آخرین اخبار

مولانا گرگیج: مشکلات جهان اسلام، نتیجه عدم همبستگی میان مسلمانان است

 مولانا محمدحسین گرگیج اتحاد و همبستگی صحابه و خلفای راشدین را سبب پیروزی آنان بر ابرقدرت‎ها دانست و بر لزوم اتحاد مسلمانان امروزی تأکید کردند و آن را لازمه غلبه بر توطئه های دشمنان اسلام عنوان نمود. امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه های جمعه (۱۶ اسفند ۹۲) پس از تلاوت  قسمتی از آیه […]

اشتراک گذاری
۲۶ اسفند ۱۳۹۲
579 بازدید
کد مطلب : 1862

 مولانا محمدحسین گرگیج اتحاد و همبستگی صحابه و خلفای راشدین را سبب پیروزی آنان بر ابرقدرت‎ها دانست و بر لزوم اتحاد مسلمانان امروزی تأکید کردند و آن را لازمه غلبه بر توطئه های دشمنان اسلام عنوان نمود.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه های جمعه (۱۶ اسفند ۹۲) پس از تلاوت  قسمتی از آیه ۲۹ سوره فتح «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ» خاطرنشان کردند: صفات ویژه مؤمنین که سبب رستگاری می شود (الحب فی الله و البغض فی الله) است.
ایشان در ادامه افزودند: نمونه ای از هم‎بستگی و یک‎دلی خلفای راشدین با همدیگر را می‎توان در میان حضرت علی و حضرت عمر (رضی الله عنهما) دید که حضرت علی مشاور خصوصی حضرت عمر بود. دلیل این مدعا در دو خطبه از نهج البلاغه آمده که حضرت علی (رضی الله عنه) از رفتن  حضرت عمر(رضی الله عنه) به جنگ روم و فارس جلوگیری می کند و حضرت عمر را به عنوان مرجع و مأوای مسلمانان می داند و خلافت او را مصداق وعده الهی در آیه ۵۵ سوره نور می داند.
خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه داد: در خطبه ۱۴۶ نهج البلاغه صفحه ۴۴۲ ترجمه فیض الاسلام  که حضرت  علی (رضی الله عنه) در این خطبه نیز ۷ بند را به طور دلسوزانه به حضرت عمر(رضی الله عنه) ارائه  فرمودند و همچنین در خطبه ۱۳۴ صفحه ۴۱۵، بسیار راهنمایی دلسوزانه ای به حضرت عمر(رضی الله عنه) می کند.
مولانا گرگیج خاطرنشان کردند: نمونه دوم همبستگی می توان به نامگذاری فرزندان حضرت علی(رضی الله عنه) که در صحرای کربلا به همراه حضرت حسین (رضی الله عنه) شهید شدند به نام‏های خلفای راشدین، منجمله حضرت عمر(رضی الله عنه) اشاره کرد. نمونه ای دیگر این محبت و همبستگی به نکاح درآوردن ام کلثوم به عقد حضرت عمر(رضی الله عنه) است که نتیجه آن دو فرزند به نام‎های زید و رقیه می باشد که در منابع معتبر مسلمانان شیعه و سنی آمده است.
مولانا گرگیج سپس به بیان صفات ویژه مؤمنین پرداختند و گفتند: هر مؤمن باید دارای چهار ویژگی باشد تا سعادت دنیا آخرت نصیب وی گردد:
۱- مؤمنین در مقابل مستکبرین و زیاده خواهان، سخت و مقاوم هستند؛ (أَشِدَّاء علی الکفار)؛
۲ـ در کنار یکدیگر مهربان و صمیمی هستند؛(رُحَمَاء بینهم) و همین موضوع در آیه ۵۴ سوره مائده آمده است: (أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ)
۳- با خداوند در حال کرنش و عبادت هستند؛ (تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا)
۴- با وجود اعمال فوق، خواهان رضای خداوند هستند؛ (یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا)
اگر مسلمانان امروزی این صفات را در وجود خود داشته باشند، کفار و مستکبران نمی توانند در بین آنها رخنه و دودستگی ایجاد نمایند.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش مشکلات جهان اسلام و اختلاف و تشتت را نتیجه عدم همبستگی میان مسلمانان دانستند و خاطرنشان کردند: وحدت میان کشورهای اسلامی و تحقق همبستگی آنها از اصول اساسی قرآن و تعلیم پیامبر است؛ «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ» [انفال: ۴۶] خداوند در زمان جنگ بدر این هشدار را به مسلمانان داد و عدم نزاع، سبب پیروزی آنان در میدان جنگ بدر گردید. لذا باید این قاعده کلی را مسلمانان حفظ کنند و امروز علماء و مبلغین دینی، مسلمانان و جوانان اسلام را از گرفتار شدن در دام عصبیت‎های خشک و طایفه گرایی برحذر دارند و خطرات آن را با عقل و منطق بیان کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا گرگیج

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *