آخرین اخبار

آغاز تقویم هجری قمری

  تقویم مسلمانان از تاریخ هجرت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از مکۀ مکرمه به مدینۀ منوَّره آغاز می شود. مسلمانان قبل از آن تاریخ را از سال نبوَّت یا آخرین حج رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم حساب می کردند و تقویمی مشخص نداشتند. در میان […]

اشتراک گذاری
۰۸ بهمن ۱۴۰۱
111 بازدید
کد مطلب : 5748

 

تقویم مسلمانان از تاریخ هجرت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از مکۀ مکرمه به مدینۀ منوَّره آغاز می شود. مسلمانان قبل از آن تاریخ را از سال نبوَّت یا آخرین حج رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم حساب می کردند و تقویمی مشخص نداشتند. در میان اهالی عرب، وقایع مختلفی مشهور بودند و آنها تقویم خود را بر آن وقایع اساس نهاده بودند مانند جنگ بسوس، جنگ داحس، جنگ فجار، عام الفیل و غیره… (الکامل از ابن اثیر: ۱/۱۳ و ۱۴ دار الکتب العلمیه) لذا نیاز مبرم به تعیین تقویم نمی دیدند.

هنگامی که حضرت عمر فاروق رضی الله عنه منصب خلافت را عهده دار شد، سلسلۀ فتوحات اسلامی گسترش پیدا کرد و به این جهت علاوه بر بلاد عرب، حکومت اسلامی در سایر ممالک عجم نیز بر اقتدار آمد، لذا در سطح فردی و اجتماعی نیاز مبرم دیده شد تا تقویم اسلامی رسماً مقرَّر گردد.

چنانچه خلیفۀ ثانی حضرت عمر فاروق رضی الله عنه با اصحاب کرام مشورت نمود و تاریخ و تقویم اسلامی را تعیین فرمود. آنها واقعۀ هجرت نبوی صلی آله علیه وسلم را سرآغاز تاریخ اسلامی قرار دادند.

(تاریخ دمشق از ابن عساکر: ۱/۴۴)

صحابۀ کرام رضی الله عنهم همچنین اتفاق کردند که اولین ماه سال قمری اسلامی را از ماه مُحرَّم شروع کنند و به این صورت سال اسلامی از ماه مُحرَّم آغاز گردید.

(المختصر فی أخبار البشر از ابو الفداء: ۱/۸۰)

 

منبع: کانال تلگرامی راه فلاح

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *