آخرین اخبار

بزرگ ترین قرآن جهان

خوشنویس پاکستانی پس از ۵ سال بالاخره موفق شد بزرگ ترین مصحف جهان را به رشته تحریر درآورده و بنگارد . طول این مصحف ۲ متر و ۲۸ سانتی متر ، عرض آن ۱ متر و ۵۵ سانتی متر و وزن آن ۵۰۰ کیلو گرم و تعداد صفحات آن ۲۱۸ صفحه می باشد . صفحه […]

اشتراک گذاری
۱۸ دی ۱۳۹۳
700 بازدید
کد مطلب : 3294

خوشنویس پاکستانی پس از ۵ سال بالاخره موفق شد بزرگ ترین مصحف جهان را به رشته تحریر درآورده و بنگارد . طول این مصحف ۲ متر و ۲۸ سانتی متر ، عرض آن ۱ متر و ۵۵ سانتی متر و وزن آن ۵۰۰ کیلو گرم و تعداد صفحات آن ۲۱۸ صفحه می باشد .

صفحه های این مصحف شریف ترکیبی است از کاغذ و پارچه و جلد آن از پوست بُز ساخته شده است. منبع : ئیسلام په‌یک

خطاطی و مینیاتورکاری این اثر گرانبها توسط “محمدصابر یاقوت حسینی خدری” انجام یافته که با همکاری ده نفر از شاگردان خود آن را به پایان برده است.

– کار اتمام این اثر بزرگ، نزدیک به پنج سال زمان برده که روزانه به طور متوسط ۱۸ ساعت روی آن کار شده است.

این قرآن نفیس که برای اتمام آن مبلغی بالغ بر یک الی دو میلیون دلار هزینه شده است اکنون در محل کتابخانه حکیم ناصرخسرو بلخی افغانستان نگهداری می شود.

هنرمندانی که برای خدا کار می‌کنند

خانم رجبیان مسئول کارگاه تذهیب درباره فرآیند اجرایی این کار می‌گوید: حدود ۱۰۰ نفر برای به ثمر رسیدن این اثر نفیس با ما همراهی می‌کنند که همه افراد فی‌سبیل‌ا… کار می‌کنند ؛ ۲۰ نفر خانم تذهیب‌کار هستند و ۳۰ نفر از بزرگترین اساتید تذهیب،

۳۰ طرح متفاوت را برای ۳۰ ‌جزء قرآن طراحی کرده‌اند. برگه‌ها، پارچه‌ای ا‌ست که جنس آن بین متقال و کتان است و در قطع ۱/۷۵ در ۲/۵ برش می‌خورد، ۸ دست رنگ می‌شود و در نهایت پارچه به برگه‌ای شبیه چرم تبدیل می‌شود که هم در سرما و گرما و هم با گذشت زمان مقاوم است.

در تذهیب این قرآن از طلای اصل و رنگ اکریلیک که ضد آب است استفاده می‌شود. ابتدا پشت و روی هر برگه کار تذهیب آن انجام می‌شود و سپس استاد، کتابت آیات آن صفحه را انجام می‌دهند. استاد برای راحتی تذهیب‌کاران در طبقه‌ دیگری است. به دیدار استاد می‌روم.

خانه  استاد در آن از تجمل خبری نیست ، بر دیوارهای منزلش تعداد زیادی از آثار خوشنویسی و نقاشی او بر روی آن‌ها نقش بسته است

اتاقی  که محل کتابت بزرگترین قرآن جهان است ، دارای یک  میزِکارو دو طبقه دارد: قسمتی از برگه که در حال کتابت است روی میز و قسمت دیگر روی میز پایینی غلتیده است ،میز کوچکی هم با پایه فلزی متحرک روی این دو میز قرار دارد که تعداد زیادی قلم و دوات روی آن چیده شده است.

استاد می‌گوید: «اینجا تمام سرمایه من است ، جایی که تمام آثارم را نگهداری می‌کنم».

 

ویژگی های قرآن

استاد درباره کتابت قرآن می‌گوید: از سال ۱۳۵۰ بود که آرزو داشتم این کار را انجام بدهم و هر بار به دلیلی موفق نمی‌شدم  تا این‌که بالاخره از ۵ سال پیش به طور جدی این کار را شروع کردم.

نفیس بودن این قرآن به خاطر اندازه آن نیست ؛ بلکه ویژگی‌هایی دارد که تلاش کردم آن را از آثار دیگر متمایز کنم ؛ به عنوان مثال بسم ا… تمام سوره‌ها در بالای صفحه است و ۱۱۴ بسم ا… قرآن به ۱۱۴ ترکیب متفاوت خوشنویسی شده است.

خط ابتدا، وسط و آخرین سطر در تمام صفحه‌ها ثلث و بقیه خطوط نسخ است و هر جزء تذهیب ویژه خودش را دارد و در حال حاضر که فقط دو جزء اول و آخر قرآن مانده است، تصمیم دارم طراحی متفاوتی روی این دو جزء انجام دهم.

و اما سرنوشت این قرآن چه خواهد شد

استاد چون اهل قوچان است، دوست دارد موزه‌ای در قوچان ساخته شود که این قرآن و آثار دیگرش آن‌جا باشد ، البته می گوید: اگر در تهران هم فضایی برای این قرآن نفیس پیش‌بینی شود آن را اهدا خواهم کرد.

عصر ایران

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *