آخرین اخبار

گزارش سفر شیخ الحدیث به مناطق شرقی استان ساحلی

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین پور ـ حفظه الله ـ جهت بازدید از مکاتب و مدارس دینی و دیدار با علما، معتمدین و مردم اهل سنت شهرستان‌های میناب، سیریک و جاسک واقع در قسمت شرقی استان هرمزگان سفری چند روزه به این مناطق داشتند. ایشان صبح روز یکشنبه چهارم اسفند شهر گُشت را […]

اشتراک گذاری
۲۴ اسفند ۱۳۹۲
528 بازدید
کد مطلب : 1798

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین پور ـ حفظه الله ـ جهت بازدید از مکاتب و مدارس دینی و دیدار با علما، معتمدین و مردم اهل سنت شهرستان‌های میناب، سیریک و جاسک واقع در قسمت شرقی استان هرمزگان سفری چند روزه به این مناطق داشتند.

ایشان صبح روز یکشنبه چهارم اسفند شهر گُشت را به مقصد شهرستان میناب ترک نمود؛ اوّلین نقطه‌ی توقف ایشان در این مسیر، به وقت ظهر در شهرستان دلگان و دیدار با فرماندار این شهر بود که با استقبال بسیار گرم وی مواجه گردید. مولانا پس از دیداری کوتاه که با جناب فرماندار داشت، از مسیر کهنوج عازم میناب گردید و شامگاه، در میان استقبال گرم مردمی که ساعتها به انتظار نشسته بودند، وارد بندر کرگان از توابع شهرستان میناب گردید و پس از مصافحه و احوال پرسی، برای نماز عشاء در مسجد حضور یافته و بعد از نماز به ایراد سخنرانی برای حاضرین پرداخت. ایشان در سخنان خویش به اهمیت مسأله‌ی دعوت و تبلیغ پرداخت.

مولانا حسین پور صبح‌گاه روز دوشنبه از مدرسه‌ی علوم دینی در حال تأسیس بندر کرگان بازدید نمود و در جریان پیشرفت کار این مکتب علمی قرار گرفت. وی هم‌چنین در مدرسه البنات آن‌جا حضور یافته و برای دوره‌ی حدیث که اوّلین بار بود که دروس حوزوی را تکمیل می‌نمودند، به القای درسی از صحیح بخاری پرداخت.

ایشان سپس عازم روستای جوشکی گردیده و از مکتب این روستان نیز بازدید به عمل آورد و در جمع اساتید و طالبات آن‌جا به ایراد سخنانی چند پرداخت. وی در این جمع به اهمیت حفظ و تعلیم قرآن مجید اشاره نمود و فرمود: گر چه خداوند خود حفاظت قرآن مجید را به عهده گرفته است، اما در حقیقت محافظ ظاهری قرآن مجید ما و شما هستیم که باید نسبت به تعلیم و گسترش آن بکوشیم. وی هم‌چنین از مسجد جامع در حال ساخت آن‌جا بازدید نمود و معتمدین و مردم آن‌جا را جهت تسریع در روند پیشرفت کار مسجد تشویق و ترغیب نمود.

پس از این، عازم روستای کلاوی گردیده و در جمع اساتید و طلاب مکتب آن‌جا نیز سخنرانی نمود. ایشان در با توجه به این‌که شرف و محبوبیت نبی اکرم صلى الله علیه وسلم بر اثر این بود که حامل وحی الهی بود و قرآن مجید را در میان مردم پیاده نمود، خاطرنشان کرد: اگر ما امت محمدی على صاحبها الصلاه والسلام هم به پیروی و اتباع از آن حضرت صلى الله علیه وسلم بتوانیم خدمت قرآن مجید را به جا بیاوریم و بتوانیم قرآن مجید را ارزش دهیم و علم آن را دریابیم و سپس بر علوم قرآنی عمل نماییم، خداوند متعال ما را هم به نظر محبوبیت و پسندیدگی می‌نگرد و ما را هم به بارگاه خود قبول می‌فرماید.

شیخ الحدیث مولانا حسین پور جهت ادای نماز ظهر این روز در مسجد روستای سرزه حضور یافت و از نزدیک با مردم این خطه دیدار نمود. وی عصر همین روز از مکتب سلمه‌ای دیدار نمود و در جمع اساتید و معتمدین این روستا به نقش مدارس، بنیان‌گذاران و حامیان آن‌ها در صدقه‌ی جاریه‌ی انسان که پس از مرگ نیز ثوابشان با آن‌ها همراه هستند، اشاره نمود و خطاب به معتمدین محل افزود: این وظیفه‌ی ما و شما است که با تمام سعی و تلاش خویش از مدارس و مکاتب دینی حمایت نماییم و علما را در این رابطه تنها نگذاریم.

ایشان بعد از این، عازم روستای بریزگ گردیده و بعد از نماز عشاء در مسجد جامع این شهر سخنرانی نمود. وی در سخنان خود با تأسی از سیره‌ی رسول اکرم صلى الله علیه وسلم که چگونه عقیده را در میان مردم آن روز مستحکم نمود، به اهمیت توحید و عقیده و تشریح کلمه‌ی طیبه‌ی «لا إلٰه إلا الله» پرداخت و در آخر مردم را به هم‌گامی و هم‌فکری با علمای خود در امور خیر فرا خواند.

مولانا حسین پور صبح روز سه شنبه عازم روستای کرتان گردید و ضمن بازدید از مکتب أم ابیها در آن‌جا در جمع اساتید و طالبات این مکتب ضمن ابراز خرسندی از این‌که دختران و خواهران به تحصیل علوم دینی رو آورده‌اند، گفت: هدف از گرد هم قرار گرفتن مادران ملت و دختران و خواهران عزیز ما این است که این خواهران بتوانند مربی و تربیت کننده‌ی نسل آینده‌ی اسلامی قرار بگیرند. اساس و بنیاد هر دین و آیینی در حقیقت همان تربیت صحیح مادر است که به فرزندان خود نشان می‌دهد. همانطور که قشر مردان نیاز به دریافت مسائل دینی دارند، صنف زنان نیز همان نیاز را برای دریافت دین و ایمان دارند.. بنابراین امید ما از دختران و خواهرانمان این است که آنان درست احکام اسلامی و مسائل دینی را یاد بگیرند، ایمان و عقیده‌ی خود را پخته کنند، اخلاق اسلامی را یاد بگیرند و نسل خود را ـ چه پسر، چه دختر ـ که در آینده مربی و پرورش دهنده‌ی آنان می‌شوند، دیندار در بیاورند. وی در آخر طالبات و خواهران را به تأسی از همسران پاک نبی اکرم و شیوه‌ی زندگی با آنان فرا خواند و نسبت به تعلیم و تعلم زنان از پشت پرده که شیوه‌ی أمهات المؤمنین بود، تأکید نمود. وی هم‌چنین ظهر همین روز با مردم و معتمدین محل از نزدیک دیدار نمود و طی نشستی صمیمانه به سؤالات و پرسش‌های مطرح شده توسط مردم و علما پاسخ گفت.

ایشان عصر هنگام عازم روستای قلمویی گردیده و از مدرسه‌ی اخلاصِ این روستا که حیثیت مرکزیت را نسبت به مکاتب دیگر داشت، بازدید کرد. وی بعد از نماز مغرب در مسجد این روستا و در جمع مردمی که از جاهای دور و نزدیک جهت استماع سخنان ایشان آمده بودند، به ایراد سخن پرداخت و به شیوه‌های دعوت نبوی و تعلیم و تعلم صحابه و اهمیت جایگاه علم و علما اشاره کرد و نیز ضمن بیان اهمیت مسأله‌ی شورا، مردم، معتمدین و علما را جهت پیشرفت مدارس و مکاتب به مشوره‌ی با هم‌دیگر ترغیب و تشویق نمود.

مدیریت عین العلوم گشت صبح روز چهارشنبه در جمع علمای منطقه که در این مدرسه گرد هم آمده بودند، به نصایحی چند پرداخت و علما و مدرسین را به اتحاد و هم‌آهنگی با هم فرا خواند و آن را رمز موفقیت مدارس علوم دینی ذکر کرد.

مولانا عصر همین در مدرسه‌ی روستای گتان توقف نمود و ضمن تشویق مدرسین به خدمت در امور دین، فرمود: مردم عزیز ما از نظر همکاری و همیاری با مدارس و مکاتب دینی کمبود و کوتاهی ندارند، هر نوع کمبودی که هست از طرف علماست که باید بیش از پیش نسبت به دعوت و پیشرفت علوم دینی تلاش نمایند.

ایشان سپس برای نماز مغرب به روستای بنجی رفته و پیش از نماز از مکتب این در حال تأسیس این روستا بازدید نمود و بعد از ادای نماز در جمع مردم طی سخنانی کوتاه، ضمن تشویق مردم به قدردانی از نعمت‌های الهی، آنان را به حمایت از این مکاتب فرا خواند و گفت: سعی کنید که در این صدقه‌ی جاریه هم‌کاری نمایید تا علمای محترم بتوانند کار دین را پیش ببرند و ما و شما با روی گشاده به پیش‌گاه نبی اکرم صلى الله علیه وسلم برویم.

شیخ الحدیث مولانا حسین پور سپس عازم شهرستان بندری جاسک گردید و در آن‌جا با استقبال گرم علما، معتمدین و مردم منطقه روبرو گردید. ایشان بعد از ادای نماز عشاء در جمع مردم این شهر در موضوع اهمیت و مقصد بعثت نبی اکرم صلى الله علیه وسلم سخنرانی نمود. وی بعد از این در منزل وارثان مرحوم حافظ جاسم باتونه از طلاب عین العلوم که به تازگی زندگی را بدرود گفته بود، حضور یافت و به بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نمود.

ایشان صبح روز پنجشنبه عازم روستای بندبست گردید و از مکتب علی بن أبی‌طالب این روستا بازدید نمود و بعد از این با مردم این خطه و عزیزانی که از جاسک جهت بدرقه آمده بودند، خداحافظی کرده و عازم دیار بلوچستان گردید. وی در راه بازگشت در روستای کهیر (از توابع بندر کنارک) با استقبال گرم علما و طلاب آن‌جا مواجه شده و از مدرسه‌ی توحیدیه روستای کهیر بازدید نموده و در میان اساتید و طلاب این روستا به ایراد نصایحی چند پرداخت. وی هم‌چنین جهت نماز ظهر در روستای سِرگان توقف نموده و ضمن بازدید از مسجد در حال ساخت این روستا با علما و معتمدین این شهر دیدار نمود. سرگان آخرین محل دیدارهای رسمی وی با مردم و علمای منطقه بود.

گفتنی است اکثریت علمای فعال این مناطق از شاگردان حضرت شیخ الحدیث می‌باشند.

منبع: سایت رسمی شیخ الحدیث مولانا حسین پور

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *