تی وی”، مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه (۸ دی) به اتفاق آرا با تصویب قطعنامه‌ای غیر […]

اشتراک گذاری
۱۱ دی ۱۳۹۳
581 بازدید
کد مطلب : 3258

سازمان ملل از میانمار خواسته است به اقلیت مسلمانان روهینگیا در این کشور «شهروندی کامل» و همان حقوقی را که سایر شهروندان از آن برخوردار هستند، اعطا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی آن‌لاین به نقل از “پرس تی وی”، مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه (۸ دی) به اتفاق آرا با تصویب قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور، از میانمار خواست تا به اقلیت مسلمانان در این کشور حقوق شهروندی اعطا کند.
مجمع ۱۹۳ عضوی سازمان ملل در قطعنامه خود از نحوه برخورد دولت میانمار با روهینگیاها به شدت ابراز نگرانی کرد. این قطعنامه افزود؛ جامعه بین‌المللی در تلاش برای تغییر دیدگاه نایپیداو در قبال اقلیت‌ها متحد است.
مجمع عمومی سازمان ملل همچنین از میانمار خواست تا برخورداری حقوق برابر مسلمانان روهینگیا از خدماتی همچون بهداشت و آموزش در مقایسه با دیگر شهروندان را تضمین کند.
این قطعنامه همچنین از دولت میانمار خواست  علل اصلی خشونت و تبعیض علیه مسلمانان در این کشور را بررسی نموده و زمینه بازگشت روهینگیاها به جوامع‌شان در شرایطی امن را تضمین و شرایط هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را برای آنها فراهم کند.
این قطعنامه همچنین از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست تا «بی‌درنگ» دفتری را در میانمار افتتاح کند.
کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل ۲۱ نوامبر به اتفاق آرا قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور را برای تحت فشار گذاشتن دولت میانمار جهت تغییر رویکرد خود نسبت به مسلمانان روهینگیا تصویب کرد.
مقامات میانمار قصد دارند با ادعای اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسلمان روهینگیا مهاجران غیرقانونی بنگلادش هستند، آن‌ها را ناچار به پذیرش هویت بنگالی کنند. آن‌دسته از افرادی که از تغییر هویت خود سر باز بزنند از میانمار اخراج و یا بازداشت خواهند شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که صدها هزار مسلمان روهینگیا در میانمار از کمبود شدید آب آشامیدنی و غذا رنج می‌برند. این در حالی است که روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایالت راخین، محل زندگی بسیاری از مسلمانان روهینگیا، به دلیل تشدید خشونت‌ها کُند شده است.
سازمان ملل مسلمانان روهینگیا را یکی از مظلوم‌ترین جوامع جهان می‌داند. در این بین، گروه‌های حقوق بشری بارها دولت میانمار را به علت ناکامی در محافظت از مسلمانان روهینگیا مورد انتقاد قرار داده‌اند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *