آخرین اخبار

هر کسی که راه مستقیم محمد(ص) را گرفت وارد بهشت و ملاقات خداوند می رود.

شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان (حفظه الله تعالی) در خطبه های نماز جمعه این هفته (۱ اسفند۹۳) مسجد جامع الخلیل خاش با تلاوت آیات اولیه سوره نجم به تشریح این آیات پرداخت و افزود : نجم به معنای ستاره است ، ستاره راه خود را مستقیم می پیماید و از مسیرش منحرف نمی شود. در […]

اشتراک گذاری
۰۲ اسفند ۱۳۹۳
823 بازدید
کد مطلب : 3482

شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان (حفظه الله تعالی) در خطبه های نماز جمعه این هفته (۱ اسفند۹۳) مسجد جامع الخلیل خاش با تلاوت آیات اولیه سوره نجم به تشریح این آیات پرداخت و افزود :

نجم به معنای ستاره است ، ستاره راه خود را مستقیم می پیماید و از مسیرش منحرف نمی شود. در زمان قدیم عرب ها سفرهای خود را در شب انجام می دادند چراکه در روز به علت گرمی هوا سفر مشکل بود و در شب ها مسیرشان را از روی ستاره مشخص می کردند.

استاد تفسیر در ادامه با تلاوت آیه کریمه وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى (۱) مَا ضَلَّ صَاحِبُکُمْ وَمَا غَوَى (۲) تفسیر نمودند: ستاره شاهد و گواه است که از طلوع تا غروب مسیرش را راست گرفته و می رود همینطور وحی از لوح محفوظ نزول می کند و مستقیماً بر قلب محمد رسول الله فرود می نشیند.

وی تصریح کرد: راهی که محمد صلی الله علیه و سلم آورده است مسیرش راست و مستقیم است و هر کسی این راه را گرفت مستقیم به بهشت و ملاقات خداوند می رود.

ایشان گفتند: دو احتمال برای گمراهی و انحراف وجود دارد : اول اینکه شخصی راه راست را پیدا نکند. مانند کسانی که از نعمت اسلام محروم اند و در چاله های گمراهی و ذلالت دست و پا می زنند. دوم کسانی که قصداً راه راست را دانسته و راه گمراهی را نگه داشته اند ، راه گمراهی را کسی نگه می دارد که جاه طلب باشد.

مولانا محمد عثمان در ادامه سخنان خود اظهار داشتند: کسانی را که دم از علم و فهم می زنند مشاهده کنید که به راه های کج و منحرف می روند. علمای یهود را همین مرض هلاک کرد. امروز علمایی که بی راهه می روند و افراط گری می کنند ، راه شرک ، کفر و بدعت را پیشه گرفته اند یا برای مال است یا مقام.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در ادامه با تلاوت آیه (مَا ضَلَّ صَاحِبُکُمْ وَمَا غَوَى) تصریح نمود: محمد صلی الله علیه و سلم راه راست را گم نکرده و قصداً این راه را ترک نکرده است. هر دو احتمال فوق از پیامبر دور هستند.

وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى (۳) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى (۴) الله می فرماید: این پیغمبر از هوا و هوس صحبت نمی کند ، گمراه کسی است که تابع هوا و هوس باشد. هر آنچه از جانب خداوند بر پیامبر صلی الله علیه و سلم وحی می شد بر زبان او جاری بود.

خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل خاش در بخش دیگر سخنان خود خطاب به جهانان گفت :جهان امروز اگر در افراط ، گمراهی و جنگ می باشد به این دلیل است: ۱- دنبال هوا و هوس است. ۲- از وحی فاصله گرفته است.

مولانا عثمان در ادامه فرمودند: بزرگترین سرمایه برای انسان قناعت است انسان باید بر آنچه خداوند داده قانع ، صابر و شاکر باشد. انسان قانع خود را به مصیبت و هلاکت نمی اندازد و این سرمایه بزرگی است.

وی اظهار نمود: پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم کسی را که خواهان پست و ریاست بود به او این جایگاه را نمی داد چراکه او خود را به نفس سپرده و از کمک رب العالمین محروم است. هر کسی که خود را به نفس سپرد هلاک می شود. پیامبر صلی الله علیه و سلم به فردی که شایسته تر بود مقام و پست واگذار می کرد چنانچه در قضیه صلح حدیبیه حضرت عثمان رضی الله تعالی عنه را بعنوان سفیر برای اهل مکه فرستاد چون با اهل مکه احسان کرده بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی الخلیل آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *