آخرین اخبار

هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم ویژۀ مدارس دینی اهل‌سنت کشور طی روزهای سه‌شنبه و چهار‌شنبه هفتۀ جاری در دارالعلوم زاهدان برگزار شد.

هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم ویژۀ مدارس دینی اهل‌سنت کشور طی روزهای سه‌شنبه و چهار‌شنبه هفتۀ جاری در دارالعلوم زاهدان برگزار شد. به گزارش دارالقرآن دات آی آر به نقل از سنی‌آنلاین، در این دوره از مسابقات که از صبح سه‌شنبه (۶/آذر‌/١٣٩٧= ١٩/ربیع‌الاول/١۴۴٠) آغاز و تا شامگاه‌ چهارشنبه (٧/آذر =٢٠/ربیع‌الاول) ادامه داشت، برندگان […]

اشتراک گذاری
۱۰ آذر ۱۳۹۷
1251 بازدید
کد مطلب : 5168

هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم ویژۀ مدارس دینی اهل‌سنت کشور طی روزهای سه‌شنبه و چهار‌شنبه هفتۀ جاری در دارالعلوم زاهدان برگزار شد.

به گزارش دارالقرآن دات آی آر به نقل از سنی‌آنلاین، در این دوره از مسابقات که از صبح سه‌شنبه (۶/آذر‌/١٣٩٧= ١٩/ربیع‌الاول/١۴۴٠) آغاز و تا شامگاه‌ چهارشنبه (٧/آذر =٢٠/ربیع‌الاول) ادامه داشت، برندگان این مسابقه صبح پنج‌شنبه ٨ آذر (٢١ ربیع‌الاول) با اعطای جوایزی تجلیل شدند.

در این دوره از مسابقات ٨٢ تن از طلاب مدارس دینی اهل‌سنت استان‌های مختلف کشور در رشته‌های حفظ و قرائت در دو مقطع سنی بزرگسالان و شکوفه‌ها با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مراسم افتتاحیۀ هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم با قرائت قاری محمدقاسم حسینی (دبیر شعبه‌های حفظ افغانستان) و سخنرانی مفتی قاسمی در مسجد جامع مکی زاهدان برگزار شد.

مفتی محمدقاسم قاسمی: بی‌برکتی در زندگی نتیجۀ دوری از قرآن است

در مراسم افتتاحیۀ هفدهمین دوره مسابقات حفظ و قرائت مفتی محمدقاسم قاسمی، استاد حدیث و رئیس دارالافتاء دارالعلوم زاهدان طی سخنانی، بی‌برکتی در وقت و زندگی را ثمرۀ دوری از قرآن دانست و گفت: قرآن مجید «پند و موعظۀ الله»، «شفای امراض سینه‌ها»، «هدایت» و «رحمتی» برای انسان‌ها است. الله تعالی رحمت‌ها و برکاتش‌ را در کتاب خود گذاشته است.

قرآن عقاید خرافی را از دل‌ها می‎زداید، فکرها را جلا می‌دهد و بیماری‌های روحی و روانی را درمان می‌کند. اکثر امت بر این قائل هستند که قرآن همان‌گونه که بیماری‌های روحی مثل حسد، کینه، تکبر، یقین‌های فاسد، اعتقادات خرافی را از بین می‌برد، برای امراض ظاهری و جسمی نیز شفابخش است.

استاد حدیث دارالعلوم زاهدان در پایان از قاری دکتر احمد میان تهانوی، مدیر دارالعلوم اسلامیه لاهور به‌خاطر حضورشان در هفدهمین دورۀ از مسابقات سراسری حفظ و قرائت تشکر کرد و گفت: در شبه قارۀ هند در علم قرائت کمتر کسی هم‌پایۀ قاری دکتر احمد تهانوی است.

ایشان از خاندان حکیم‌الامت مولانا اشرفعلی تهانوی و فرزند مفتی جمیل‌احمد تهانوی هستند. فیوض و برکات مفتی جمیل‌احمد تهانوی به‌واسطۀ مفتی خدانظر رحمه‌الله (مفتی سابق دارالعلوم زاهدان) به این مرکز علمی نیز رسیده‌اند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید: «قرآن مجید» بالاترین میراث فرهنگی و افتخار مسلمان است

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم اختتامیۀ هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم که صبح پنج‌شنبه ۸ آذر برگزار شد، «قرآن مجید» را بالاترین میراث فرهنگی و افتخار مسلمان دانستند و بر لزوم آموختن قرآن با تجوید تأکید کردند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به جایگاه قرآن خاطرنشان ساختند: قرآن نعمت بزرگ و سرمایۀ عظیمی است که به‌عنوان آخرین کتاب در دست ما مسلمانان قرار گرفته است. بعدازآن، کتاب دیگری نخواهد آمد و بعد از رسول‌ اکرم ‌صلی‌الله‌علیه‌وسلم، پیامبر دیگری مبعوث نمی‌شود و بعد از دین اسلام، دین دیگری نمی‌آید.

ایشان «قرآن کریم» را هدایت، شفا، رحمت، نور و برهان برای مسلمانان دانستند و گفتند: قرآن کریم آخرین کتاب و کلام الله تعالی است که خداوند به‌وسیله آن با بندگانش سخن می‌گوید. قرآن پیام‌هایش انسان‌ها را زنده می‌کند. تعابیر، مطالب، مفاهیم و معانی‌اش چنان زیبا و معجز هستند که انسان‌ها از آوردن چنین تعابیری عاجز و ناتوان هستند. عمل به آموزه‌هایش کامیابی و سعادت دنیا و آخرت را درپی خواهد داشت.

مدیر دارالعلوم زاهدان «قرآن» را گمشدۀ دانایان و دانشمندان و صاحبان فکر سالم دانستند و تصریح کردند: «قرآن» برای ما بهترین راهگشا، راهنما، هادی، مرشد و مونس است، غم‌ها، پریشانی‌ها، نگرانی‌ها‌ و وحشت‌ها را دفع می‌کند، از فتنه‌ها، آفت‌ها، عذاب‌ها، قحط‌سالی‌ها حفاظت می‌کند و مشکلات و بن‌بست‌ها را از بین می‌برد. انسان‌هایی را که از لحاظ معنوی در غم‌ها و ناکامی‌ها مرده‌اند، زنده می‌کند و باعث تجدید حیات آنان می‌شود.

ایشان با بیان اینکه «قرآن»، «ایمان» و «دین» تنها سرمایه و افتخار مسلمانان است، بیان داشتند: اگر ملت‌های دنیا به دستاوردها و میراث‌های فرهنگی خود افتخار می‌کنند. بالاترین میراث فرهنگی و افتخار ملت مسلمان «قرآن» است که امت اسلامی آن را از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به ارث برده‌اند.

مولانا عبدالحمید در ادامه تأکید کردند: باید همه مردان و زنان در منازل خود، برنامۀ آموزش قرآن داشته باشند. اگر دانش‌آموزان قرآن را یاد بگیرند و به دانشگاه بروند، الله تعالی به برکت قرآن، آنان را از آفت‌ها، فتنه‌ها، دعوت یهود، نصارا و گروه‌های باطل – که جوانان را نشانه و هدف گرفته‌اند- حفاظت می‌کند.

ایشان در پایان به طلاب علوم دینی توصیه کردند و گفتند: به همه طلاب عزیز توصیه می‌کنم، برای درست‌خوانی قرآن تلاش و مجاهده کنند و دراین‌باره فکر اساسی بردارند. همۀ ما باید سعی کنیم معلم قرآن باشیم و مصداق این حدیث پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‎وسلم قرار بگریم که فرمودند: خیرکم من تعلم القرآن و علمه.

قاری دکتر احمد میان تهانوی: «قرآن مجید» از نظر زیبایی الفاظ و تلاوت بر‌ترینِ کتاب‌های آسمانی است

قاری دکتر احمد میان تهانوی، مدیر مدرسه دینی دارالعلوم اسلامیه لاهور/ پاکستان، داور و مهمان ویژۀ هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت در اختتامیۀ این دوره از مسابقات، «قرآن مجید» را از نظر زیبایی الفاظ و تلاوت افضل‌ترینِ کتاب‌های آسمانی دانست و بر تلاوت قرآن با تجوید و لحن و لهجه عربی تأکید کرد.

امام‌جمعه مسجد جامع رسمی لاهور ضمن تشکر از حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید به‌خاطر دعوت از ایشان برای حضور در دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: بنده به کشورهای زیادی سفر کرده‌م؛ اما لذت، خوشی و محبتی را که در دارالعلوم زاهدان احساس کردم، چنین احساسی جای دیگری به من دست نداده است. شاید همه اینها به‌خاطر بعضی اشتراکات دینی و فکری است که ما با هم داریم.

ایشان با بیان اینکه «قرآن مجید، کلام الهی و از همه کتاب‌های آسمانی ممتاز است» گفت: قرآن مجید از نظر زیبایی الفاظ و تلاوت افضل‌ترینِ کتاب‌های آسمانی است. باید هنگام خواندن قرآن تمام زیبایی‌های لازمه تلاوت رعایت شوند و نیز کلام خداوند با لحن و لهجه عربی خوانده شود و از لحون و لهجه‌های فساق و فجار شدیداً پرهیز شود.

عضو مجلس جهانی قاریان رابطه‌العالم‌الإسلامی «تلاوت قرآن» را اعجاز صوتی کلام الهی دانست و خاطرنشان ساخت: باتجربه ثابت شده است، وقتی قرآن مجید بر دل‌ها و قلب‌هایی که از خدا و کلامش فاصله گرفته‌اند، تلاوت شود آنها را متأثر کرده و باعث قرب و نزدیکی‌ آن قلوب با الله و قرآن می‌شود.

ایشان در ادامه تصریح کرد: بین مقامات و آهنگ‌های موسیقی و آهنگ‌های قرآنی فرق زمین و آسمان است. اگر قرآن با آهنگ‌های موسیقی خوانده شود، باید تابع آن مقامات قرار گیرد؛ اما اگر با مقامات قرآنی تلاوت شود، تابع اصول و ضوابط خاص خودش است. آهنگ‌های موسیقی حدودی ندارند، اما مقامات و حرکات قرآنی از حدومرزِ به‌خصوصی برخوردار هستند.

مدیر مدرسه دینی دارالعلوم اسلامیه لاهور، تلاوت پیامبر اکرم صلی‌الله‎‌علیه‌وسلم را زیباترین و افضل‌ترین تلاوت‌ها دانست و گفت: صحابه رضی‌الله‌عنهم روایت می‌کنند: اگر ما زیبایی تلاوت رسول‌الله‌ صلی‌الله‌علیه‌وسلم را برای شما بیان کنیم شما مجذوب زیبایی آن تلاوت می‌شوید و روی زمین می‌افتید.

ایشان در پایان با بیان اینکه «یکی از معجزات قرآن، زیبا خواندن است» تأکید کرد: باید قرآن را زیبا خواند و به آن اهمیت داد، چراکه زیبا تلاوت کردن مقصود است و ثواب دارد و از اهداف اساسی و مهم رسالت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به‌حساب می‌آید.

گفتنی‌ست دکتر احمد میان تهانوی، (مدیر مدرسه دینی دارالعلوم اسلامیه لاهور/ پاکستان) و قاری محمدقاسم حسینی (دبیر شعبه‌های حفظ افغانستان) که از جمله داوران هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت بودند، تندیس و لوح‌تقدیرشان را از دستان پرمهر شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید دریافت کردند.

پایان‌بخش برنامه‌های هفدهمین دورۀ مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم، اعلام اسامی برندگان رشته‌های مختلف این دوره از مسابقات بود.

اسامی برندگان به شرح ذیل است:

رشتۀ حفظ کل بزرگسالان

نفر اول: میکائیل ریگی – دارالعلوم زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر دوم: ابراهیم براهویی- بدرالعلوم زابل (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر سوم: عبدالقادر درویشی- حوزۀ علمیه احناف خواف (استان خراسان رضوی)

رشتۀ قرائت بزرگسالان

نفر اول: داوود بلوچ‌زاده- مدرسه انوارالعلوم قصرقند (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر دوم: ابوبکر درویشی- دارالعلوم زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر سوم: عمران جدگال- مدرسه سلمان فارسی نگور (استان سیستان‌وبلوچستان)

رشتۀ حفظ کل شکوفه‌ها

نفر اول: اسماعیل زاروزهی – مدرسه تجویدالقرآن زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر دوم: سلمان یعقوبی- مدرسه امام ندوی آبگرم بیرجند (خراسان جنوبی)

نفر سوم: حامد علی‌زهی- مدرسه امام اعظم زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

رشتۀ پانزده جزء شکوفه‌ها

نفر اول: محمد سرفرازی- مدرسه تجویدالقرآن زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر دوم: حسان زورقی- مدرسه امام اعظم زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر سوم: عبدالحمید نورزهی- مرکز علوم قرآنی سوران (استان سیستان‌وبلوچستان)

رشتۀ قرائت شکوفه‌ها

نفر اول: عبدالمتین سپاهی- مدرسه دارالقرآن سراوان (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر دوم: عبدالحی محمدی- مدرسه تجویدالقرآن زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

نفر سوم: فرهاد قادری – مدرسه تجویدالقرآن زاهدان (استان سیستان‌وبلوچستان)

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *