آخرین اخبار

شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان:مردم فرد توانمند، اصلح و با بینش را برای مجلس انتخاب کنند

شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان: تهمت و غیبت از گناهان کبیره هستند یک حکومت پایدار با مشارکت آحاد مردم ،آبادانی و امنیت به وجود می آید مردم فرد توانمند، اصلح و با بینش را برای مجلس انتخاب کنند   وَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ […]

اشتراک گذاری
۱۷ بهمن ۱۳۹۴
500 بازدید
کد مطلب : 4078

شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان:
تهمت و غیبت از گناهان کبیره هستند
یک حکومت پایدار با مشارکت آحاد مردم ،آبادانی و امنیت به وجود می آید
مردم فرد توانمند، اصلح و با بینش را برای مجلس انتخاب کنند

 

وَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ [الممتحنه : ۱۲] شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان در خطبه های نماز جمعه این هفته (۱۶ بهمن ۹۴) مسجد جامع الخلیل خاش ضمن تلاوت آیه ۱۲ سوره ممتحنه به موضوع تهمت پرداخت و افزود: پنجمین شرط بیعت این است که یکدیگر را تهمت نزنید چراکه تهمت یکی از گناهان کبیره است.

در اسلام مسلمانان یکدیگر را تهمت به فعل بد و فحشا بدون علم واقعی نباید بزنند.

غیبت گناه کبیره است یعنی اینکه شخصی در آن عیبی وجود دارد و در غیاب او نزد مردم عیب اش اظهار شود تا اینکه مردم از آن شخص متنفر شوند.

اگر در حضور آن شخص عیب گفته شود سبب ناراضی و کدورت آن شخص می شود اما این عیب را در حضور او نمی گوید بلکه پشت سر به دیگران می گوید و این را الله تعالی در سوره حجرات بیان کرده : هیچ یکی از شما غیبت برادر دیگرش را نکند این به مانند این است که گوشت برادر مرده خود را بخورد.

غیبت از حقوق العباد است شخصی که غیبت می کند باید از فرد غیبت شده معذرت خواهی و طلب بخشش کند چراکه روز قیامت حق مسلمان از غیبت کننده گرفته می شود و از نیکی های او کاسته و به فرد غیبت شده داده می شود.

شخصی که دروغ می گوید به نیت اصلاح بگویید که دروغ گفتن گناه است ، به کسانی که وعده خلاقی می کنند و ناحق قسم می خورند تذکر دهید که قسم خوردن ناحق گناه کبیره است و وعده خلافی صفت منافق می باشد.

پیغمبر صلی الله علیه و سلم فرمود: علامت منافق سه چیز هستند: (إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ , وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ , وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ) ۱-وقتی صحبت می کند دروغ می گوید۲-وقتی وعده می دهد خلاف وعده عمل می کند۳-وقتی امانتی به او داده می شود خیانت می کند.

تهمت گناه کبیره است یعنی اگر شخصی عیبی ندارد یا مرتکب گناهی نشده است آن گناه و عمل به او نسبت داده می شود مثلا شخصی مرتکب فعل زنا و نامشروع نشده و راحت شخصی می گوید فلانی این کار را کرده است چنانچه شهود شرعی و رویت عینی بر این حرف ندارد در اصطلاح شرع این تهمت محسوب می شود ،حکم این شخص طبق سوره نور فسق است یعنی این شخص گرچه مسلمان است اما فاسق و گواهی این شخص در شریعت پذیرفته نمی شود.

امام شافعی رحمه الله می فرماید: اگر شخص غیبت کننده توبه کرده و خود را اصلاح کند گواهی او پذیرفته می شود اما امام ابوحنیفه رحمه الله می فرماید: کسی اگر مسلمانی را تهمت بزند سزای اول اینکه مردود الشهاده برای همیشه است و سزای دوم این است که در حکم اسلام نزد قاضی و چهار گواه نیاورد دستور شرعی است که ۸۰ شلاق او را بزنند.

پنجمین شرط بیعت در سوره ممتحنه تهمت است: (استوَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ) ای پیغمبر این زنان را بگو که بهتان نزنند مفسرین کرام آورده اند که رو در رو و پشت سر تهمت نزنند.

علامه جلال الدین محلی این تفسیر را آورده که اگر زنی بچه نامشروعی را وضع حمل می کند او را به شوهر نسبت ندهد یعنی اگر حمل نامشروع در شکم داشت و به دنیا آمد او را منسوب به شوهر خود نکند.

ششمین بیعت این است که زنان نافرمانی پیامبر صلی الله علیه و سلم را در معروفات نکنند ، زنان چون زیاد نوحه می کنند و چون نوحه کردن حرام و نامشروع است نوحه نخوانند و ذکر چیزی را بعد از مرگ شخصی نکنند و صفاتی که در آن شخص نیست بیان نکنند ، گریبان خود را چاک ندهند ، به صورت خود نزنند و حرف جاهلیت نگویند.

الله تعالی فرمود: (فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ) ای پیغمبر با زنان مومنه بیعت کن و برای آنها از الله تعالی استغفار طلب کن.

 

 

یک حکومت پایدار با مشارکت آحاد مردم ،آبادانی و امنیت به وجود می آید

مولانا محمد عثمان، خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل در بخش دیگر سخنان خود به فرا رسیدن دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: همه شما در تمام صحنه های سیاسی و اجتماعی همیشه حضور داشتید ، دولت خدمات خود را در این ایام ارائه می دهد و ما هم قدردانی می کنیم اما با وجود مشکلات فراوان نیازهای مردم به حد تمام نرسیده است و نیاز به توجه بیشتر مسئولین است.

بودجه های که به استان و شهرستان اختصاص داده می شوند با نظارت کارشناسان صرف شوند و اگر جاده ای ساخته می شود جاده استاندارد باشد اگر مدرسه احداث می شود باید با نظارات کامل ساخته شود و در تمام مسائل نظارت صورت گیرد.

دولت تدبیر و امید قدم هایی برداشته است و مسئولین بومی ، محلی را استخدام نموده ولی ما از دولت می خواهیم که فقط بومی بودن برای منطقه مهم نباشد بلکه بومی که توانمند و دلسوز باشد مهم است که بتواند مسائل را از مرکز کشور و استان پیگیری و خدمات برساند.

مردم فرد توانمند ، اصلح و با بینش را برای مجلس انتخاب کنند

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در پایان سخنان خود مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق نمود و خاطرنشان کرد: این دوره انتخابات مانند دوره های قبل مهم و نیاز به مشارکت جدی مردم دارد.

ایشان در ادامه به ویژگی های مهم یک نماینده اشاره نمودند و گفتند: ۱- امانت دار یعنی امین باشد ۲- صداقت یعنی با مردم و دولت راستگو باشد ۳- فراست یعنی هوشمند و زیرک باشد ۴- شهامت و شجاعت داشته باشد تا در یک پارلمان بزرگ و قوی طرح دهد و طرح خود را بقبولاند.

یوسف علیهم الصلاه و السلام امین بود و صداقت داشت( یُوسُفُ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ )

وی در آخر گفت: یک نماینده بر احساسات نفسی خود چنان قدرت داشته باشد که کسانی که به او رای نداده اند به آنها خدمت کند اگر در روستا ، منطقه ، قبیله و فردی رای نداده و مخالف او بوده از آنان انتقام نگیرد بلکه در درجه اول با آنها احوال پرسی و بعد خدمات رسانی کند.

منبع: الخلیل آنلاین

 

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *