آخرین اخبار

دوری از سیرت صحابه و اهل بیت، عامل گرفتاری مسلمانان است

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن بیان برخی از صفات بارز صحابه پیامبر، آن‌ها را “انسان‌‏های وارسته ای” توصیف کردند که مژده بهشت را از سوی پروردگار جهانیان دریافت نمودند. امام جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های جمعه (۱۱ بهمن ۱۳۹۲) را با تلاوت آیه «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» آغاز کردند و […]

اشتراک گذاری
۱۲ بهمن ۱۳۹۲
537 بازدید
کد مطلب : 875

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن بیان برخی از صفات بارز صحابه پیامبر، آن‌ها را “انسان‌‏های وارسته ای” توصیف کردند که مژده بهشت را از سوی پروردگار جهانیان دریافت نمودند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های جمعه (۱۱ بهمن ۱۳۹۲) را با تلاوت آیه «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» آغاز کردند و فرمودند: صحابه- رضوان الله علیهم- یاران و اهل بیت و خاندان آن‌حضرت- صلی الله علیه وسلم- هستند. صحابه و اهل بیت کسانی هستند که امت مسلمه نتوانسته حق آن‌ها را ادا کند، چون آنها قربانی‏هایی داده اند که هیچ کسی نمی تواند مانند فداکاری‏‌های آنها را بیاورد. قبل از هجرت مصائب و سختی‌‏هایی را در راه الله و دین اسلام تحمل کردند. بعضی از صحابه دو هجرت کردند مانند حضرت عثمان- رضی الله عنه- که به همراه جمعی دیگر از یاران رسول الله- صلی الله علیه وسلم- بار اول به حبشه و بار دوم به مدینه منوره هجرت کردند. از این لحاظ این گروه از اصحاب را در اصطلاح «ذوالهجرتین» لقب می دهند.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: هجرت و ترک وطن و خانه و کاشانه و ترک خانه کعبه آسان نیست. اگر تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که صحابه در چه شرایطی و در مقابل چه تهدیداتی از اسلام و پیامبر دفاع کردند و در راه الله گردن و دست و پایشان قطع شد و به شهادت رسیدند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان با بیان این‌که «صحابه- رضی الله عنهم- در این فدارکاری‏‌ها مقصدی جز کسب رضایت الهی نداشتند» اظهار داشتند: صحابه در اخلاص نیز بی نظیر بودند. اولیاء و صالحین هرگز نمی‌توانند در اخلاص به صحابه برسند. تمام زحمات صحابه فقط برای رضای خدا بود، نه پست و مقام مدنظرشان بود و نه مقصدی دیگر داشتند. حضرت ابوبکر صدیق- رضی الله عنه- روزی که در غار ثور همراه رسول الله- صلی الله علیه وسلم- و در خدمت ایشان خطرات را به جان می خرید هرگز نمی دانست که روزی حکومتی برای مسلمانان درست شود و ایشان بعد از پیامبر، به عنوان خلیفه مسلمانان انتخاب می شوند. روزی که حضرت علی- کرم الله وجهه- در آن شب تاریخی در بستر پیامبر اسلام- صلی الله علیه وسلم- خوابید هرگز نمی دانست که قرار است در آینده داماد رسول الله و خلیفه‌ المسلمین شود. وقتی حضرت عثمان- رضی الله عنه- هجرت کرد نمی دانست که روزی مسلمانان صاحب دولت و حکومتی می شوند و ایشان بعد از حضرت عمر- رضی الله عنه- به خلافت خواهد رسید. روزی که ۳۱۳ تن از اصحاب پیامبر در مقابل لشکر مسلح قریش قرار گرفتند نمی دانستند که در جنگ بدر قرار است لشکر کفار را که از لحاظ تعداد و ساز و برگ جنگی به مراتب بزرگتر و قویتر بود شکست سختی بدهند و هفتاد تن از آنان را اسیر سازند و بسیاری را به قتل برسانند. قطعا این بزرگواران از آینده خبر نداشتند اما فقط به خاطر کسب رضای الهی آن فدارکاری‏ها را انجام دادند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه سخنان خود به بیان گوشه ای از فضایل حضرت عثمان- رضی الله عنه- پرداختند و در این زمینه اظهار داشتند: حضرت عثمان- رضی الله عنه- چندین بار مژده بهشت دریافت کردند. اگرچه خداوند متعال به تمام صحابه مژده بهشت داده است، اما آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- چندین بار نام حضرت عثمان- رضی الله عنه- را گرفته و به ایشان بشارت بهشت دادند. یکبار زمانی که حضرت عثمان- رضی الله عنه- در “جیش العسره” با صدقه دادن سیصد شتر به لشکر مسلمانان کمک کرد، آنحضرت- صلی الله علیه وسلم- بشارت به بهشت را به وی دادند. حضرت عثمان- رضی الله عنه- چاهی که آب فراوان و شیرن داشت را خریدند و وقف کردند تا مسلمانان استفاده کنند و از زبان آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- مژده بهشت دریافت نمودند. همچنین رسول الله- صلی الله علیه وسلم- صراحتا نام ده تن از صحابه را گرفته و به آنها بشارت بهشت دادند که نام حضرت عثمان- رضی الله عنه- نیز در میان آنها بود. لذا اینها انسانهای وارسته ای بودند که ما هیچ وقت نمی توانیم بزرگان، رهبران و علمای ‌خود را با صحابه و اهل بیت رسول الله قیاس کنیم.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه فرمودند: علت گرفتاری‏ها و مشکلات مسلمانان این است که از راه صحابه و اهل بیت پیامبر دور شده اند. نام آنها را به نیکی یاد می کنند اما در اخلاق و گفتار و کردار از آن بزرگواران پیروی نمی کنند. لذا تنها راه رسیدن به سعادت و خوشبختی آن است که مانند آنها عامل بر قرآن و سنت باشیم. همانطور که آنها یار و یاور همدیگر بودند و برادرانه در کنار همدیگر می زیستند ما نیز اخوت و برادری را حفظ کنیم و با احترام متقابل در کنار همدیگر برادروار زندگی کنیم.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر خاطرنشان کردند: در این ایام انقلاب ملت مسلمان ایران به پیروزی خود نزدیک می شود. انقلاب اسلامی اولین بیداری اسلامی بود که مسلمانان تجربه کردند. همه قدرت‏های جهان که از شاه حمایت می کردند حیران ماندند که چگونه یک ملت با دست‏های خالی در مقابل حکومتی قدرتمند و مجهز پیروز شد. این سرآغاز بیداری اسلامی در میان ملت‏های مسلمان بود، اما امروز استکبار می خواهد انقلاب ملت‏های مسلمان را آلوده سازد و مصادره نماید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *