آخرین اخبار

تیراندازی و استفاده از اُرگ در مراسم عروسی برخلاف سنت های قومی و دستورات شرعی و قانونی است

مولانا اسحاق سپاهی: 🔹 تیراندازی و استفاده از اُرگ در مراسم عروسی برخلاف سنت های قومی و دستورات شرعی و قانونی است 🔹 حرکات نمایشی و تک‌چرخ زدن با موتور سیکلت در پیست های غیرمجاز حاشیه شهر خودکشی و برخلاف شریعت و قانون است   ◾ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان، مولانا اسحاق […]

اشتراک گذاری
۲۱ آبان ۱۴۰۰
348 بازدید
کد مطلب : 5548

مولانا اسحاق سپاهی:

🔹 تیراندازی و استفاده از اُرگ در مراسم عروسی برخلاف سنت های قومی و دستورات شرعی و قانونی است

🔹 حرکات نمایشی و تک‌چرخ زدن با موتور سیکلت در پیست های غیرمجاز حاشیه شهر خودکشی و برخلاف شریعت و قانون است

 

◾ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان، مولانا اسحاق سپاهی در خطبه های نمازجمعه این هفته (۲۱ آبان ۱۴۰۰) به «تیراندازی هوایی و استفاده از اُرگ در مراسم عروسی» و «حرکات نمایشی و تک‌چرخ زدن با موتور سیکلت در پیست های غیرمجاز» اشاره کردند. گزیده سخنان ایشان را در ادامه بخوانید.

 

 

استفاده از ارگ و موسیقی در مراسم عروسی گناه کبیره است

◽ تیراندازی و استفاده از اُرگ در مراسمات عروسی، راه قوم عزتمند و غیرتمند بلوچ نبوده و نیست؛ اینگونه حرکات را نه قوم بلوچ انجام داده و نه شریعت و قانون این اجازه را می دهد. متاسفانه مشاهده می شود ریش سفیدان و بزرگان هم در این مراسمات شرکت دارند.

◽ ارگ یک چیز جدید است که رواج پیدا کرده و استفاده از آن گناه کبیره است؛ کسانی که در مراسم عروسی خود ارگ می آورند نه تنها مرتکب گناهی بزرگ شده‌اند، بلکه آنها گناه‌ را تبلیغ کرده اند؛ یعنی به دیگران تعلیم می دهند و آن‌ها را تشویق به گناه می کنند.

◽ کسانی که از پخش صدای اُرگ، مردم آزاری می کنند از خشم و عذاب الهی بترسند؛ همان خدایی که در زلزله هفت‌ریشتری سراوان، شما را حفاظت کرد. کرونا آمد تا مردم توبه و رجوع کنند اما متاسفانه غفلت بیشتر شده است.

◽ ریش سفیدان، متنفذین و سرپرستان خانوارها وظیفه خود را در جلوگیری از رواج این گناهان انجام دهند. ارگی که امروزه رواج پیدا کرده، هزینه های سرسام‌آوری را متحمل خانواده ها می کند و حیف چنین پولی که در راه گناه صرف می شود!

 

تیراندازی در مراسم عروسی مردم آزاری است و نشان پهلوانی و مردانگی نیست

◽ باعث تعجب است که در این کشور و این شهر هرکس اسلحه به دست است و آزادانه تیراندازی می کند. مسئولین شهر ما کجا هستند که جلوی این افراد را بگیرند؟!

◾ مسئولین امنیت شهر، پدر داماد یا سرپرست او را به مدت یک شبانه روز بازداشت کنند تا دیگران از اینگونه حرکات خودداری کنند. آن وقت اینگونه تیراندازی ها انجام نمی شود.

◽ قطعا اسلحه هایی که در این مراسمات عروسی استفاده می شود، متعلق به اشخاص نیست و کسی نمی‌تواند اسلحه شخصی داشته باشد؛ ارگان هایی که به افراد اسلحه داده اند مراقب باشند و از این گونه حرکات جلوگیری کنند. این حرکات مردم‌آزاری است. این تیراندازی کردن نشانه کمال و پهلوانی نیست. آیا همسایه‌آزاری مردانگی است؟!

 

حرکت های نمایشی با خودرو و موتورسیکلت در پیست های غیرمجاز حاشیه شهر، خودکشی و برخلاف شریعت و قانون است

◽ یکی از عزیزان که در همان حاشیه شهر سکونت دارد می‌گفت: تاکنون ما ۱۲ نفر کشته در این پیست داشته ایم.

◽در حالی که قرآن می فرماید: و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه؛ خودتان را با دستان خود به هلاکت نیندازید. تک‌چرخ زدن با موتورسیکلت خودکشی است و خودکشی گناه کبیره است. جوانان عزیز از این حرکات خودداری کنید!

◽شما پدران نیز از فرزندان خود مواظبت کنید و پدری کنید. در این پیست‌ها حضور پیدا کردن اشتباه است و افرادی که این کار را می‌کنند را امر به معروف و نهی از منکر کنید.

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *