آخرین اخبار

گزارش کامل مراسم دانش آموختگی طلاب مدینه العلوم خاش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان بخش نخست همایش فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه مدینه العلوم خاش، بعد از ظهر روز پنج شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۳، در مسجد جامع الخلیل خاش، با حضور گسترده علما و اقشار مختلف مردم برگزار گردید. حافظ عبدالرحمن حسین بر نخستین سخنرانی این مراسم معنوی، حافظ عبدالرحمن حسین […]

اشتراک گذاری
۲۱ فروردین ۱۳۹۳
624 بازدید
کد مطلب : 2040
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان بخش نخست همایش فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه مدینه العلوم خاش، بعد از ظهر روز پنج شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۳، در مسجد جامع الخلیل خاش، با حضور گسترده علما و اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
حافظ عبدالرحمن حسین بر
نخستین سخنرانی این مراسم معنوی، حافظ عبدالرحمن حسین بر، مدیریت مدرسه فاطمه الزهراء خاش بود. ایشان سخنان خویش را با استناد از آیه ی کریمه ی وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ [الأنبیاء/۲۵] آغاز کرد و در ادامه افزود: اگر ما توحید را قبول کنیم در این دنیا و آخرت باعزت می شویم. رسول الله (ص) فرمود: هر کسی که به حالت شرک از دنیا برود، جهنمی است؛ پس با خداوند متعال کسی را شریک نگردانید؛ زیرا بزرگترین گناه شرک به خداوند متعال است. فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا [الجن/۱۸]؛
هیچ کس را صدا نزنید مگر الله را و اگر کمک می خواهید، از خداوند بخواهید…
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هیچ بنده ای نیست که کلمه لا اله الا الله را بخواند و به بهشت داخل نشود.
سپس سرودی توسط گروه سرود حسان بن ثابت با این مطلع اجرا گردید:
پادشاها جرم ما را درگذر          ما گنه کاریم و تو آمرزگار
مولانا عبدالقدوس رودینی
سپس از مولانا عبدالقدوس رودینی، نائب امام جمعه کلاله استان گلستان دعوت به عمل آمد تا جهت ایراد سخن به جایگاه تشریف بیاورد.ایشان سخنان گهربار خویش را با استناد از آیه ی کریمه ی  إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ [الرعد/۱۱] آغاز نمود و اظهار داشت:اوضاع و احوال خودتان را تغییر دهید؛ ما اگر در طول تاریخ بشریت بنگریم می بینیم که توحید ندا می زند که ای بشر! خداوند یکی است.
در راه توحید مصایب و مشکلات بسیاری می آید؛ انبیاء با آبرو و مال و جان خویش در میدان توحید آمدند؛ آنها به بدترین و پست ترین اوصاف خطاب شدند و با مادر مومنان عایشه صدیقه (رض) دشمنی کردند؛ آنها با رسول الله (ص) نیز دشمنی داشتند. اراده چیزی است که امور را تغییر می دهد. تعداد صحابه بسیار کم بود، ولی دنیا را دگرگون کردند. ولی امروزه می بینیم هرجا مسلمان کشی و برادر کشی است.
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا. ما مسلمانان فقط شعار می دهیم، ولی می بینیم در زمان حضرت رسول الله (ص) تعداد مسلمانان اندک است ولی باز هم اثرات زیادی بر اجتماع گذاشتند.حضرت شیخ الاسلام فرمودند: هر کس که توبه نکند، بی غیرت است. حضرت نوح به قوم خویش عرض کردند: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا [نوح/۱۰]. سیدنا عمر (رض) فرمودند: خود را مورد حساب قرار دهید، قبل از این که محاسبه شوید! آیا عامه ی مردم، قشر علماء و طلاب نباید خودشان را مورد محاسبه قرار دهند.
زمانی که فرزند آدم، به الله تعالی فحش می دهد و توهین می کند، ما چه می گوییم: زمانه بد است! زمانه بد نیست، زمانه دست الله است سال و ماه ها را خداوند می گرداند زمستان  وتابستان و سرما و گرما با خود زمانه می چرخد …
شخصی باغی داشت و این شخص، سه فرزند داشت؛ قبل از مرگ به فرزندانش گفت: از میوه های باغ، به فقراء بدهید، همان طور که قبلا خود من انجام می دادم. بعد از مرگ این شخص، آن سه فرزند آن فقراء را در باغ نگذاشتند، آن ها فکر کردند که باغ عوض شده است لیکن آن باغ عوض نشده بود و تغییر نکرده بود….
(إن الله لایغیر ما بقوم….)
مگر کفار چه کردند؟ آنها تهاجم فرهنگی کردند که شما بروید و در میان مسلمانان مواد مخدر و.. را رواج دهید. چرا ما مسلمانان به فکر مسلمانان دیگر نیستیم، آیا وقتی عذاب می اید تر و خشک می داند؟ هرگز! بلکه باید ما رجوع الی الله داشته باشیم.
ادامه ی بخش نخست مراسم، بعد از نماز مغرب پی گرفته شد و در ابتدا، سرودی توسط گروه سرود فاروق اعظم با مطلع زیر اجرا گردید:
عمر ای نازنین قلب امت         عمر ای وارث قرآن و سنت
مولانا دوست محمد
سپس از مولانا دوست محمد امام جمعه و مدیر مدرسه دارالعلوم رحمانیه نصیر آباد سرباز دعوت به عمل آمد تا جهت ایراد سخن تشریف بیاورند.
ایشان سخنان خویش را به استناد از ایه ی کریمه ی هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ [الزمر/۹] و حدیث «خیرکم من تعلم القرآن وعلمه» آغاز نمودند.
ایشان در ابتدای سخنان خویش فرمودند: کاروان علم امروز از بلوچستان در حال گذر است زمانی مرکز علم در بخارا، بغداد، اصفهان، شیراز و نیشابور بود.
ایشان در توضیح آیه فرمودند: خداوند متعال درباره ی مقام علم به صورت استفهام می فرمایند: آیا برابرند کسانی که علم دارند و آن کسانی که علم ندارند؟ امروز نیاز دارد که ما به مدارس توجه بیشتری داشته باشیم. و آنچنان که مشروبات الکلی و یک زن بی حجاب بر امت اسلام تاثیر دارد، بمب های اتمی اثر ندارد.
بهترین شما به مال و پست و مقام نیست؛ بلکه بهترین شما به مانوس بودن به قرآن بستگی دارد؛ پس قرآن را یاد بگیرید و به دیگران یاد بدهید. امروز جهان اسلام نیاز دارد که به طرف قرآن متوجه شود و نیاز دارد که به قرآن چنگ بزند و چیزی که سبب شد مقام صحابه بالا برود، عمل کردن آنها بر قرآن مجید بود. این قران است که به ما سروری و سالاری می بخشد.
در ادامه سرودی بلوچی توسط ایوب پادیار اجرا گردید، با مطلع زیر:
هست دل ءُ جگر منی بریان محمدین           اولاد و جان منی قربان محمدین
مولانا عبدالستار حسین زهی
سخنران بعدی، مولانا عبدالستار حسین زهی امام جمعه مسجد حنفاء  و مدرس حوزه علمیه مخزن العلوم خاش بود. ایشان در ابتدای سخنرانی خویش فرمود: درود و سلام می فرستیم بر محمد رسول الله (ص)، ابرمردی که امت را به تفاهم و محبت و دانستن ارزش یکدیگر دعوت داد.
در حدیثی آمده است: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده»؛ اگر ما پایبند سخنان رسول اکرم (ص) باشیم هیچ گونه دغدغه ای برای گرفتن حقوقی از مسئولین نخواهیم داشت.
وی با تاکید به صداقت در گفتار و عمل به سنت های گهربار نبی اکرم(ص)، آسیب های زبان و دروغ گفتن و تجسس را تشریح نمود.
حضرت امام بخاری برای جمع آوری حدیث تشریف برده بودند و شخصی را دیدند که به حیوانی دروغ می گوید، امام بخاری گفت: من آمده ام که از شما حدیث یاد بگیرم، اما زمانی که شما به حیوان دروغ می گویی، این صلاحیت را در شما نمی بینم که حدیث را از شما روایت کنم.
مرد نسبت به زن و فرزند نسبت به پدر و امام نسبت به مقتدی هایش و مسئولین با رعیت باید راستگو باشند.
مولانا عبدالرشید شهنوازی
سخنران بعدی مولانا عبدالرشید شهنوازی، امام جمعه مسجد طوبی اسلام آباد و ناظم حوزه علمیه دارالهدی اسماعیل آباد خاش بود. ایشان سخنان خویش را با آیه ی کریمه ی یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ [المجادله/۱۱] آغاز نمود و در بیانات خویش، جایگاه علم و فراگیری آن را برای رسیدن به کامیابی و نجات از گمراهی مهم و ارزشمند توصیف کرد. وهمچنین از شاگردان مکتب نبوت من جمله حضرت معاویه (رض) و خدمات ایشان در راستای علم و دانش مردم یاد نمودند و یادی از شیخ القرآن مولانا عبدالغنی جاجروی (رح) _ که یکی از خادمین علم و علماء بود که از جهت انس با قرآن در واپسین لحظات عمر خویش با قرائت قرآن این دار فانی را وداع گفتند_ نیز نمودند که امروزه شاگردان ایشان در راستای علم و دانش به جامعه بشریت خدمت می کنند.
مولانا عبدالقادر شهنوازی
مولانا عبدالقادر شهنوازی امام جمعه مسجد مدنی و از علماء شهرستان خاش سخنران بعدی این مراسم معنوی بود.
ایشان فرمود: زنان و مردان امت اسلام در نزد خداوند و رسولش دارای جایگاه و شرایط خاصی هستند که زنان امت گوهر ناب بوده و باید به مقام و منزلت آنها اهمیت خاصی داده شود که مهم ترین مسأله در این زمینه حجاب و پوشش اسلامی بوده که از واجبات ودارای جایگاه  مهم و ارزشمندی در جامعه است و درکنار مسایل نماز و …، از جایگاه ممتازی در اسلام برخوردار می باشد.
قرآن کریم می فرماید: ای محمد (ص) به ازواج مطهرات و دختران خود و زنان مومنان بگویید به مسئله ی حجاب توجه کنند.
همسران پیامبر به عنوان مادران امت، برای زنان مسلمان الگوی برجسته به شمار می روند و در همین راستا باید زنان و دختران و مادران مسلمانان از امهات المومنین پیروی نمایند.
زینت، خوبی، عفت، و پاکی زن در حجاب می باشد و این موضوع بسیار مهم باید در اولویت بانوان امت اسلام باشد تا در قیامت جواب قانع کننده ای در پیشگاه خداوند متعال داشته باشند.
سپس شیخ القرآن مولانا عثمان مدیریت محترم حوزه علمیه مدینه العلوم و امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش ضمن عرض خیر مقدم به کلیه میهمانان، از جمله مسئولین، علماء و اقشار جامعه که از شهرهای مختلف استان تشریف آورده بودند، فرمود: قدردانی از جایگاه علم و علماء و اهمیت دادن به بیداری اسلامی باید مورد توجه و اولویت همه اقشار باشد و در نشست امروز و فردا علماء و مسئولان ضمن ملاقات با مردم خوب منطقه افراد را از بیانات زیبا وشیوای خویش سیراب می کنند.
مولانا عبیدالله افروخته
مولانا عبیدالله استاد حدیث منبع العلوم کوه ون در بیانات ارزشمند خود مسایل و موضوعات بسیار مهمی مانند: شرک، قتل نفس، ربا خواری، زنا، خوردن مال یتیم و تهمت زدن، سحر و جادو، از گناهان کبیره ای بود که در برخی روایات از عمل قتل و ریختن خون ناحق بدتر است که متاسفانه بسیاری از افراد فریب ساحران را می خورند.
وی در ادامه از این که در پیام های ارسالی به مردم مسئله ای به نام شهادت بی بی فاطمه (رض) بیان می گردد، که این مسأله از نگاه اهل سنت والجماعت مردود می باشد، ابراز گلایه نمود و بر ضرورت حفظ وحدت و احترام به حقوق شرعی اهل سنت تاکید کرد.

آیین پایانی ختم کتاب صحیح بخاری و جشن دانش آموختگی طلاب حوزه علمیه مدینه العلوم اهل سنت شهرستان خاش روز جمعه ۱۵ فرودین ۱۳۹۳ با حضور علماء و اندیشمندان اسلامی واقشار مختلف مردم کشور، استان و منطقه خاش در محل مسجد جامع الخلیل اهل سنت این شهرستان برگزار شد.

این بخش از مراسم دانش آموختگی طلاب که بخش نخست آن روز قبل برگزار شده بود، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری: حافظ سلیمان انجیرانی کوه ونی آغاز گردید.

مولوی محمدعمر ملازهی

نخستین سخنران این بخش از مراسم، مولانا محمد عمر ملازهی مدرس دارالعلوم حقانیه نصیرآباد سرباز بود که در ابتدای سخنانش یادآور شد: ترس از خداوند متعال در تمام مراحل زندگی انسان را از معصیت دور می کند و به درجه حسنات … می افزاید.

رسول اکرم (ص) و صحابه همانند: شمع و پروانه بودند و با زندگی و ترس از خداوند خود را محبوب بارگاه الهی ساختند

زنان در جامعه امروز طغیان کرده و دچار عصیان گردیده اند که این موضوع به نادانی و سادگی آنان برمی گردد و علت اصلی آن دور شدن از احکام الهی و استفاده نابجا از امکانات به روز و پیشرفته امروزی مانند موبایل و غیره بوده است و همین عامل آنان را در دام افراد نامحرم و از خدا بی خبر گرفتار ساخته است

نگاه کردن به فیلم های ناجایز و تلف کردن وقت گرانبها انسان را از کارهای صالح و نیک دور می کند و نزدیک شدن به آیین پاک اسلام و پیروی از سیرت امهات المومنین خیر و خوبی را برای بانوان ما به دنبال دارد.

تکیه بر امر به معروف و نهی از منکر این امت را به درجه‌ی عالی و در شان والای آن می‌رساند وخیر و حسنات را در جامعه گسترش می دهد.

امر به منکر و شرکت در جلسات لهو و بیهوده فتنه و گمراهی و فساد را در جامعه رواج می دهد و انسان ها را به ضلالت و نابودی می کشاند لذا ارتباط برقرار کردن با ذات الله تعالی انسان را به کمال می رساند.

مولانا ایوب

سخنران بعدی مراسم، مولانا ایوب مدرس مدرسه دینی شمس العلوم ایرانشهر بود که با تلاوت آیه‌ی: یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ [یونس/۵۷] سخنانش را آغاز کرد و در ابتدای بیانات خود بر قدردانی نمودن از علماء و خدمت گذاران دین تاکید نمود و افزود: علماء به عنوان رهبران امت در جامعه امروز برای مسلمانان مربی و معلم و خیرخواه محسوب می‌شوند.

ایشان در ادامه گفت: رسول مکرم صلی الله علیه وسلم به عنوان بزرگ ترین معلم بشریت بوده و قرآن کریم نیز به عنوان دانشگاه عظیمی است و چنگ زدن به آیات زیبای قرآن کریم مسلمانان را به اوج عزت و افتخار می رساند، چنانچه مسلمانان صدر اسلام به اوج و قله‌ی اسلام رسیدند و اسلام همان اسلام و کلمه همان کلمه‌ی مسلمانان صدراسلام می‌باشد.

ما امروز به دلیل دور شدن از قرآن دچار ضعف گردیده‌ایم و به سرازیری کشیده شده‌ایم.

رمز پیروزی اسلام صفوف مستحکم و منسجم صحابه و عبادت خدای واحد بود و همین عامل صف‌های باطل را نابود ساخت

تاریخ شکست مسلمانان با خالی شدن مساجد و کم شدن نماز گزاران و دور شدن از خداوند متعال رقم خورد و صفوف باطل مستحکم گشت و تجهیزات امروزی جامعه مسلمانان نیز برای نابود کردن باطل کارساز نیست.

در ادامه این مراسم معنوی، سرودی توسط حافظ سلیمان انجیرانی اجرا گردید با مطلع:

باد صبا بشنو زمن یک ناله شب گیر را /سوی مدینه کن تو کش از من همین زنجیر را

مولانا رضا هاشم زهی

مولانا رضا، امام جمعه و مدیر حوزه بدر العلوم نوک آباد سخنرانی بعدی مراسم بود که با تلاوت آیه‌ی کریمه‌ی: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَهً مِنْ دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآَیَاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ  [آل عمران/۱۱۸] بیانات خود را آغاز نمود و فرمود: محبت قرانی و عشق به قرآن همه‌ی ما و شما را به این محفل نورانی جمع کرده است و از خداوند متعال درخواست دارم این محبت و عشق قرآن را مستدام بدارد.

محبت با قرآن، با نزدیک شدن به علماء و بهره گرفتن از ظرفیت علماء محقق می گردد زیرا علمای امت با خیرخواهی و عشق انسان‌ها را از جهت‌های فریب و گمراهی دور می کنند

دشمنان اسلام و قرآن برای به انحرا ف کشاندن امت سرمایه گذاری کرده و با ترفندهای مختلف می‌خواهند امت اسلام را به نابودی بکشانند و مسلمانان را با مشکلات و نارسایی های مختلف گرفتار سازند.

دشمنان اسلام برای ضربه زدن به مسلمانان از راه های مختلف و از جمله رسانه ها و تبلیغات گسترده تدابیر شومی را پی ریزی کرده اند و از این طریق میخواهند جوانان و افراد امت را تحت تاثیر خود قرار دهند.

مهندس غلامرضا مالکی

در ادامه مهندس غلامرضا مالکی معاون برنامه ریزی استاندار برای ایراد سخنانش، فراخوانده شد. ایشان با اشاره به نام گذاری امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط رهبری گفت: سال هاست که مقام معظم رهبری به مبحث اقتصاد تاکید دارند و برنامه ریزی های مسئولان نیز در همین راستا می‌باشد.

پایین بودن سرانه و پیش آمدن مشکلاتی در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها فشار زیادی بر مردم وارد کرد که در همین راستا برای رفع مشکلات اقتصادی و اجرای درست و هدفمند این طرح همکاری اقشار مردم ضروری است.

منابع (مختلف مانند: نفت و گاز…) در کشور ذخیره‌ای مطمئن برای آینده مردم در کشور نیست.

از ۲۰ فروردین ماه امسال کار ثبت نام از افراد ایرانی برای دریافت یارانه نقدی انجام می‌گردد، لذا افراد بر اساس جدول پیش بینی شده با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، کمیته امداد و بهزیستی و … می توانند مشخصات خود را ثبت نمایند.

افرادی که دارای توان مالی کافی هستند این فرم ها را تکمیل نکنند و از این طریق به رشد اقتصاد و رفع نیازهای محرومان جامعه کمک نمایند.

در سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد از مردم ار محل اجرای این طرح بهره خواهند برد و این مبحث به دلیل محروم بودن مردم استان مورد توجه دولت قرار دارد.

مهندس محمد اکبر چاکرزهی

در ادامه، جناب آقای محمد اکبر چاکر زهی فرماندار شهرستان خاش سخنانی را ایراد کرد و گفت: نام گذاری سال‌ها توسط رهبری کارها را برای مردم و مسئولان آسان نموده و برنامه ریزی ها را جهت دهی می‌کند و از این طریق کارها و اقدامات مهم و ارزشمندی برای کشور انجام می‌گردد.

وی با تسلیت وفات مولانا احمد نارویی در سانحه رانندگی اواخر سال قبل، بیان فرمود: ایشان با اقدامات وحدت آفرین و دین مدارانه خدمات مطلوبی را برای مردم استان انجام دادند.

علماء به عنوان رهبران معنوی جامعه اهداف عالیه اسلام  را دنبال می کنند و بر پایی نشست‌هایی مانند آیین ختم کتاب صحیح بخاری و جشن دانش آموزی طلاب اثرات مفیدی را برای جامعه به دنبال دارد.

اختلافات و تفرقه و رواج کارهای خلاف و ناجایز و گسترش فعالیت‌هایی مانند توزیع مواد مخدر و مسکرات و سرقت‌ها و در گیری‌های طایفه‌ای جامعه ما را از پیش رفت دور می‌کند که در این راستا همکاری مردم با دولت به رفع مشکلات و کاستی ها کمک می‌کند.

وی خطاب به مهندس میرشکار معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: انتظار اقشار مختلف مردم و علماء و معتمدان منطقه خاش از مسئولان این است که در مشکلات امنیتی اقتصادی و فرهنگی و غیره کمک  کنند.

دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات و ارائه خدمات شایسته به مردم برنامه دارد و با فعالیت هایی که انجام شده و انتصاب هایی که در حوزه‌های مختلف در سطح مدیریت‌های کلان استان و شهرستان‌ها داریم این نوید را به مردم می‌دهیم که دولت خیرخواه آنان بوده و در جهت توسعه همه جانبه استان و منطقه برنامه دارد

دولت متعلق به مردم بوده و در همین راستا از مردم تقاضا داریم ما را در امر خدمت رسانی مطلوب یاری برسانند.

پس از سخنان فرماندار، حافظ ایوب بازیار از چابهار منطقه دشتیاری با اجرای سرودی، حال و هوای خاصی به مراسم بخشید:

کدی کسمت ببارت ما را/ بگندن من مدینه ها

کنان قربان وتی ساها/ بگندان من مدینه‌ها

شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین پور

حضرت شیخ الحدیث و التفسیر مولانا سید محمد یوسف حسین پور مدیریت مدرسه ی علوم دینی عین العلوم گشت و دبیر کل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت، سخنران بعدی مراسم دانش آموختگی مدینه العلوم خاش بودند.

ایشان سخنان گهربار خویش را با استناد از آیه‌ی کریمه‌ی «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا »[النور/۵۵] آغاز کردند.

ایشان این جلسه باشکوه را محضر میهمانان علماء و اندیشمندان تبریک و تهنیت عرض کردند.

شیخ الحدیث فرمودند: آیه‌ی تلاوت شده به موضوع مهمی اشاره و صراحت دارد و آن مسئله‌ی استخلاف است، خداوند به پیامبر و همراهان وی و امت او وعده‌ای داده و از آن وعده اظهار نظر می‌فرمایند، اول آنان را به ایمان و عمل صالح دعوت داده و وعده کرده اگر شما ایمان و عمل صالح داشته باشید و در این میدان از امتحان پیروز شوید خداوند به شما جایزه خواهد داد و آن خلافت فی الأرض است.

اگر مقداری به داستان حضرت آدم توجه کنیم در حقیقت خداوند بنی نوع انسانی را به عنوان خلیفه آفریده است.

قبل از خلقت انسان و حضرت آدم، باشندگان و ساکنان روی زمین مخلوقاتی دیگر به نام جن وجود داشتند؛ وقتی که آنان به اوامر و دستورات الهی عمل نکردند، الله تعالی خواست این کره خاکی را از لوث وجود آنان پاک سازد؛ برای این که شرافت و کرامت انسان برای همگان معلوم گردد خدای متعال خلقت انسان را با فرشتگان در میان گذاشت که این مسأله جایگاه و اهمیت بنی بشر را نشان می‌دهد.

قبل از بعثت رسول اکرم (ص)؛ یعنی بعد از حضرت عیسی (ع)، دنیا با نبود نبی و رسول خالی ماند و مردم از هدایت و اخلاق مناسب محروم شدند و در سرازیری و سراشیبی پرتگاه جهنم قرار گرفتند؛ اما با آمدن آن‌حضرت (ص) و رسالت رسول مکرم اسلام (ص) راه نجات انسان منور گشت و مردم از پرتگاه مهلکی که لبه ی آن قرار گرفتند، دور شدند.

آن‌حضرت (ص) در پیشگویی هایشان اعلام داشتند که قیصر و کسری نابود می شوند و این امر به اذن پروردگار محقق شد.

در دوره‌ی آن‌حضرت (ص) وعده‌ی فتوحات مختلف به ایشان داده شد و از آنجایی که رسول اکرم (ص) بشر بودند و عمر آن حضرت (ص) کوتاه بود، از دنیا رفتند و بخش زیادی از دنیای خاکی و از جمله جزیره العرب، بعد از وفات ایشان تحت سلطه‌ی اسلام درآمد.

بر حسب وعده‌ی الهی بعد از عبور کردن ۲۳ سال از نبوت و انجام حجه الوداع رسول الله (ص) این دنیا را ترک گفته و بعد از رحلت ایشان برخی از فتنه گران مانند مدعیان نبوت، تارکان زکات و غیره برای ضربه زدن به اسلام تلاش کردند؛ اما جانشینان بر حق رسول الله (ص) توانستند اسلام و مسلمانان را از فتنه ها نجات دهند و این امر به اذن پروردگار محقق شد.

اگرچه رسول الله (ص) از این دنیا رحلت نمود و به لقاء الله پیوسته‌اند و ایشان خاتم النبیین هستند و تا قیامت پیامبر دیگری نمی‌آید؛ اما هدایت و راهنمایی برجای مانده از آن حضرت (ص) تا قیامت ماندگار می‌باشد و موضوع رسالت دعوت و هدایت و بعثت ادامه دارد.

دبیرکل شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت با اشاره به آیه «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» [آل عمران/۱۱۰] وظیفه مهم امر به معروف و نهی از منکر را به امت اسلام متذکر شدند و تاکید نمودند با توجه به این که دیگر رسولی نمی‌آید و مسلمانان به عنوان جانشینان پیامبر بر روی زمین هستند، ضرورت دارد تک تک افراد این امت وظیفه خلافت را به درستی انجام دهند و کار دین را به خوبی و با روش صحیح ادامه دهند.

شیخ الحدیث با یادآوری این که بعد از رحلت پیامبر (ص) دین اسلام در دوره ی خلافت خلفای راشدین استحکام پیدا کرد، بیان داشت: مسلمانان با قوت ایمانی دچار ضعف نشدند و مورد رضایت و انعام خداوند متعال قرار گرفتند

دین اسلام با تلاش‌ها و زحمت‌های صحابه و یاران ارزشمند رسول الله (ص) گسترش یافت و امروزه جای تاسف دارد که برخی از افراد جاهل به یاران ارزشمند پیامبر محترم اسلام (ص) طعن وارد می‌کنند و به آنان تهمت می‌زنند و اما جایگاه و شان و منزلت صحابه در نزد افراد امت همچنان مستحکم می‌باشد و راه آنان ادامه دارد.

بعد از ایشان، مولانا عبدالکریم حسین پور، مدرس عین العلوم گشت، از شاعران توانمند، شعری را که سروده بودند، اجرا نمودند.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

آخرین سخنران این مراسم، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله بودند که بیانات گهربار خویش را با تلاوت آیه ی: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ» [فصلت/۳۰] آغاز نمودند و در ابتدای سخنان خویش از از برگزارکنندگان این نشست و محفل وحضور و شرکت علماء و اندیشمندان و اقشار مختلف جامعه قدر دانی نمودند.

حضرت شیخ الاسلام به طور ویژه از شخصیت های برجسته‌ی علمی منطقه و استان از جمله حضرت شیخ الحدیث مولانا سید محمد یوسف حسین پور، مولانا عبید الله، مولانا محمد گل و حافظ احمد گوهرکوهی و معاونان استاندار، فرماندار خاش، دانشگاهیان و فرهنگیان،جوانان، و بانوان، و قشرهای مختلف تقدیر کردند و برای کسانی که به این نشست نظم بخشیدند و برنامه ریزی برگزاری نشست را داشتند طلب دعای خیر نمودند.

ریاست شورای هماهنگی مدارس دینی اهل سنت در ادامه فرمودند: قرآن عظیم الشان پیام وزین و ارزشمند رب العالمین است والله رب العزت از طریق قرآن کریم با ما صحبت می‌کنند.

هیچ سندی بالاتر از قرآن کریم در دنیا یافت نمی‌شود؛ زیرا این کلام پاک و ارزشمند به وسیله‌ی جبرئیل امین بر قلب نازنین رسول الله (ص) نازل شده است.قرآن کریم آخرین کلام رب العالمین با بشر است و بعد از آن تا قیامت، دیگر کتابی از جانب الله برای مسلمانان نمی‌آید.

جای تاسف دارد که ما و مردم و طلاب و غیره قدردان قرآن نیستیم، خداوند متعال همه‌ی ما را پایبند قرآن، این کتاب بزرگ و پاک کند تا به شرافت و عزت در دنیا و آخرت برسیم این عزت پایدار می‌ماند.

دردوره‌ی اول اسلام (عصر صحابه) وقتی که پیرو راه قرآن شدند و به قرآن چنگ زدند و اخلاق صحیح پیدا کردند به عزت و شرف رسیدند.

صحابه وقتی این پیام نجات بخش و روح بخش، پیام قرآن عظیم الشان را دریافت کردند و قرآن را به طور مستقیم از زبان پاک رسول الله (ص) شنیدند و به آن عمل نمودند جایگاه آنان در دنیا و آخرت بلند شد.

قرآن کریم برای ما پیام دارد، و این پیام برای ما مایه نجات و عزت و سربلندی است جای هزاران افسوس است. امتی که  قرآن و تعالیم گهربار رسول الله (ص) را دارد و در سرگردانی به سر می‌برد و درگیر اختلاف قومی و طایفه ای هست.

الله رب العزت به وسیله‌ی قرآن راه شرافت و نجات و کامیابی را به ملت مسلمان نشان داده و اگر همه مسلمانان به آن پایبندی نشان دهند و از راه و روش دشمنان برگردند در دنیا با چالش مواجه نمی‌شوند و به بن بست برنمی‌خورند.

همه‌ی این چالش ها و مشکلاتی که در مسیر مسلمانان قرار گرفته از این موضوع بوده که از تعالیم پاک قرآن دور شده‌اند و از قرآن کریم فاصله گرفته‌اند تاریخ اسلام، تاریخ رحمه للعالمین، تاریخ صحابه یادآور قوت ایمان و زندگی سرشار از ایمان و عمل به دستورات الهی است و فضل و رضامندی خداوند از صحابه افتخاری بزرگ بوده که از عمل به قرآن به دست آورده‌اند.

تنها راه نجات امت اسلام برگشت به راه روشن قرآن و عمل به تعالیم گهربار آن حضرت (ص) می‌باشد و این را ه با استقامت و ایمان به پروردگار استحکام پیدا می‌کند.

رب ما الله است و رب ما آن ربی است که رحمت‌های خود را به ما ارزانی می‌دارد و با رحمتهای خود با ما معامله می‌کند و این سرسبزی و شادابی زمین، این نعمت‌ها و برکات و رحمت‌ها برای ما سبب خیر و عافیت، محبت، رزق، و نشاط می باشد و این امر دلیل مهمی بر بزرگی خداوند و شان و جلال الله رب العزت است و باید به آن خدای پاک دل بدهیم و از تعالیم پاک اسلام در جهت تربیت صحیح بهره ببریم.

تربیت معنوی و روحانی و اخلاق حسنه به وسیله‌ی تعالیم پاک قرآن و ایمان به پروردگار و استقامت در راه دین دست یافتنی است.

کسانی که می گویند رب ما الله است و در راه خدا استقامت می‌کنند و قدردان انعامات رب خود هستند افرادی ارزشمند و دارای صفات خوب هستند.

حفظ حقوق انسان ها و پرهیز از ریختن خون افراد بی گناه و تعلق گرفتن با رب و استقامت ورزیدن در راه راست، صحیح و درست حرکت کردن از اهمیت بالایی در نزد پروردگار برخوردارند. عمل کردن به دین و پیاده کردن دین در زندگی و در تمام دوران حیات باید سرلوحه‌ی کار همه‌ی ما باشد و در راه شریعت از ارتکاب به گناه و معصیت خود را دور سازیم.

برای یک فرد مسلمان جای تاسف دارد که گرفتار گناه و عمل زشت زنا می‌شود در دنیای امروزی بسیاری از دشمنان از طریق رسانه‌ها و امکانات تبلیغاتی در صدد ترویج عمل زشت جنسی و زنا هستند.

زنا عمل بی عفتی و نامشروع بوده و این عمل به دور از استقامت و ایمان به پروردگار می‌باشد؛ زیرا این عمل زشت زنا از گناهان بزرگ به شمار می‌رود و در کنار ربا خوردن و دیگر گناهان کبیره جنگ با خداوند متعال می‌باشد کسانی که ربا می‌خورند و از راه ربا برای خود سرمایه جمع می‌کنند و از راه فروش و تولید مشروبات الکلی، قمار، کسب رزق می‌کند، دچار غفلت از خدا می‌گردند و به تاریکی می‌رسند.

تعصبات بی جای فامیلی و درگیری های طایفه ای اعمالی مردودند؛ لذا باید از این اعمال زشت مسلمانان دور شوند و به راه اسلام، قرآن و شریعت بیایند. تا زمانی که مردم منطقه ما به توافق نامه‌ی صلح و شریعت پاک اسلام پایبند بودند از خطرات محفوظ ماندند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به آیه ی (یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ) [الحجرات/۱۳] فرمودند: در نزد خداوند متعال همه‌ی افراد، اقوام، و طوایف سیاه و سفید، یکسان هستند؛ گرامی‌ترین همه‌ی شما در نزد پروردگار عالم پرهیزگار ترین شماست، دعا کنید الله تعالی اختلافات را از جامعه ما بردارد.

مردانگی و شجاعت در صلح و سازش و گذشت و پرهیز از اختلافات است و گرفتن انتقام جامعه ما را به تباهی می‌کشاند، لذا از همه‌ی افراد خیرخواه و متنفذ تقاضا دارم که به فکر برقراری صلح و سازش باشند.

شرکت در نمازهای جمعه و جماعت خیر و رحمت را برای مسلمانان به دنبال دارد و دور شدن از خوردن مال مردم و دستیابی به ناموس مردم و حفظ حرمت و آبروی مردم و کسب مال پاک و ادای حقوق و دین مردم خداوند متعال را از ما راضی می‌گرداند.

گروگان گیری و خوردن مال مردم و بردن آبرو و حیثیت مردم و گرفتار کردن مردم بی گناه در دام زندان از عمل‌های خلاف هستند که باید امت اسلام از آنها دوری کنند.

گرفتار شدن در دام اعتیاد و مشروبات الکلی هلاکت انسان را در پی دارد و تهدید جدی برای همه‌ی اقشار جامعه اعم از علماء، معتمدان، ریش سفیدان، دانشگاهیان، طلاب و غیره است لذا فتوا این است که افراد جامعه خود را ازدود و مصرف مواد مخدر، فروش و عرضه مواد مخدر دور کنند زیرا از این راه جلوی بسیاری از ضررها گرفته می‌شود.

طلب رزق حلال از بارگاه الهی و تحمل گرسنگی درهای رحمت پروردگار را باز می‌کند.

اختیار کردن مسیر صحیح کسب درآمد و دور شدن از کسب درآمد مردم باید مورد توجه باشد و خوردن مال یتیم و تقسیم ناصحیح میراث انسان را از مسیر استقامت و ایمان دور می کند.

از دستورات و تاکیدات خداوند متعال حفظ حجاب و عفاف است لذا زن مسلمان باید خود را در مسیر اسلام قرار دهد و از فاطمه الزهراء و عایشه الصدیقَه خدیجه الکبری الگو بگیرد و با حیا و حفظ حجاب به خود ارزش بگذارد.

زنان قرآن خوان و زنان نمازگزار و زنانی که فرزندان صالح تربیت می‌کنند و به دنبال مد و لباس و زیور و زینت روز نیستند و تعالیم زیبای اسلام را دنبال می‌کنند و حقوق شوهر و فرزندان را رعایت می‌کنند در خیر به سر می‌برند

فراگیری علم دانش دینی و دنیوی و علوم شرعی باید با حفظ هویت شرعی باشد. زنان و مردان مسلمان باید علوم مختلف را فرا بگیرند و با استقامت و ایمان و قدم گذاشتن در راه خدا و توجه به احکام الهی نفس خود را زندانی کنند تا به اطمینان و سکون و آرامش برسند.

ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام و صهیونیست و استکبار جهانی و متکبران انسان را از آفات و فتنه‌ها محفوظ نگه می‌دارد

استقامت در مقابل همه‌ی ناملایمات، ناهنجاری‌ها و ثابت قدم ماندن در مسیر قرآن و سنت و گرفتن  محکم دین رضامندی خداوند را به دنبال دارد بهترین لحظه برای یک فرد مسلمان این است که تا آخرین لحظه حیات در راه خدا استقامت دارد و به کتاب الله و سنت پاک رسول الله (ص) عمل می کند.

مدیریت دارالعلوم زاهدان با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بیان کرد: مبحث اقتصاد از مسایل مهم کشور به شمار می‌رود و همه‌ی افراد و اقشار جامعه باید به آن فکر کنند و برای رفع مشکلات بکوشند.

اقتصاد مقاومتی با به کارگیری از ظرفیت تولیدات بومی منطقه از جمله در مباحث کشاورزی و دامداری و صنعتی محقق می‌گردد و به رشد و توسعه  اقتصاد کمک می‌کند.

توجه به مسایل فرهنگی باید در دستور کار همه‌ی افراد و مسئولان و دست اندر کاران باشد؛ زیرا مبحث فرهنگ صحیح و تعلیم و علم و دانش از ضروریات مهم جامعه به شمار می‌رود.

تعامل و ارتباط با دنیا سبب خیر برای کشور است و این کارها با مذاکره و سیاست‌های مدیریتی درست و از جمله مبحث انرژی هسته‌ای، حل شدنی است، جلوگیری از قانون شکنی در دستور کار دولت قرار دارد و دولت محترم تدبیر و امید قول داده که به حقوق اقوام و مذاهب توجه دارند و شخص دکتر روحانی سعی در تحقق این امر دارند.

مشارکت اقوام و مذاهب و اجرای درست قوانین سیاست درستی بوده و دولت را در مسیر اعتدال قرار می‌دهد و وقتی که به همه یکسان توجه می‌گردد، کشور به رشد و توسعه ایده‌آل می‌رسد. و از همه انتظار دارم به گروگان گیری ها، دزدی، سرقت‌ها، و دیگر گرفتاری‌ها باید پایان داده شود و در این راستا همه‌ی افرادی که توان دارند باید تلاش کنند و فرهنگ تحصیل علم و دانش و توسعه استان و از همه مهمتر توجه به احکام الهی را مورد توجه قرار دهند.

بعد از سخنرانی شیخ الاسلام فریضه نماز جمعه ادا گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدرسه دارالقرآن سراوان، در این مراسم از ۲۳ نفر از برادران و ۵۰ نفر از خواهران که علوم دینی را به پایان رسانده بودند و همچنین از ۱۳ حافظ قرآن تجلیل به عمل آمد.

و پایان بخش این مراسم معنوی دعا توسط شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله بود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *