آخرین اخبار
سفر جمعی از اساتید مدرسه دارالقرآن سراوان

دیدار با اساتید مدرسه دینی ابوذرغفاری و مدرسه دینی مولانا عبدالعزیز زاهدان

سفر جمعی از اساتید مدرسه دارالقرآن سراوان به بعضی از مدارس موفق شمال استان / قسمت ششم 📍 مدرسه ابوذرغفاری (رض) و مدرسه مولانا عبدالعزیز (رح) زاهدان 📅 صبح چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱
اشتراک گذاری
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
85 بازدید
کد مطلب : 5782

📍 مدرسه ابوذرغفاری (رض) و مدرسه مولانا عبدالعزیز (رح) زاهدان

📅 صبح چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱

صبح روز چهارشنبه بود که بعد از ادای نماز صبح، برای صرف صبحانه و بازدید از مدرسه ابوذرغفاری (رض) حرکت کردیم. مدرسه ابوذرغفاری (رض) در کنار فرودگاه بین‌المللی زاهدان قرار دارد و یکی از درهایش در بلوار فرودگاه باز می‌شود. در آنجا با چند نفر از اساتید این مدرسه ملاقات کردیم.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مدارس دینی با آن مواجه هستند، طلاب بی‌سواد و کم‌سواد است که بنابر دلایل مختلف، خواندن و نوشتن را یاد نگرفته‌اند. از اساتید مدرسه ابوذر غفاری در این‌باره پرسیدیم که راهکار شما چیست و برای چنین طلابی شما چه برنامه ای دارید؟ ایشان گفتند: در برنامه درسی شورای هماهنگی، قبل از کلاس اعدادی یک کلاس دیگر درنظر گرفته شده است که مخصوص بی‌سوادان است. ما این کلاس را برگزار می‌کنیم و کتاب‌های اول و دوم دبستان را به این طلاب بی‌سواد آموزش می‌دهیم و بسیاری از این طلاب خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرند و برای ورود به کلاس های بالاتر آمادگی پیدا می‌کنند.

درباره یکی دیگر از معضلات مدارس دینی، یعنی عدم توجه و استفاده طلاب از کتابخانه پرسیدیم؛ ایشان گفتند: بعد از نماز ظهر تا عصر به مدت دو ساعت وقت برای تکرار و مطالعه‌ درنظر گرفته شده است که نیم ساعت آخر آن برای مطالعه‌ی آزاد و غیردرسی اختصاص دارد؛ یعنی طلبه در نیم ساعت آخر می‌تواند دروس خود را تکرار کند یا از کتب غیردرسی در کتابخانه استفاده کند؛ البته کشیک تکرار و مطالعه‌ به کسی اجازه خروج از سالن مربوطه را نمی‌دهد و کتابخانه مدرسه از سالن تکرار و مطالعه‌ قابل دسترسی است.

از محضر اساتید محترم مدرسه ابوذرغفاری (رض) اجازه گرفتیم و به طرف مدرسه بعدی حرکت کردیم. مدرسه مولانا عبدالعزیز (رح)، مقصد بعدی ما بود. این مدرسه در خیابان مرادقلی زاهدان واقع شده است و هرسال اسم آن در میان مدارس ممتاز شورای هماهنگی گرفته می‌شود. مشتاق بودیم بدانیم چگونه مدرسه‌شان همیشه از ممتازین است.

وقتی وارد مدرسه شدیم طلاب در سالن اجتماعات در جلسه امتحان نشسته بودند.در دفتر مدرسه با حافظ عنایت الله شه‌بخش (ناظم محترم این مدرسه)، مولانا عبدالغنی اجباری و مولانا فضل الله ریگی (از اساتید این مدرسه) ملاقات کردیم.

حافظ عنایت الله شه‌بخش درباره عوامل موفقیت در زمینه آموزشی گفت: ما امتحانات تقویتی را مانند امتحانات ثلث به همان روش و توجه ویژه برگزار می‌کنیم. در واقع در هر سال تحصیلی ما شش امتحان برگزار می‌کنیم؛ سه امتحان ثلث و بین هر ثلث یک امتحان تقویتی.

مولانا عبدالغنی اجباری (از اساتید با سابقه و مجرب این مدرسه) درباره امور تربیتی و اصلاحی طلاب بیان نمود: برای هر کلاس یکی از اساتید انتخاب شده است تا به عنوان، مسئول تربیت و تزکیه آن کلاس، فعالیت های اصلاحی و تربیتی را پیگیری و اجرا کند. همچنین گروهی از اساتید مجرب مدرسه نیز برای نصیحت و مشاوره طلابی که ضعیف هستند و انگیزه آن‌ها پایین است تعیین شده‌اند و هر طلبه ای که ضعیف باشد به این گروه از اساتید ارجاع داده می‌شود.

مولانا فضل‌الله ریگی (از اساتید جوان و فعال این مدرسه) نیز درباره برنامه‌های جانبی گفت: در اکثر مدارس دینی زاهدان سخنرانی عربی و انجمن نادی‌العربی فعال است و سخنرانی و گفتگوی عربی برای طلاب به صورت اجباری برگزار می‌شود. ◾ از این مدرسه دینی موفق نیز خوشه‌ای برداشتیم و به مدرسه بعدی حرکت کردیم. مقصد بعدی ما مدرسه دینی بدرالعلوم (مسجدقبا) بود.

مشاهده ویدیو این سفر

🔖 ادامه دارد… قسمت های بعدی در صفحه اینستاگرام مدرسه دارالقرآن سراوان Instagram.com/Darulquran.ir