آخرین اخبار

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید:وقت آن نیست که ما با مرزبندی شیعه و سنی، خود را از هم جدا کنیم

مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز عیدقربان زاهدان: وقت آن نیست که ما با مرزبندی شیعه و سنی، خود را از هم جدا کنیم شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز عید قربان زاهدان در پنج‌شنبه دوم مهر ۱۳۹۴، به تهاجم همه‌جانبۀ دشمنان علیه اسلام و مسلمانان اشاره کردند و بر ضرورت هوشیاری و بیداری مسلمانان در […]

اشتراک گذاری
۰۳ مهر ۱۳۹۴
611 بازدید
کد مطلب : 3959

مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز عیدقربان زاهدان:
وقت آن نیست که ما با مرزبندی شیعه و سنی، خود را از هم جدا کنیم

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در مراسم نماز عید قربان زاهدان در پنج‌شنبه دوم مهر ۱۳۹۴، به تهاجم همه‌جانبۀ دشمنان علیه اسلام و مسلمانان اشاره کردند و بر ضرورت هوشیاری و بیداری مسلمانان در مقابل این توطئه‌ها، سعه صدر و دوراندیشی همۀ مسلمانان تاکید کردند.

به گزارش سنت آنلاین به نقل از سنی آنلاین، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان که در جمع ده‌ها هزار نمازگزار خداجوی زاهدانی سخن می‌گفتند، به درک اوضاع کنونی جهان تاکید کردند و اظهار داشتند: باید شرایط دنیا را درک کنیم؛ درک درست شرایط خود یک دانش است. در گذشته غربی‌ها علیه کمونیسم فعالیت می‌کردند و برای شکست دادن کمونیسم از مسلمانان استفاده می‌کردند. پس از شکست کمونیسم، اکنون نوبت اسلام رسیده است و غربی‌ها اسلام را برای هواهای نفسانی خود یک خطر بزرگ می‌بینند. به‌همین دلیل امروزه مسلمانان مورد تهاجم همه‌جانبه قرار گرفته‌اند.
ایشان ادامه دادند: این در حالی‌ست که اسلام دین محبت و دوستی است. البته اسلام استکبارستیزی دارد و در مقابل کسانی‌که منطق عدالت و گفتمان ندارند، می‌ایستد. در عهد نبوی، صحابۀ کرام با همین تجاوزگران و مستکبران جهاد کردند. کسی‌که خواهان صلح و محبت و رابطۀ حسنه باشد، اسلام با او جنگی ندارد و بر سعه صدر و دوراندیشی تاکید دارد. اما با اشغال‌گران و متکبران سر سازش ندارد.
استاد برجستۀ تفسیر و حدیث دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: اسلام ضد خواهشات نفسانی و ظلم و تجاوز استکبار است؛ به‌همین دلیل با آن دشمنی می‌شود و دشمنان با ترفندهای مختلف می‌خواهند به آن ضربه بزنند. اسلام‌هراسی به همین خاطر رایج شده و عده‌ای به آن دامن می‌زنند. البته باوجود این توطئه‌ها، گرایش به اسلام به‌طور بی‌سابقه‌ای در جهان مشاهده می‌شود.
ایشان در ادامه به برخی دسیسه‌های دشمنان اسلام اشاره کردند و افزودند: دشمن می‌خواهد مسلمانان با دستان خود یکدیگر را از بین ببرد. به‌همین دلیل می‌خواهند در کشورهای اسلامی آتش جنگ شعله‌ور باشد. این امر هوشیاری و بیداری مسلمانان را می‌طلبد تا اتحاد خود را حفظ کنند و با مذاکرات و گفتمان مسایل خود را حل کنند. با سعۀ صدر و دوراندیشی می‌توان مشکلات را حل کرد.
مولانا عبدالحمید تاکید کردند: امروزه اصل دین با خطر مواجه است؛ اکنون وقت آن نیست که ما با مرزبندی شیعه و سنی، خود را از هم جدا کنیم. شیعه و سنی باید یکدیگر را دریابند و همه یکدیگر را تحمل کنند. باید یکدیگر را در آغوش گرفت و تفکر گذشته را تغییر داد.
حضرت شیخ‌الاسلام با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین مسجد اروپا در مسکو پایتخت روسیه، اظهار داشتند: بزرگ‌ترین مسجد روسیه و اروپا با حضور شخص رئیس‌جمهور روسیه و برخی دیگر از رهبران افتتاح شده است. ۱۷۰ میلیون دلار برای ساخت این مسجد هزینه شده است و بیش از ۲۰ هزار نفر می‌توانند در آن نماز بخوانند. آقای پوتین در سخنرانی‌اش در این مراسم دو آیه از قرآن نیز خوانده که مفهومشان دعوت به‌ سبقت گرفتن از یکدیگر در امور خیر و نیکی‌هاست. او خبر داده هفت هزار مسجد در مسکو وجود دارد. این سرزمین همان حکامی‌ست که به کسی اجازۀ روزه گرفتن نمی‌دادند و به‌زور در ماه رمضان روزۀ مردم را می‌شکستند. حتی در منازل اجازۀ برگزاری نماز نمی‌دادند. اما پس از شکست متوجه اشتباه بودن مسیر و روش خود شده‌اند و از سخت‌گیری خود عبرت گرفتند.

انتظار داریم مسجدی باشکوه برای اهل‌سنت تهران افتتاح شود
خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان افزودند: علمای شیعه و سنی نیز باید شرایط را به‌درستی درک کنند، تعصبات خشک گذشته را فراموش کنند و تحولات عصر حاضر را نادیده نگیرند. انتظار ما از رهبران جمهوری اسلامی آن است که چنین مسجدی در تهران برای اهل‌سنت افتتاح شود؛ بزرگان با افتخار در مراسم افتتاح آن شرکت کنند. اهل‌سنت باید بیش از این آزادی داشته باشند، اما در برخی مناطق فشار وارد می‌شود. ما بسیار بیشتر از دیگران مستحق اعتدال هستیم، دین ما سراسر اعتدال است.
ایشان بر ضرورت توجه بیشتر به اقوام و مذاهب تاکید کردند و خاطرنشان کردند: انتظار ما از دولت اعتدال‌گرا آن است که به اقوام و مذاهب بیشتر توجه شود و همه در کنار هم قرار گیرند. در این صورت امنیت و اتحاد ما مستحکم‌تر می‌شود. درخواست ما از ریاست جمهور آن است که وعده‌های خود را در زمینۀ مشارکت اهل‌سنت در تمام مناطق سنی‌نشین عملی کند. باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

صدور مجوز بازسازی نمازخانۀ پونک همدلی را بیشتر می‌کند
عالم برجستۀ اهل‌سنت کشور در بخشی از سخنان‌شان در جمع شهروندان زاهدانی، به مشکلات نمازخانۀ پونک تهران اشاره کردند و از مسئولین خواستند با سعۀ صدر و وسعت نظر مجور بازسازی نمازخانۀ پونک را صادر کنند تا اهل‌سنت آن منطقه با آسودگی خاطر به عبادت بپردازند. این امر همدلی مردم را بیشتر می‌کند و مایۀ خرسندی و امتنان اهل‌سنت می‌شود.
حضرت شیخ‌الاسلام در پایان این بخش از بیانات‌شان، به اوضاع عمومی سیستان‌وبلوچستان اشاره کردند و شرایط استان را خوب توصیف کردند. ایشان خاطرنشان کردند: الحمد لله در استان وحدت وجود دارد؛ اگرچه مشکلاتی نیز هست اما از طریق گفتمان ان‌شاءالله حل می‌شود.
ایشان همچنین مدیریت سیاسی استان و نماینده محترم ولی فقیه و علمای سنی و شیعه را در این مساله موثر دانستند.

عید قربان، عید تسلیم شدن و اتباع از الله است
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بخش نخست سخنان خود به پیام عید سعید قربان و اتباع حضرت ابراهیم از دستورات الهی اشاره کردند و به بیان آموزه‌های دین در مورد اتباع شریعت پرداختند.
ایشان سخنان‌شان را در جمع نمازگزاران زاهدانی با تلاوت آیۀ مبارکۀ ﴿وَ مَنۡ یَّرۡغَبُ عَنۡ مِّلَّۃِ اِبۡرٰهِیمَ اِلَّا مَنۡ سَفِہَ نَفۡسَہٗ ؕ وَ لَقَدِ اصۡطَفَیۡنٰہُ فِی الدُّنۡیَا ۚ وَ اِنَّہٗ فِی الۡاٰخِرَۃِ لَمِنَ الصّٰلِحِیۡنَ﴾ (البقره: ۱۳۰)؛ آغاز کردند و اظهار داشتند: خداوند دهم ذوالحجه را روز قربانی و حج اکبر قرار داده است. این روز برای تمام بشریت روز عید است اگر قدر آن را بدانند. مولانا عبدالحمید با اشاره به تفاوت عید مسلمانان با اعیاد و جشن‌های مذهبی و ملی دیگر ادیان، خاطرنشان کردند: مسلمانان عید خود را براساس عقل و قیاس محض جشن نمی‌گیرند؛ عید آنان طبق دستور رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم مشروع شده و طبق سنت‌های پیامبران برگزار می‌شود. برخلاف سایر ملت‌ها که اعیادشان را با گناه و معصیت، شراب‌نوشی و رقص و… جشن می‌گیرند، ما مسلمانان عید خودمان را با تضرع و زاری، نماز و ذکر و دعا و نیایش برگزار می‌کنیم.
ایشان تاکید کردند: مسلمانان اجازه ندارند در دین بدعت ایجاد کنند؛ آنها مفتخرند که دین‌شان را با اتباع به‌دست آورده‌اند نه با اختراع. اختراع و ابتکار در امور دنیوی مطلوب است اما در دین نمی‌توان چیز جدیدی اضافه کرد. البته اجتهاد به معنای استنباط مسایل طبق اصول و قواعد شرعی مشروعیت دارد که آن‌هم اختراع نیست اتباع است.
مدیر دارالعلوم زاهدان «تسلیم شدن در مقابل اوامر الهی» را پیام عید سعید قربان دانستند و اظهار داشتند: پیام عید قربان آن است که همه در مقابل دستورات خداوند سر تسلیم فرو آوریم. باید ایمان داشته باشیم که «إن الحکم إلا لله»؛ برای ما افتخار است که به عبادت رب‌العالیمن بپردازیم.
ایشان ادامه دادند: ذبح قربانی در عید اضحی، سنت حضرت ابراهیم خلیل‌الله علیه‌السلام است. دین و منطق ابراهیم تسلیم شدن در برابر اوامر الهی بود. او بدون چون‌وچرا و تلاش برای یافتن حکمت و فلسفه از الله اطاعت کرد و به ما نیز درس داد که در مقابل امر خداوند فورا تسلیم بشویم.
حضرت شیخ‌الاسلام افزودند: قرآن کریم افرادی را که از دین و ملت ابراهیم علیه‌السلام رویگردانی می‌کنند، نادان و سفیه خوانده است. کسی که از منطق حضرت ابراهیم که تسلیم دربرابر اوامر الهی است، روی بگرداند احمق و سفیه است هرچند به قله‌های پیشرفت دنیوی و اوج علم رسیده باشد. دانشمندی در اطاعت و فرمانبرداری از احکام و اوامر الهی است.

∗ اطاعت از خداوند مشکلات را آسان می‌کند
عالم برجستۀ اهل‌سنت تاکید کردند: خداوند نشان داد با فرمانبرداری از پروردگار، آتش‌ها سرد می‌شود و همۀ مشکلات آسان می‌شود. در نتیجۀ فرمانبرداری حضرت ابراهیم از اوامر خداوند، هر ساله میلیون‌ها انسان در مکه و منا جمع می‌شوند و مناسک را انجام می‌دهند. در واقع حضرت ابراهیم علیه‌السلام با فرمانبرداری‌اش مکه مکرمه را آباد کرد. او با عملش نشان داد هرکس در مقابل حکم الله قرار بگیرد، نصیب‌اش سنگ و خاک است؛ همانگونه که شیطان را حضرت ابراهیم سنگ زد و طرد کرد.
ایشان در ادامه افزودند: پیامبران، صحابه و اهل‌بیت و دیگر اولیا با تسلیم شدن در برابر دستورات الهی به آن مقام والا و بزرگ رسیدند. باید نفس را زیر پا گذاشت و از الله اطاعت کرد؛ چنان‌که حضرت ابراهیم برای ذبح فرزندش اسماعیل کاملا آماده بود و کارد را بر حلقوم او کشاند. ذبح جگرگوشه آزمایش سخت‌تری از رفتن در آتش نمرود بود. ما نیز با تحمل سختی‌ها و زیرپا گذاشتن نفس می‌توانیم به قرب الهی برسیم.

∗ تهاجم فرهنگی دشمن مهلک‌تر از تهاجم نظامی است
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان در بخشی از سخنان‌شان در مراسم نماز عید قربان زاهدان اظهار داشتند: امروزه دشمن با تهاجم فرهنگی، که بسیار مهلک‌تر از تهاجم نظامی است، می‌خواهد مسلمانان را به گمراهی بکشاند. دشمنان می‌خواهند ما را بندۀ نفس بگردانند تا مثل خودشان دنبال هواهای نفسانی برویم. مسلمانی که دنبال خواهشات نفسانی‌اش برود، دیگر خطری برای دشمنان اسلام نخواهد بود.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه انواع ناهنجاری و بی‌بندوباری در جامعه شیوع پیدا کرده و مصرف مشروبات الکلی، بی‌حجابی و اعتیاد عام شده است. دشمنان با اشاعه فساد و بی‌بندوباری، و از سوی دیگر با تفرقه‌افکنی درصدد تضعیف اصل اسلام و مسلمانان هستند؛ ولی خداوند دین‌اش را حفاظت خواهد کرد.
مولانا عبدالحمید به پیامدهای منفی تفرقه و اختلاف اشاره کردند و تاکید کردند: تفرقه و اختلاف به اقتصاد و توسعه ضربه می‌زند و دین را نابود می‌کند. نباید به اختلافات دامن زد، بلکه باید برای حل اختلافات تلاش کرد و طبق دستور قرآن برای مصالحه و ایجاد صلح سعی شود.

∗ حجاب بسیار حیاتی است
ایشان در بخشی دیگر از سخنان‌شان به ضرورت حفظ حجاب تاکید کردند و افزودند: حجاب و پوشش اسلامی بسیار حیاتی و مهم است. در جامعه‌ای که بی‌حجابی باشد، شیطان از آن سوءاستفاده خواهد کرد. زنان اگر برای ضرورتی از خانه بیرون می‌روند، به دانشگاه، محل کار و بازار می‌روند باید بدون آرایش و با حجاب درست خارج شوند.
حضرت شیخ‌الاسلام ادامه دادند: متاسفانه بی‌حجابی در کشور بیداد می‌کند و با وجود آنکه در قانون کشور بر حجاب تاکید شده، باز هم بی‌حجابی شایع است. سرپرستان وظیفه دارند به زنان در امر حجاب توصیه کنند. البته در این زمینه افراط و تفریط هر دو مردودند؛ راه اسلام میانه‌روی است.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان‌شان مردم را به رعایت حقوق دیگران، بالاخص والدین و همسایگان فراخواندند و به ادای نمازهای پنجگانه در مساجد و با جماعت تاکید کردند.

همچنین ایشان از استانداری سیستان‌وبلوچستان، فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر زاهدان، نیروی انتظامی و سایر نهادها و افرادی که در امر برگزاری مراسم نماز عید قربان همکاری نمودند، قدردانی و تشکر کردند.

 

منبع:
www.sunnatonline.com

 

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *