آخرین اخبار

درباره بهشت بیشتر بدانیم!

۱٫ آن خانه همیشگی است. از معاذ بن جبل روایت است که رسول الله _صلی الله علیه و سلم_ فرمودند:**إن المرد إلی الله إلی جنه أو نار خلود بلا موت و إقامه بلا ظعن**[۱۴] (بازگشت به سوی خدا یا به سوی بهشت یا جهنم است که آن داخل شدن بدون مرگ و اقامت بدون سفر می […]

اشتراک گذاری
۰۶ تیر ۱۳۹۷
484069 بازدید
کد مطلب : 5157

۱٫ آن خانه همیشگی است.

از معاذ بن جبل روایت است که رسول الله _صلی الله علیه و سلم_ فرمودند:**إن المرد إلی الله إلی جنه أو نار خلود بلا موت و إقامه بلا ظعن**[۱۴] (بازگشت به سوی خدا یا به سوی بهشت یا جهنم است که آن داخل شدن بدون مرگ و اقامت بدون سفر می باشد.)

۲٫ بهشت مکانی پر از نعمت است که در آن سختی و بدبختی وجود ندارد.

از ابوهریره _ رضی الله عنه _ به صورت مرفوع روایت است که:**أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهِ اسْتَأْذَنَ رَبَّهُ فِی الزَّرْعِ فَقَالَ لَهُ أَلَسْتَ فِیمَا شِئْتَ قَالَ بَلَی وَلَکِنِّی أُحِبُّ أَنْ أَزْرَعَ قَالَ فَبَذَرَ فَبَادَرَ الطَّرْفَ نَبَاتُهُ وَاسْتِوَاؤُهُ وَاسْتِحْصَادُهُ فَکَانَ أَمْثَالَ الْجِبَالِ فَیَقُولُ اللَّهُ دُونَکَ یَا ابْنَ آدَمَ فَإِنَّهُ لَا یُشْبِعُکَ شَیْءٌ**[۱۵](مردی از اهل بهشت از خداوند خواست که به او اجازه دهد کشاورزی کند. خداوند به او فرمود: آیا آنچه خواستی در آن نیافتی؟ گفت: بلی ولی دوست دارم که زراعت کنم. فرمود: بذر بپاش. پس گیاه آن در یک چشم به هم زدن رشد کرد و راست شد و درو گردید و مانند کوهی جمع گردید. الله می گوید: ای بنی آدم آن را بگیر. همانا هیچ چیز تو را سیر نمی کند.)

۳. در آنجا به بزرگترین نعمت که دیدن پروردگار در هر روز جمعه است می رسند آن روز، روز درخواست چیز بیشتر است اما آنها به دیدن پروردگار اشتیاق بیشتری دارند.

از انس بن مالک _ رضی الله عنه _ به صورت مرفوع روایت است که فرمود:**إِنَّ فِی الْجَنَّهِ لَسُوقًا یَأْتُونَهَا کُلَّ جُمُعَهٍ فَتَهُبُّ رِیحُ الشَّمَالِ فَتَحْثُو فِی وُجُوهِهِمْ وَثِیَابِهِمْ فَیَزْدَادُونَ حُسْنًا وَجَمَالًا فَیَرْجِعُونَ إِلَی أَهْلِیهِمْ وَقَدْ ازْدَادُوا حُسْنًا وَجَمَالًا فَیَقُولُ لَهُمْ أَهْلُوهُمْ وَاللَّهِ لَقَدْ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنَا حُسْنًا وَجَمَالًا فَیَقُولُونَ وَأَنْتُمْ وَاللَّهِ لَقَدْ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنَا حُسْنًا وَجَمَالًا** (همانا در بهشت بازاری وجود دارد که بهشتیان هر جمعه به آنجا می روند پس نسیم شمال به وزیدن در می آید که بر صورتها و لباسهایشان برمی خورد آنگاه حسن و جمالشان زیاد می شود. به سوی اهلشان برمی گردند در حالیکه جمالشان زیاد شده است. اهلشان به آنها می گویند: قسم به خدا بعد از اینکه از پیش ما رفتید زیبایی و جمالتان زیاد شده است. آنها نیز در جواب می گویند: قسم به خدا شما نیز حسن و جمالتان زیاد شده است.)

از صهیب _ رضی الله عنه _ روایت است که پیامبر _صلی الله علیه و سلم _ فرمودند:**إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنَّهِ الْجَنَّهَ نَادَی مُنَادٍ یَا أَهْلَ الْجَنَّهِ إِنَّ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ مَوْعِدًا یُرِیدُ أَنْ یُنْجِزَکُمُوهُ فَیَقُولُونَ وَمَا هُوَ أَلَمْ یُثَقِّلْ مَوَازِینَنَا وَیُبَیِّضْ وُجُوهَنَا وَیُدْخِلْنَا الْجَنَّهَ وَیُجِرْنَا مِنْ النَّارِ قَالَ فَیُکْشَفُ لَهُمْ الْحِجَابُ فَیَنْظُرُونَ إِلَیْهِ قَالَ فَوَاللَّهِ مَا أَعْطَاهُمْ شَیْئًا أَحَبَّ إِلَیْهِمْ مِنْ النَّظَرِ إِلَیْهِ وَلَا أَقَرَّ بِأَعْیُنِهِمْ منه**[۱۶] (هنگامی که اهل بهشت داخل بهشت می گردند، منادی ندا می دهد ای اهل بهشت همانا نزد خداوند عهد و پیمانی دارید که می خواهد به آن وفا کند. می گویند: آن چیست؟ آیا میزان و ترازو را برای ما سنگین نکرد، صورتهای ما را نورانی نکرد و ما را داخل بهشت ننمود و از آتش نجاتمان نداد؟ رسول الله _صلی الله علیه و سلم_ فرمود: حجاب از بین می رود؛ به سوی او نگاه می کنند. قسم به خدا هیچ چیز به آنها عطا نشده بود که به اندازه نگاه کردن به پروردگار نزد آنها دوست داشتنی تر باشد و چشمانشان را پیوسته از او برنمی دارند.)

۴. بهشت هشت دروازه دارد.

عتبه بن عبد روایت می کند که:**الجنه لها ثمانیه أبواب والنار لها سبعه أبواب**[۱۷] (برای بهشت هشت دروازه و برای جهنم هفت دروازه وجود دارد.)

اگر می خواهی بدانی که درهای آن چگونه وصف شده اند نگاه کن ببین منزلت دو قسمت یک در بزرگ آن چه اندازه است.

در صحیحین از ابوهریره _ رضی الله عنه _ روایت است که فرمود:**وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ إِنَّ مَا بَیْنَ الْمِصْرَاعَیْنِ مِنْ مَصَارِیعِ الْجَنَّهِ کَمَا بَیْنَ مَکَّهَ وَحِمْیَرَ أَوْ کَمَا بَیْنَ مَکَّهَ وَبُصْرَی (قسم به کسی که نفس من در دست اوست ما بین دو قسمت یک در از درهای بهشت به مانند فاصله بین مکه و حمیر یا مکه و بصری است.)

۵٫ زمین بهشت صاف و روشن است.

جابر از پیامبر _صلی الله علیه و سلم _ نقل می کند که فرمودند:**أرض الجنه خبزه بیضاء**[۱۸] (زمین بهشت، صاف و روشن است.)

۶٫ در بهشت نهرها جاریست.

معاویه بن حیده بصورت مرفوع روایت می کند که:**إِنَّ فِی الْجَنَّهِ بَحْرَ الْمَاءِ وَبَحْرَ الْعَسَلِ وَبَحْرَ اللَّبَنِ وَبَحْرَ الْخَمْرِ ثُمَّ تُشَقَّقُ الْأَنْهَارُ بَعْدُ**[۱۹] (همانا در بهشت دریای آب، عسل، شیر و شراب وجود دارد سپس بعد از ورود اهل بهشت رودهایی از آن منشعب می شود.)

همچنین در بهشت حوض کوثر وجود دارد که خداوند آن را به پیامبرش عطا کرده است.

انس از پیامبر _صلی الله علیه و سلم _ روایت می کند که فرمودند:**بَیْنَا أَنَا أَسِیرُ فِی الْجَنَّهِ إِذْ عُرِضَ لِی نَهْرٌ حَافَّتَاهُ قِبَابُ اللُّؤْلُؤِ المجوف قُلْتُ یا جبریل مَا هَذَا؟ قَالَ هَذَا الْکَوْثَرُ الَّذِی أَعْطَاکَهُ اللَّهُ قَالَ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی طِینَهٍ فَاسْتَخْرَجَ مِسْکًا ثُمَّ رُفِعَتْ لِی سِدْرَهُ الْمُنْتَهَی فَرَأَیْتُ عِنْدَهَا نُورًا عَظِیمًا**[۲۰] (در بهشت حرکت می کردم به من رودی را نشان دادند که دور تا دور آن را لؤلؤهایی که داخل آنها پیداست گرفته است. گفتم ای جبرئیل این چیست؟ گفت: این کوثر است که خداوند آن را به تو عطا نموده است. سپس با دستش به خاک زد مسکی خارج شد. سپس مرا به سدره المنتهی برد از آن نور عظیمی را مشاهده کردم.)

از ابوهریره _ رضی الله عنه _ روایت است که رسول الله _صلی الله علیه و سلم_ فرمودند:**أربعه أنهار من أنهار الجنه سیحان و جیحان والنیل و الفرات**[۲۱] (چهار رود از رودهای بهشتند که عبارتند از: سیحان، جیحان، نیل و فرات.)

۷٫ در بهشت اتاقهایی وجود دارد

از ابو مالک اشعری _ رضی الله عنه _ روایت است که پیامبر _صلی الله علیه و سلم _ فرمودند:**إن فی الجنهِ غُرَفاً یُرَی ظاهرُها من باطِنُها وباطنُها مِن ظاهرِها أعَدَّها الله لمَنْ أطْعَمَ الطعامَ وأدامَ الصیامَ وصلَّی باللیلِ والناس نیامّ**[۲۲] (همانا در بهشت مکانی وجود دارد که بیرون آن از داخل آن، و داخل آن از بیرون دیده می شود که خداوند آن را برای کسی که طعام می دهد و بر روزه گرفتن استمرار دارد و نماز شب می خواند در حالیکه مردم در خواب هستند، آماده کرده است.)

۸٫ در بهشت درخت بسیار بزرگی وجود دارد

در صحیحین از انس _ رضی الله عنه _ به صورت مرفوع روایت است که:**إِنَّ فِی الْجَنَّهِ لَشَجَرَهً یَسِیرُ الرَّاکِبُ الْجَوَادَ الْمُضَمَّرَ السَّرِیعَ فِی ظِلِّهَا مِائَهَ عَامٍ لَا یَقْطَعُهَا** (همانا در بهشت درختی وجود دارد که شخص سوار بر اسب تیز رو تربیت شده صد سال می رود و آن را تمام نمی کند.)

از ابوسعید خدری _ رضی الله عنه _ روایت است که پیامبر _صلی الله علیه و سلم _ فرمودند:**طُوبَی شَجَرَهٌ فِی الْجَنَّهِ مَسِیرَهُ مِائَهِ عَامٍ ثِیَابُ أَهْلِ الْجَنَّهِ تَخْرُجُ مِنْ أَکْمَامِها**[۲۳] (طوبی درختی در بهشت است که مسیر آن صد سال است لباس اهل بهشت از غلاف آن خارج می شود.)

۹٫ خانه های بهشت از طلا و نقره ساخته شده اند.

از ابوهریره _ رضی الله عنه _ به صورت مرفوع روایت است که:**الْجَنَّهِ بِنَاؤُهَا لَبِنَهُ ذَهَبٍ وَلَبِنَهُ فِضَّهٍ وَمِلَاطُهَا الْمِسْکُ الْأَذْفَرُ وَحَصْبَاؤُهَا اللُّؤْلُؤُ وَالْیَاقُوتُ وَتُرَابُهَا الزَّعْفَرَانُ مَنْ یَدْخُلُهَا یَنْعَمُ وَلَا یَبْأَسُ وَیَخْلُدُ وَلَا یَمُوتُ لَا تَبْلَی ثِیَابُهُ وَلَا یَفْنَی شَبَابُهُ**[۲۴] (بهشت با آجری از طلا و آجری از نقره بنا شده است و دیوار آن با مسک خوشبویی مخلوط شده است و سنگ فرش آن از یاقوت و مروارید و خاک آن از زعفران می باشد. هرکس داخل آن شود جاودان می ماند و نمی میرد و منعم می گردد و هرگز دچار نارحتی نمی شود و جوانیشان از بین نمی رود.)

۱۰. در بهشت خیمه هایی از لؤلؤ وجود دارد.

در صحیح مسلم از ابوموسی اشعری نقل شده که رسول الله _صلی الله علیه و سلم_ فرمودند:**إِنَّ لِلْمُؤْمِنِ فِی الْجَنَّهِ لَخَیْمَهً مِنْ لُؤْلُؤَهٍ وَاحِدَهٍ مُجَوَّفَهٍ طُولُهَا سِتُّونَ مِیلًا لِلْمُؤْمِنِ فِیهَا أَهْلُونَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ الْمُؤْمِنُ فَلَا یَرَی بَعْضُهُمْ بَعْضًا (برای مؤمن در بهشت خانه ای از دانه مروارید درشت است که طول آن شصت میل می باشد برای مؤمن در آن اهالی هستند که بر او می گردند بعضی از آنها بعضی دیگر را نمی بیند.)

در صحیحین از ابوموسی _ رضی الله عنه _ روایت است که پیامبر _صلی الله علیه و سلم _ فرمودند:**الْخَیْمَهُ دُرَّهٌ مُجَوَّفَهٌ طُولُهَا فِی السَّمَاءِ سِتُّونَ مِیلًا فِی کُلِّ زَاوِیَهٍ مِنْهَا لِلْمُؤْمِنِ أَهْلٌ لَا یَرَاهُمْ الْآخَرُونَ (در بهشت خیمه ای از لؤلؤ میان تهی که درازای آن از هر طرف شصت میل است و در هر زاویه این خیمه برای مؤمن اهلی وجود دارد که دیگران آنها را نمی بینند.)

۱۱٫ در بهشت زوجهایی هستند که قابل وصف نمی باشند.

از ابن عمر روایت است که پیامبر _صلی الله علیه و سلم _ فرمودند:**إن أزواج أهل الجنه لیغنین أزواجهن بأحسن أصوات ما سمعها أحد قط إن مما یغنین: نحن الخیرات الحسان أزواج قوم کرام، ینظرن بقره أعیان، وإن مما یغنین به: نحن الخالدات فلا یمتنه نحن الآمنات فلا یخفنه نحن المقیمات فلا یظعنه**[۲۵] (همانا ازواج اهل بهشت برای زوجهایشان با زیباترین صداها آواز می خوانند که هیچکس آن را نشنیده است. از جمله سرودهایشان این است که می گویند:ما بهترین خوب رویانیم، همسر نیکمردانیم. با نور هر دو دیده به آنها نگاه می کنند و باز در ادامه می گویند: ما فنا ناپذیرانی هستیم که نمی میریم، ما امین دارانی هستیم که امانتشان مخفی نیست. ما اقامت کنندگانی هستیم که هرگز سفر نمی کنند. )

بهشت درجاتی دارد که بر حسب عملی که شخص انجام دهند فرق می کند.

از ابوهریره _ رضی الله عنه _ به صورت مرفوع روایت است که: **إِنَّ فِی الْجَنَّهِ مِائَهَ دَرَجَهٍ أَعَدَّهَا اللَّهُ لِلْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِهِ کُلُّ دَرَجَتَیْنِ مَا بَیْنَهُمَا کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ فَإِذَا سَأَلْتُمُ اللَّهَ فَسَلُوهُ الْفِرْدَوْسَ فَإِنَّهُ أَوْسَطُ الْجَنَّهِ وَأَعْلَی الْجَنَّهِ وَفَوْقَهُ عَرْشُ الرَّحْمَنِ وَمِنْهُ تَفَجَّرُ أَنْهَارُ**[۲۶] (بهشت صد درجه دارد که خداوند آن را برای مجاهدین در راهش آماده کرده است. بین هر دو درجه به اندازه بین آسمان و زمین فاصله وجود دارد. هرگاه شما آن از خداوند خواستید فردوس را از او بخواهید که آن بهترین جای بهشت است و بالاترین آن است و بالای آن عرش رحمان قرار دارد و از فردوس رودهایی جاری می شوند.)

از معاذ بن جبل _ رضی الله عنه _ روایت است که رسول الله _صلی الله علیه و سلم_ فرمودند:**ذَرْ النَّاسَ یَا مُعَاذُ فِی الْجَنَّهِ مِائَهُ دَرَجَهٍ مَا بَیْنَ کُلِّ دَرَجَتَیْنِ مِائَهُ سَنَهٍ وَالْفِرْدَوْسُ أَعْلَی الْجَنَّهِ وَأَوْسَطُهَا وَمِنْهَا تَفَجَّرُ أَنْهَارُ الْجَنَّهِ فَإِذَا سَأَلْتُمْ اللَّهَ فَاسْأَلُوهُ الْفِرْدَوْسَ**[۲۷] (ای معاذ مردم در بهشت در صد درجه پراکنده می شوند که فاصله بین هر دو درجه صد سال است و فردوس اعلی ترین و بهترین قسمت بهشت می باشد و از آن رودهای بهشت جاری می گردد اگر از خداوند آن را خواستید فردوس را از او بخواهید.)

و بعد:

آیا هنگامی که شما جایگاه آن را دانستید از تلاش و کوشش برای دست یابی به آن دست می کشید یا از حیات فانی دنیا متأثر می گردید یا در لغزشهای هلاک کننده می افتید؟

این بهشت است پس کجایند کسانی که برای آن سعی و تلاش کنند؟

این بهشت است پس کجایند کسانی که آرزوی آن را می نمایند و به سوی آن اشتیاق دارند؟

و صلی الله علی نبینا محمد و علی آله و صحبه و سلم

_____________

تألیف: خالد قحطانی

مترجم: عبدالسلام

[۱۳] أخرج الطبرانی

[۱۴] فی معجم الطبرانی

[۱۵] صحیح بخاری

[۱۶] رواه مسلم وأخرج الإمام أحمد فی المسند وابن ماجه فی سننه

[۱۷] أخرج ابن سعد

[۱۸] أخرج أبو الشیخ فی العظمه

[۱۹] أخرج الإمام أحمد والترمذی

[۲۰] رواه بخاری

[۲۱] وأخرج الشیرازی فی الألقاب

[۲۲] خرج الإمام أحمد وابن حبان فی صحیحه

[۲۳] فی المسند وصحیح ابن حبان

[۲۴] أخرج الإمام أحمد والترمذی

[۲۵] أخرج الطبرانی فی الأوسط

[۲۶] رواه بخاری

[۲۷] أخرج الإمام أحمد فی مسنده و الترمذی فی جامعه

 

منبع: وا اسلاماه

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *