آخرین اخبار

گزارش کامل همایش فارغ التحصیلی طلاب عین العلوم گشت خرداد ۹۳

پس از روزها انتظار، روز ۶ خرداد ۱۳۹۳ فرا رسید، مگر چه خبر است که مردم و علما انتظار فرا رسیدن این روز را می‌کشند؟! مگر قرار است چه اتفاقی و رخ‌دادی به منصه‌ی ظهور برسد که همه، پیر و جوان و زن و مرد و کودک و بزرگ‌سال برای فرا رسیدن آن لحظه‌شماری می‌نمایند؟ […]

اشتراک گذاری
۰۹ خرداد ۱۳۹۳
979 بازدید
کد مطلب : 2382

پس از روزها انتظار، روز ۶ خرداد ۱۳۹۳ فرا رسید، مگر چه خبر است که مردم و علما انتظار فرا رسیدن این روز را می‌کشند؟! مگر قرار است چه اتفاقی و رخ‌دادی به منصه‌ی ظهور برسد که همه، پیر و جوان و زن و مرد و کودک و بزرگ‌سال برای فرا رسیدن آن لحظه‌شماری می‌نمایند؟

پاسخ یک کلام است! مراسم دانش‌آموختگی طلاب عین العلوم گشت! مراسمی که برای نخستین بار در ایران در همین مدرسه در سال ۱۳۵۲ یعنی بیش از چهل سال پیش با حضور علمای تراز اول بلوچستان، امثال حضرت صاحب، مولانا عبدالعزیز ملازاده، مولانا شهداد مسکانزهی، مولانا قمرالدین ملازهی و … برگزار گردید و از فارغ‌التحصیلان آن سال مولانا محمدعیسى سیدی‌پور ومولانا عبدالقادر سیدزاده و مولانا شهید عبدالملک ملازاده  قابل ذکر هستند، در همان سال نیز از تمام علمایی که تا آن وقت از عین العلوم گشت، دانش‌آموخته شده بودند، نیز تجلیل گردید و بدین شکل بود که چندین سال بعد، این مراسم در گوشه و کنار بلوچستان و مناطق سنی نشین رواج یافت.

آری! عین العلوم گشت، خاستگاه نخستین مراسم دانش‌آموختگی طلاب اهل سنت است که مردم چند دهه است که با برگزاری این مراسم در این جا مأنوس هستند و برای فرارسیدنش لحظه شماری می‌نمایند.

۶ خرداد بالاخره فرا می‌رسید، روزها قبل از آن مردم شهر گشت مشتاقانه و بدون هیچ چشم‌داشتی برای آماده سازی محل برگزاری مراسم زحمت می‌کشند تا بتوانند به بهترین نحو از میهمانانی که از گوشه و کنار استان سیستان و بلوچستان و بلکه سایر استان‌ها از جمله هرمزگان، کرمان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و گلستان هم‌چون موج خروشان به سوی گشت سرازیر هستند، استقبال نمایند. با نزدیک شدن موعد این مراسم مردم کم کم وارد گشت می‌شوند تا با حضور خویش به این مراسم رونق خاصی بخشند …

روز سه شنبه ۶ خرداد موعد برگزاری مراسم رسمی دانش‌آموختگی طلاب عین العلوم فرا می‌رسد، جا دارد در این جا یادی از بانی این مرکز علمی، یعنی عین العلوم گشت داشته باشیم، در سال ۱۳۱۸ شمسی سنگ بنای این مرکز علمی که بعدها به سرمنشأ بسیاری از تحولات قرار گرفت، توسط مولانا سید عبدالواحد گشتی معروف به حضرت صاحب نهاده شد و این نهال نوپای با پیگیری های دلسوزانه شیخ الحدیث علامه سیدمحمدیوسف حسین پور حفظه الله بالید و به درختی تنومند بدل گشت که میوه‌های این درخت هم‌اکنون در کشورهای مختلف برداشت می‌شود و …

سخن بسیار است و مجالی برای گشودن سر سخن نیست، می‌پردازیم به مراسم؛ این مراسم در محل عیدگاه جدید شهر گشت برگزار گردید؛ مجری مهار سخن را به دست گرفت و مقداری در مورد تاریخ دینی بلوچستان در سده‌های پیشین سخن راند که چگونه با زحمت‌های بزرگ‌مردانی امثال مولانا عبدالواحد سیدزاده رحمه الله پرده‌ی جهالت و نادانی کنار رفت و نور ایمان و توحید تابیدن گرفت و …

در ادامه قاری عبدالغفور سیدزاده با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، به این مراسم معنوی رونق بخشیدند …

مولوی عبدالباسط اسحاق‌زهی

نخستین سخنرانی این مراسم، مولوی عبدالباسط اسحاق زهی، از فارغ التحصیلان امسال عین العلوم گشت بود که تلاوت آیه‌ی إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ [الرعد : ۱۱] سخنان خویش را آغاز نمود و در ابتدا جامعه اسلامی در عصر ابتدایی اسلام را مورد بررسی قرار داد که خلفای اسلامی چگونه وحدت و یکپارچگی را حفظ کرده و این امت را طوری رهبری نمودند که مسلمانان باید تا هم‌اکنون از زحمات آن‌ها باید ممنون باشند.

قرآن عظیم الشأن تلاش آنان برای رسول الله را چنین توصیف می‌کند: لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ [المجادله : ۲۲]. این‌‌ها در مقابل دشمنان خدا، دشمنان دین اسلام، حتى اگر برادران، یا پدران و فرزندان آن‌ها باشند، شمشیر به روی آنان خواهند کشید. دشمنان وحدت امت اسلامی را تحمل نکردند و از تلاشی برای ایجاد تفرقه بین امت اسلامی دریغ نورزدید.

این‌ها کسانی بودند که در زمان رسول خدا مخفی شدند و پس از وفات آن‌حضرت بیرون آمدند و با جان و مال  به مبارزه علیه مسلمانان پرداختند، قرآن توصیف آنان را دقیق و کامل ذکر می‌کند: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَهً  [الأنفال : ۳۶].

تمام تلاش‌هایی که کفار علیه اسلام و مسلمانان انجام می‌دهد، برایشان حسرت خواهد بود؛ زیرا خداوند متعال پشتیبان این امت است …

اگر چه دشمنان تمام تلاش خویش را برای ایجاد تفرقه و حزب حزب کردن امت اسلامی انجام دادند، ولی رهبرانی مانند عمر فاروق بودند که برای اسلام زحمات طاقت‌فرسایی کشیدند و صحابه تمام زندگی خویش را در راه اسلام گذاشتند؛ ابرقدرت‌های آن زمان را به زانو درآوردند.

امروز امت اسلامی قرآن و سنت را گذاشته و بیراهه را گرفته است. راه نجات و رستگاری راه قرآن است. حضرت ابوبکر رضی الله عنه می‌فرماید:‌از زمانی که خلافت به من رسیده، لحظه‌ای خواب به چشمانم نیامده است.

امروز ما باید به قرآن و سنت نبوی رجوع کنیم و به علمای کرام باید اقتدا نماییم. قرآن می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَهً  [الأنفال : ۳۶]؛ قرآن می‌فرماید تمام تلاش‌های جانی و مالی کفار در مقابل دین خدا به حسرت بدل می‌گردد.

جوانان به فکر خود باشید و اسلام را دریابید و مانند مصعب بن الزبیر و … باشید که در راه اسلام جهاد کردند، صحابه خود را فرستادگان الله می‌دانستند و در مقابل رسالت هیچ کوتاهی نمی‌کردند و بار امانت را از رسول تحویل گرفته و به جهانیان رساندند.

سپس آقای سعیداحمد ریگی از طلاب عین العلوم گشت به اجرای سرودی پرداختند با این مطلع:

به تورات و به انجیل و به قرآن /*/ ثنای یاوران پاک جان است

حجت الإسلام دهقان

جناب حجت الاسلام دهقان امام جمعه اهل تشیع سراوان سخنران بعدی این مراسم بود که سخنان خویش را با تلاوت آیات ابتدایی سوره‌ی علق آغاز نمود و فرمود: بالاترین نعمتی که خداوند برای جهان بشری به ارمغان آورده، بعثت رسول خدا است. خداوند به انسان نعمت‌های زیادی داده است، نعمت سلامتی وجود نعمت کمی نیست، در اختیار گذاشتن افلاک آسمان‌ها و کرات و زمین و نعمت‌ها و رزق‌های زمین نعمت کمی نیست، اما برای آن‌ها خداوند منت بر مؤمنین نگذاشته است، اما بر این نعمت رسالت آن‌حضرت می‌فرماید: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ [آل عمران : ۱۶۴]؛ خداوند بر مومنین منت گذاشت که رسولی از جنس خودشان برانگیخت.

نعمت رسالت نعمت بسیار بزرگی است که هر قدر شکرگزار باشیم، نمی‌توانیم شکرش را به جا بیاوریم. یکی از راه‌های شکرگزاری، تأسی جستن از سیره و منش و سنت رسول اسلام است، شخصی که برای همه‌ی ما دلسوز بود: لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ [التوبه : ۱۲۸].

ایشان ادامه داد: این پیامبر رحمت است که برای امتش سعادت می‌خواهد و نسبت به مومنین اهل تواضع و مهربانی‌ست: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ [الفتح : ۲۹]؛ محمد فرستاده‌‌ی خداست و آن‌کسانی که همراه با او هستند، نسبت به کفار سخت‌گیر هستند و نسبت به یک‌دیگر مهربان هستند. مسلمانان باید این روش را از رسول اسلام یاد بگیرند. اگر مسلمانان همواره به سیره و سنت و سخن رسول خدا پایبند باشیم، اختلافات و کدورت‌ها از بین خواهد رفت یا کاسته خواهد شد و آن‌وقت ما شاهد عزت و سربلندی جهان اسلام در مقابل کفر خواهیم بود.

امام جمعه اهل تشیع سراوان افزود: قرآن کریم جامع ترین خصوصیات و صفات را از پیامبر اسلام برای ما بازگو می‌کند که پیامبر، پیامبر دلسوزی و مهربانی است؛ زمانی که مشرکین مکه را به عبادت خداوند دعوت می‌کرد و آنان آن‌حضرت را سنگباران می‌کردند، به جای نفرین کردن آنان می‌فرمود: خدایا! قوم من را بیامرز، آن‌ها نمی‌دانند. پیامبر نسبت به کفار هم دلسوزی می‌کند، چه برسد به امت خودش.

حاج آقا دهقان در ادامه فرمود: اگر می‌خواهیم الگو قرار بگیریم، همه‌ مذاهب اسلامی مکلف‌اند که از این چراغ روشنی بخش پیامبر اسلام نور بگیرند. علی بن ابی طالب علیه السلام در مورد فضیلت آن‌حضرت می‌فرماید: خداوند در روی زمین دو امان از عذاب خودش قرار داده است: یکی رسول خدا که از بین ما رفته است و یک امان دیگر که می‌تواند ما را از عذاب الهی برهاند، باقی است، استغفار است. فرصت استغفار و روی آوری به سوی خداوند باقی است، قدر بدانیم و این مسیر را دنبال کنیم.

ایشان در پایان سخنان خویش اظهار داشت: امروز تعدادی از دوستان فارغ التحصیل می‌شوند، ولی در واقع عمل و کار تبلیغ برای ایشان تازه شروع شده است مانند پیامبر صلى الله علیه وسلمکه شروع کردند و این را هم باید به خاطر داشت که در راه دین داری مسایل و مشکلات هست در راه خداوند باید آن‌ها را پیامبر گونه تحمل کرد. صبوری در برابر مشکلات رمز موفقیت در اشاعه‌ی معارف اسلامی است. پیامبران الهی همواره در مسیر تبلیغ دارای صراحت بوده‌اند، رسول خدا آمد و به صراحت اعلام کرد که خدا را عبادت کنید و جز او خدایی وجود ندارد. از ویژگی‌های دعوت پیامبر سازش ناپذیری در اصول دین بود. طلاب باید احساس مسئولیت بیش‌تر داشته باشند و فرصت و تهدیدهای منطقه‌ی خویش را بررسی نمایند که مردم در مسیر معیشت‌های حلال قرار بگیرند. دلسوز هم‌دیگر باشند و از هر گونه اموری که موجب نگرانی مسلمانان می‌شود، فاصله بگیرند.

مولوی حسان فاضلی

hasan

مولوی حسان فاضلی سخنران بعدی این مراسم بود که سخنان خویش را با تلاوت آیات: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ [آل عمران : ۱۹] و وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ [آل عمران : ۸۵] آغاز نمود و در ابتدای سخنانش از حضور مهمانان قدردانی کرده و خداوند را برای انسانیت و دین اسلام شکر گفت و افزود: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ [التین : ۴] و شکر این که ما را مشرف به دین بزرگ گردانید إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ [آل عمران : ۱۹]؛ اسلام همان دینی است که رحمت و حریت را برای انسان به ارمغان آورد و انسان را از رق عبودیت بندگان به طرف رب الاسباب و رب العالمین دعوت کرد

متفکرین و اندیشمندان غربی بسیار زیاد دنبال این قدرت پنهانی و این سر درونی که در اسلام است که با این سرعت در نصف قرن بر کل دنیا مسلط شد، دلیل آن چه بود؟ اگر این را از منظر اسلامی نگاه بکنیم اول رسالت محمدی را با رسالت انبیا نگاه می‌کنیم؛ قطعا رسالت انبیای پیشین منحصر برای قوم و طایفه‌ی خودشان بوده است و قرآن در این مورد می‌فرماید: وَلِکُلِّ أُمَّهٍ رَسُولٌ [یونس : ۴۷]، وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا [النحل : ۳۶] و حضرت نوح با لفظ  یَا قَوْمِ إِنِّی لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ [نوح : ۲] خطاب می‌کند.

اما رسالت پیامبر صلى الله علیه وسلم رسالتی  عالمی و شامل برای هر عصر و زمان است؛ قرآن می‌فرماید: إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا [الأعراف : ۱۵۸]. این محمد صلى الله علیه وسلم تنها برای قوم قریش نیامد، بلکه رحمتی برای کل جهانیان قرار گرفت؛ فلسفه دین اسلام این است که به همه انبیاء ما قبل احترام قائل است و قرآن می‌فرماید: لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ  [البقره : ۲۸۵]؛ به همین دلیل است که اسلام دینی کامل و پویاست.

اگر عیسی که نفس را زنده کرد، تو محمد صلى الله علیه وسلم یک نسل را زنده کردی و این فرق رسالت پیامبر صلى الله علیه وسلم با دیگر انبیاء بوده است، اگر رسالت انبیا و ادیان گذشته را مورد مطالعه قرار بدهیم، در می‌یابیم یهود کسانی بودند که غیر از ظلم و ستم به انبیا کاری نکرده‌اند و تعابیر اینان در قرآن موجود است و اگر مسیح را بنگریم، مسیحی که انسان را به صفای روحی و مبالغه انگیز دعوت کرد؛ ولی حقیقتا نکات ضعفی داشت در انجیل مذکور است: ای مسیحیان! در مقابل شر هیچ مقاومتی نکنید، اگر کسی به شما سیلی زد، طرف چپ خود را حواله کنید تا به شما سیلی بزند. این مسامحت مبالغه انگیز مسیحیت نشان این است که در آن ضعف است، در نیتجه در می‌یابیم که ادیان گذشته نمی‌تواند جوابگوی انسانیت باشند.

امام ندوی می‌فرماید اسلام کامل حق را به صاحبش می‌دهد و مغزها و عقل‌ها را باور می‌کند و مردان را می پروراند و تنها جوابگوی انسانیت است و اجاق‌های خاموش قلب انسانیت را روشن می‌کند و اخلاق را پایه ریزی می‌کند تا این امت الگو قرار بگیرند برای تمام جهانیان و این دین عمرها، خالدها و … تحویل می‌دهد؛ اسلام دینی است که نه تعصب دارد و نه خشک است  و نه یک دین بی بند و بار به مسائل شرعی است .

و مصدر دوم شناخت اسلام خود قرآن است و زندگی صحابه و هر شخصی که ادعا بکند که بدون شناخت صحابه دین را فهمیده است قطعا کج فهمی است و مصدر چهارم شناخت اسلام ائمه مجتهدین و سلف صالح که فهم و درک آنان باعث شده است که ما امروز اسلام را به این زیبایی ببینیم و قطعا ما بدون از ائمه مجتهدین نمیتوانیم این دین را درک کنیم

اسلام به چند چیز خلاصه می‌شود اسلام دین است و هم خلق و عبادت حکم قضا اسلام برای همه چیز است و تنها دینی است که در تمام مراحل زندگی انسان جوابگوست.

گروه سرود محبان صحابه با اجرای سرودی زیبا در مدح مدرسه علوم دینی و اساتید آن پرداخت

چه ختم با بهاری دارد این گشت/ چه کوه استواری دارد این گشت

محمداکرم حسین بر رئیس شورای شهر گشت

با عرض خیر مقدم خدمت میهمانان به معرفی شهر گشت پرداخت و از مردم عزیزی که تشریف آورده بودند و از مردم همیشه در صحنه گشت که در این مراسم زحمت کشیده بودند تشکر و قدردانی نمودند

مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه مسجد نور سراوان

sadati

مولانا عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان و مدیر دارالعلوم زنگیان، سخنران بعدی مراسم بود که سخنان خویش را با تلاوت آیه‌ی شریفه‌ی وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ [البقره : ۱۲۷] آغاز نمود و فرمود: حضرت ابراهیم هنگام بنای خانه کعبه این دعا بر زبانش جاری بود: وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ [البقره : ۱۲۷]؛ اول از همه دعا کردند که این عمل ما را به دربار خود بپذیر. اشاره به این است که هر انسانی که می‌خواهد عمل صالحی را انجام بدهد، اول اخلاص و دعای قبولیت را بکند؛ مهم قبولیت است و اخلاص در عمل که حضرت ابراهیم  در آیه به ما این درس را می‌دهد که از الله تعالی بخواهیم و تاریخ گواه است که حضرت ابراهیم هیچ کسی را واسطه قرار ندادند و تنها از الله تعالی خواستند: رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ [البقره : ۱۲۷]؛ دعای دوم رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّهً مُسْلِمَهً لَکَ [البقره : ۱۲۸]؛ خدایا! ما را تسلیم خود بگردان و عمل ما را خالص برای خود بگردان و دعای سوم: رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیُزَکِّیهِمْ  [البقره : ۱۲۹]. حضرت ابراهیم یک معلم و یک رسول و پیامبری برای کسانی که این شهر را‌ آباد کرده و این خانه را ساخته، را از خداوند می‌خواهد و آن نبی مکرم اسلام است. آن حضرت می‌فرماید انا ثمره دعاء ابی ابراهیم؛ من نتیجه و ثمره پدرم حضرت ابراهیم هستم. خداوند هر سه دعای حضرت ابراهیم را قبول کردند و رسول اکرم صلى الله علیه وسلم را مبعوث فرمودند: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ  [آل عمران : ۱۶۴].

مدیر مدرسه دارالعلوم زنگیان در ادامه گفتند که اولین مدرسه‌ای که ساخته شد، خانه‌ی کعبه است و فضایل علم را برشمردند و ابراز داشتند که اولین مدرسه که تمام مدارس امروز ثمره آن هستند،  نشأت گرفته‌ از مدرسه نبوی است و مدارس هند و پاکستان اطراف و اکناف دنیا سرچشمه‌شان مدرسه نبوی است به وسیله دارالعلوم دیوبند که یکی از این مدارس مدرسه علوم دینی گشت می‌باشد.

اولین استاد این مدرسه رسول مکرم اسلام بودند و اولین شاگردان این مکتب اصحاب و یاران آن حضرت و حضرت محمد صلى الله علیه وسلم توانستند افرادی را تعلیم بدهد که الله تعالی در مورد آنان می‌فرماید:مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا [الفتح : ۲۹].

برای حواریون هیچ نبی این همه فضایل بیان نشده است؛ پس رسول الله (ص) در این کار خود موفق بودند و رسول اکرم کوفق شد کسانی را تربیت کنند که توانستند با علم نبوی دنیا را سیرآب بکنند، نصاب این مدرسه را الله تعالی خود انتخاب نموده و خود الله تعالی این شاگردان را انتخاب نموده و امتحان را نیز خود الله تعالی از آن ن‌ها گرفت أُولَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ [الحجرات : ۳]، أُولَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ[الحجرات : ۷] و در جای دیگر می فرماید: أُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.

و این دین و قرآن با سند به دست ما رسیده است و مستند هست و این دین همان گونه که در صدر اسلام بود به دست ما رسیده اما چه کسانی این دین را به ما رسانیدند همان کسانی که خداوند از آن‌ها امتحان تقوی گرفت کسانی که رسول مکرم اسلام آنان را پرورش داد.

همه علوم دنیا لازم و ضروری هستند و در اسلام هیچ گونه ممانعتی از فرا گرفتن علوم جدید نیست، در زمانی که غرب در جهالت به سر می برد و اسلام بر اسپانیا سیطره داشت و علوم دینی با علوم عصری با هم تدریس می‌شد و در همان زمان مسلمانان توانستد علوم جدید را پایه گذاری کنند.

حافظ محمد کریم صالح

hafez

سخنران بعدی مراسم حافظ محمدکریم صالح بود که سخنانش را با تلاوت آیه‌ی وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا [البقره : ۱۴۳] و چند آیه و حدیث دیگر آغاز نمود و فرمود: خداوند متعال هر فردی از افراد این امت را برای نجات جهانیان پیام داده و در این جهان فرستاده‌اند. شما سروران و تمامی آحاد این امت پیام خوش‌بختی و نجات را در اختیار دارد و مسئولیتی بسیار بزرگ و سنگین به او واگذار گردیده است. به تعبیری دیگر عزت، شرف و کرامتی به او عطا شده تا پیام نجات را بنا بر جانشینی و نیابت از سید رسل محمد مصطفى صلى الله علیه وسلم به دیگران برساند. بنا بر عبارتی دیگر هر کدام از ما و شما سرمایه‌ای در اختیار داریم و نیرو و قدرتی پروردگار به من و شما عطا کرده که با آن سرمایه می‌توانیم انسان‌ها را از عذاب‌های ترسناک جهنم و رسوایی‌های روز قیامت نجات داده به سعادت ابدی و سرمدی برسانیم. سرمایه را در اختیار داریم و سید أنبیا روش استفاده را به ما یاد دادند که با آن بتوانیم انسان‌ها را از گودال‌های متعفن کفر و شرک و معصیت نجات داده و آن‌ها را بر قله‌های بسیار بلند ایمان، اسلام، توحید و اطاعت رب العالمین برسانیم.

حافظ محمدکریم در ادامه آیاتی چند در این موضوع تلاوت کرد و افزود: این نعمت نیابت دعوت از جانب پیامبر از تمام نعمت‌های دنیایی با ارزش‌تر است؛ زیرا خداوند بر هیچ نعمتی منت ننهادند، اما بر این افتخار و سعادت بزرگ منت نهادند: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ  [آل عمران : ۱۶۴]. نعمت‌های خداوند بسیار هستند، اما فقط بر همین یک نعمت منت نهاده شده است و حتى از نعمت‌های نفسی هم سخن به میان آمده است، ولی هرگز برای آن‌ها منت ننهاده است. ایشان در ادامه چندین آیه در مورد نعمت‌ها و ذکر آنان در قرآن تلاوت نمود.

ایشان در ادامه فرمود: انسان زمانی قدر نعمت را می‌داند که از دستش بدهد؛ در یکی از شهرهای پاکستان، شخص سرمایه‌داری مریض بود و برای معالجه خودش به لندن رفت. هنگام بازگشت تماس گرفت، همه دوستان و خویشاوندان به استقبالش رفتند؛ با یک چیز بسیار غیر طبیعی مواجه شدند ایشان نمی‌توانست صحبت کند و مثل افراد کر ولال فقط با اشاره سخن می‌گفت. لحظاتی نگذشته بود که با اشاره درخواست آب داد و آب را همراه یک قرص خورد، وقتی مسأله را جویا شدند، در جواب گفت: من بزاق دهانم را از دست داده‌ام و نمی‌توانم صحبت کنم، باید قرص بخورم، بعد از آن می‌توانم ۱۵ دقیقه صحبت کنم و دوباره آب دهانم خشک می‌شود و باید مجددا قرص بخورم و قیمت هر کدام از این قرص‌ها ۵۰ دلار است. ما این نعمت را خیلی راحت دور می‌اندازیم: وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا [النحل : ۱۸]؛ نعمت‌های خداوند را نمی‌شود شمرد، اما بر همه‌ی این نعمت‌ها منت ننهادند.

منت اول، منت بر نعمت ایمان است: بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ [الحجرات : ۱۷].

دومین منت بر نعمت بعثت محمد مصطفى صلى‌الله علیه وسلم است: لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ [آل عمران : ۱۶۴]؛ چرا که پیامبر بسیاری از نعمت‌ها را برایمان به همراه داشته است…

نعمت ایمان، نعمت قرآن، نعمت این حوزه علمیه، نعمت علما را داریم که با دیدنشان چشم‌هایمان خنک می‌شود و قلب‌هایمان شاد می‌گردد، ایمانمان قوت می‌گیرد، در اعمال نیک‌ ما نیرو می‌آید، از بدی‌ها بیزار می‌شویم، این‌ها نعمت‌هایی هستند که از سید الرسل به ما رسیده است. بزرگ‌ترین منت، منت بعثت است و حاوی این پیام است که مردم غیر مسلمان آمریکا، اروپا و همه‌ی جهان بدون پیام و رسالتی که شما مسلمانان حاملش هستید، به سعادت نمی‌رسند و وظیفه‌ی اصلی زندگی شما دعوت الى الله هست و همه بدانند که همه راه‌ها بسته است جز راه پیامبر صلى الله علیه وسلم که سعادت در آن است. شرقیان و غربیان بدانند که کلید حل تمام مشکلات آنان در دین محمد است.

حافظ محمدکریم در پایان سخنانش، داستان مسلمان آوردن دو دختر فرانسوی را نقل کرد: در فرانسه گروهی از دعوتگران ایستاده بودند که دو دختر فرانسوی سوار بر ماشین از کنار آن‌ها رد شدند، ولی دوباره دور می‌زنند و توقف می‌کنند و می‌پرسند: شما کی هستید؟ آنان پاسخ می‌دهند: ما مسلمان هستیم. می‌پرسند: اسلام چیست؟ گفتند: روش زندگی است که پیامبرمان به ما داده، تا خوش‌بخت شویم. دخترها گفتند: می‌خواهیم بپذیریم و مسلمان می‌شوند. بعدها از این‌ها پرسیدند: چرا این‌قدر زود تغییر مذهب دادید؟ گفتند: آن روز ما می‌خواستیم خودکشی کنیم، زیرا همه چیز را در دنیا امتحان کردیم، ولی هرگز آرامش نیافتیم، از این‌جا که رد شدیم، موجی از آرامش به قلب‌مان سرایت کرد و با خودمان گفتیم حتماً نزد این‌ها هست و الحمد لله اکنون آرامش خاصی احساس می‌کنیم.

مولانا عبدالصمد دامنی

damani

سخنران بعدی این مراسم مولانا عبدالصمد دامنی، مدیر مدرسه علوم دینی حقانیه ایرانشهر بود که سخنان خویش را با تلاوت آیات و احادیثی آغاز نمود و فرمود: سخنان علما را شنیدم، اصل عمل کردن و پند گرفتن است؛ خداوند متعال می‌فرماید: وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ [الذاریات : ۵۵]. مردم را باربار پند بده که ذکر و پند به مؤمنان فایده می‌دهد. باید واعظ و مبلغ وقتی برای بیان می‌ایستد، اول هدفش عمل خودش باشد و وقتی که کلماتی را ایراد می‌کند، نخست منظور خودش باشد که باید من شرم داشته باشم که این سخنانی که برای مردم بیان می‌کنم، بدان‌ها عمل می‌کنم یا نه؟ باید شخص گوینده خود پند پذیرد و شنوندگان به گوینده ننگرند، بلکه توجهشان بدین باشد که چه می‌گوید و منظور از سخنانش چیست؟ با شنیدن سخنان، برای عمل کردن بکوشد، و هدف از شنیدن تنها سرگرمی نباشد.

مولانا دامنی افزود: خداوند متعال می‌فرماید: تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ [القصص : ۸۳]؛ خانه‌ی آخرت را برای کسانی قرار می‌دهیم که هدفشان فخر فروشی و بزرگی‌جویی در دنیا و فساد نیست و فرجام خوب برای پرهیزگاران است.

ایشان افزودند: ظلم اقسام و انواعی دارد؛ ظلم دو نوع است: ۱- به نفس خودمان ظلم می‌کنیم و حدود الهی را هتک می کنیم و کسی که آن ها را هتک کند، به نفس خودش ظلم کرده است؛ اگر توبه کند خداوند متعال حق خودش را می‌بخشد و اگر توبه نکند، به غیر از شرک، اگر لطف خداوند شامل حال کسی شود، او را می‌بخشد.

ظلم دوم، مظالمی است که بر خلق خدا روا می‌داریم، خداوند متعال از این نوع ظلم‌ها نمی‌گذرد؛ حضرت سالم روایت نموده است که رسول خدا صلى الله علیه وسلم فرمود: خداوند متعال در روز قیامت اقوامی را می‌آورد که حسناتی مانند کوهای تمامه داشتند، حج و عمره های زیادی انجام دادند و صدقات، تلاوت و … زیاد داشتند، وقتی که پیش خداوند می‌آیند، خداوند اعمالشان را برباد می‌دهد و بدون عمل به جهنم فرستاده می‌شوند. سالم فرمود: یا رسول الله! پدر و مادرم فدایت تو باد این ها چه کسانی هستند؟ فرمودند این ها کسانی اند که اعمال و نیکی‌های زیادی انجام می‌دادند، اما وقتی که کار ناجایزی در مقابل آن‌ها قرار می‌گرفت، از انجامش دریغ نمی‌ورزیدند.

افرادی هستند که آشکارا راهزنی و دزدی می‌کنند، شاید این‌ها فرزندان افراد نیک باشند، یکی از ظلم ها مرتکب شدن ظلم در وصیت است، که مورث ظلم انجام می‌دهد که برای اجنبی ای وصیت می‌کند تا ورثه‌اش محروم بشوند، در صورتی که وارثان وی مستحق‌تراند و بعضی دیگر تعصب قومی و فرقه‌ای دارند که همه این‌ها جزو مظالم است، به خاطر قومش و لو این که ظالم، راهزن و … است، خشم‌ می‌گیرد، ازش دفاع می کند. کسانی که در جامعه فساد می اندازند، وارد جهنم می‌شوند؛ زیرا بهشت سرای متقین است.

مولانا عبدالأحد ملازهی

m a ahadسخنران بعدی این مراسم مولانا عبدالأحد ملازهی مدیر مدرسه دینی انزاء بودند که با سخنان خویش مردم را به فیض رساندند ایشان در ابتدای سخنانش اشعاری در مدح و فظیلت خلفای راشدین قرائت کرد.

ایشان در ادامه از حضور در این جلسه روحانی ابراز مسرت و شادی نمودند و این رخ‌داد عظیم را به شیخ الحدیث و جامعه مدرسین عین العلوم گشت تبریک عرض نمود.

ایشان در ابتدا نصایحی به طلاب دوره حدیث که موفق به اتمام دروس دینی شدند نمود و فرمود: دستار فظیلت مسئولیت سنگینی است پدر و مادر و …. اظهار خوشی می کنند ولی این مسئولیتی سنگین است هدف از آموختن علم عمل و انتشار آن عمل است. رسول خدا صلى الله علیه وسلمفرمود: مهم ترین مردم چه کسی است صحابه فرمودند: الله و رسول اعلم. رسول خدا فرمودند: الله تعالی اجود جودا؛ خداوند سخی‌ترین است و بعد در میان انسان‌ها سخی‌ترین مردم من هستم و بعد از من سخی در درجه دوم کسی است که علم حاصل نماید و پس از حصول آن، علم را در دنیا پرا کنده کرد.

مولانا عبدالأحد در ادامه اظهار داشتند که: خوشا به فارغ التحصیلانی که خود را به دنیا مشغول نمی‌کنند و به گسترش علم می‌پردازند، این هم وظیفه شرعی همه کسانی است که دنبال علم شرعی بوده‌اند. امروز نیاز است که خواهران به عنوان داعیات در جامعه فعالیت نمایند

رسول الله (ص) ۱۴۰۰ سال پیش تعریف مسلمان را بیان فرمود: المسلم من سلم المسلمون من لسانه ویده. امروز مسلمانان در بسیاری از ناهنجاری‌ها مبتلا هستند و کسی که در دنیا ظلمی را مرتکب شود، در قیامت دچار رسوایی و عذاب می‌شود رسول (ص) فرمود: در میدان محشر افرادی می‌آیند که بر شانه‌هایشان گوسفند، شتر و … هست یعنی در دنیا هر چیزی را از حق مردم غضب کند، در قیامت بر شانه‌اش خواهد بود و رسوا می‌گردد. شخصی می‌آید به نزد رسول خدا که مرا کمک کن. رسول الله در دنیا جواب می دهد که من برای شما مالک چیزی نیستم.

اگر در تاریکی شب گناهی مرتکب شویم به یقین بدانیم که خدا ما را می‌بیند.

در کتابینوشته شده که در محله‌ای خیاطی بود که عادت بدی داشت که مقدار پارچه را برای خود بر می‌داشت

روزی نزد افسری از وی یاد شد افسر گفت من می‌خواهم که کتی برای خودم بدوزم به نزد خیاط رفت و گفت برای من کتی بدوز و نامت بد است اما خیانت نکن و همین جا جلوی من این کار را انجام بده خیاط شروع به بریدن پارچه کرد و در ضمن حکایات فکاهی بیان می‌کرد و افسر می‌خندید و خیاط در همین ضمن پارچه را می‌دزدید تا این که مقدار زیادی از پارچه را دزدیدافسر گفت که هنوز حکایات بیان کن خیاط گفت: اگر بیشتر از این حکایات بیان کنم پارچه برای دوختن کت کوتاه خواهد شد مولانا عبدالاحد با نتیجه گیری از داستان فرمود اگر ما بتوانیم که بندگان را فریب بدهیم، اما هرگز نمی‌توانیم الله را بفریبیم.

آقای درویش نارویی

farmandar

سخنران بعدی مراسم جناب درویش نارویی فرماندار سراوان بودند که در ابتدای سخنانش با خواندن اشعاری در مدح پیامبر اسلام فرمود: امروز ۲۷ رجب به روایتی مبعث رسول اکرم است که پیامبری که وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ[القلم : ۴] پیامبری که تجسم عینی اسلام و سرمشق مسلمین و نمونه عالی انسان و انسانیت بود.

ایشان در ادامه حدیثی از پیامبر اسلام نقل کردند که کسانی که به سوی قبله نماز می‌خوانند و ذبیحه آنان را می‌خوردند، مسلمان هستند.

امروزه در عصری بسیار پیچیده‌ای هستیم که در همه دنیا پرونده اسلام هراسی تبلیغ و اشاعه می‌شود در ادامه به مشکلاتی که فرا روی جهان اسلام قرار دارد اشاره نمود. ایشان در پایان از همه علما و ریش سفیدان درخواست کرد که برای حفظ و ارتقای امنیت مشارکت نمایند.

مهندس میرمرادزهی نماینده مهرستان، سیب‌وسوران و سراوان در مجلس شورای اسلامی

namayande

هر چه ما داریم، از راه و روش رسول اکرم است پیامبر آنچه را که از الله به وی وحی می‌شد، به ما منتقل نمود.

در جهان بررسی های زیادی شده ولی روشی مانند اسلام مشاهده نمی‌شود که کامل باشد.

در ادامه سرودی توسط محسن بالار از طلاب عین العلوم اجرا گردید با مطلع:

مدینه غریبن مروچی /*/ چه پلین رسولء ودایا مروچی

مولانا محمدگل کرم‌زهی

m m gol

مولانا محمد گل کرمزهی سخنران بعدی این مراسم بود که سخنان خویش را با تلاوت آیه‌ی لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ [التوبه : ۱۲۸] و آیه لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ [الأحزاب : ۲۱] آغاز کردو فرمود: خداوند به شما دوستداران علم و علما و مراکز علمی و دین که مراسم ایمانی را با حضور گرم خویش رونق می‌بخشید جزای خیر بدهد. آیاتی که در ابتدای تلاوت شد در باره بعثت رسول خدا و وظایف رسول خدا صلى الله علیه وسلم می‌باشد.

همان طور معلوم است که بعد از ابراهیم خلیل الله سلسله رسالت در اولاد حضرت اسحاق ادامه یافت، انبیایی که در بنی اسرائیل مبعوث شده بودند همه از نسل اسحاق بودند تا حضرت عیسی و بعد از برده شدن حضرت عیسی به آسمان سلسله نبوت از این نسل منقطع شد. تا ۵۰۰ سال از سلسله منقطع شد و مردم جهان به جهالت فرو رفته بودند. کسی نبود که به خاطر خدا اشک بریزد و یا قدمی در راه خدا بردارد. در این برهه از زمان ناگهان لطف و رحمت خداوند متوجه ساکنان روی زمین شد و پیامبری که در آسمان به نام احمد و در زمین محمد معروف بود و از نسل اسماعیل بود، برای نجات جامعه انسانی پیدا نمود. پیامبری که وقتی که بنای خانه کعبه تکمیل شد حضرت ابراهیم دعا نمود: رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ [البقره : ۱۲۹] و حضرت عیسی مژده وی را داده بود: وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ [الصف : ۶]  و آمنه مادر رسول خواب دیده و بشارت یافته بود.

حسان در مدح پیامبر می‌فرماید: وأحسن منک لم تر قط عین /*/ و أجمل منک لم تلد النساء

خلقت مبرءأ من کل عیب /*/ کانک قد خلقت کما تشاء

پیامبر فرمود: وجود من نتیجه دعای ابراهیم و بشارت حضرت عیسی و خواب دیدن مادرم هستم

مادر ایشان خواب دیده بود که نوری از وی ساطع شد و قصرهای روم و ایران را روشن ساخت.

شیخ عبدالحق می‌فرمایند یکی از کرامات آن حضرت مختون متولد شدن ایشان بود.

در زمان کودکی ایشان کرامات زیادی رخ می‌دهد که برخی را حلیمه نقل کرده است ایمان به رسالت رسول خدا فرض است و سه بخش دارد ایمان به حقانیت رسالت آن حضرت، ایمان به عمومیت رسالت، ایمان به ختم نبوت رحمت للعالمین.

ایشان در آخر فرمود: امیدواریم که محبت رسول خدا را در دل‌های ما قرار دهد.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

molana

حضرت شیخ الاسلام سخنران بعدی مراسم بود که سخنان خویش را با تلاوت آیه لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ  [الأحزاب : ۲۱] آغاز نمود و در ابتدای سخنانش از حضور در این جلسه ابراز شادمانی نمود و فرمود: ما برای حضور در این مراسم و دیدار با شیخ الحدیث مشتاق بودیم که به توفیق خداوند امروز توانستیم به آرزوی خویش برسیم.

خداوند زحمات ایشان را قبول کند و توفیق مزید خدمت را عنایت کند. در ادامه از خداوند طلب مغفرت کرده و از خداوند خواستند که آن چه رضای ایشان است توفیق دهد.

در ادامه فرمودند که می‌خواهند بحث مولانا محمد گل که در مورد پیامبر بود را ادامه دهند زیرا موضوعی است که بسیار بی کران است. و به دو آیه که خداوند اشاره به منت مومنان کرده را ذکر کردند. ما چه سعادتی داریم که جزو امت محمد صلى الله علیه وسلم  شدیم چه بسا کسانی که تمنا داشتند جزو این امت باشند و لی تا دوست که را خواهد و میلش به که باشد.مهمترین نعمت دنیایی ما این است که ما از امت محمد (ص) قرار داد و ما شاگردان مکتب قرآن عظیم قرار گرفتند. هنگامی که زندگی پیامبر (ص) را می‌نگریم و چهره ظاهری حضرت رسول را بررسی کرده از زبان صحابه می‌شنوید از لحاظ زیبایی به حدی بود که مانند ایشان نبوده و نخواهد بود.

هنگامی که دقیق به وضعیت ظاهری پیامبر متوجه شویم می‌فهمیم که خلقت ایشان خود معجزه‌ای است. از صحابه پرسیدند: سفیدی پیامبر مایل به گندم گون بود؟جواب دادند نه مایل به سرخی بود. صحابه هنگامی که در مجلس پیامبر می‌نشستند مانند این بود که علی رئوسهم الطیر و همه سر به زیر می‌انداختند. و روایت دیدن پادشاهان فارس و روم و دعوای اصحاب بر سر آب وضوی مستعمل پیامبر آن‌ها هنگامی که پیامبر را دیدند، او را شناختند ولی ما فقط از طریق روایت می‌شناسیم؛ پیامبر حتی اگر عرق می‌کرد عرق ایشان از همه عطرها خوشبوتر بود. حضرت انس می‌فرماید ظریف‌تر از زیبایی پیامبر ندیدم. اگر به صفات مختلف آن حضرت صلى الله علیه وسلمبنگریم حیران می‌شوید که خداوند چه ویژگی‌هایی در سید ولد ادم قرار داده است.

خداوند می فرمایندمَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ [النساء : ۸۰] و صحبت همین است، اطاعت پیامبر سبب نجات است و راه و سنت ایشان را در تمام زمینه ها یاد بگیریم و بفهمیم چرا که همه زندگی ایشان دین است و قابل اتباع می‌باشد و پیامبر ناجی و منجی ماست، پیامبر آمده تا ما به سیرت و زندگیش اقتدا کنیم. اگر اقتدا کنیم، محمد صلى الله علیه وسلمما را به خدا و بهشت می‌رساند به جز راه مصطفی راهی به سمت خداوند نیست؛ حتی اگر پیامبران قدیم زنده شوند، تنها از دین محمد صلى الله علیه وسلم پیروی می‌کنند. انسان در هر عملی به قله برسد در علوم مختلف در هر حال در هر قدرت در هر سمت همه و همه نیاز دارند که از حضرت صلى الله علیه وسلم اتباع کنند، بشر هر اندازه جلوتر برود، ولی باز هم در تمام شئون زندگیش راهی بهتر از راه خدا و پیامبر ندارد. زمانی اعتقاد ما به پیامبر صلى الله علیه وسلم کامل است که ما عمل بکنیم و اتباع بکنیم اگر به زندگی پیامبر عمل نکنیم نمی توانیم ادعای اعتقاد داشته باشیم اگر کسی هزار بار ادعا کند ولی خلاف ادعای محمدی بودنش عمل کند یا اصلا عمل نکند باز هم شامل رحمت خداوندی نمی‌شود گناهان را مرتکب شدن مخالفت با خدا و رسول است. هر کس مخالفت کند آن مخالف با خدا و پشت به خدا و رسول کرده است. افسوس برای ما مسلمانان که نسخه قرآن و سنت را ترک کردیم. سربلندی عزت و افتخار وجهه در دست مسلمان است تا زمانی که به زندگی پیامبر صلى الله علیه وسلم عمل کنیم. هر چقدر ذکر بکنیم و ادعا کنیم ولی خلافش عمل کنیم، فایده تدارد؛ مردم این زمانه مشکلات زیادی دارند که سرمنشأ همه‌ی آن‌ها ترک تعلیمات پیامبر صلى الله علیه وسلم است. شخصی آمد نزد پیامبر مدح ایشان را گفت و فدای ایشان می‌شد در شعر، ولی پیامبر فرمود: چهره ات به شعر نمی خورد! امروزه ما هم همین طور هستیم در توانایی شما نیست که ادعای بهشت کنید فقط تمنا هست، حتی پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمودند: نمی دانم که با من و شما چه می‌شود؟!! خداوند فقط به اعمال می‌نگرد و زندگیتان را درست کنید. وَتِلْکَ الْجَنَّهُ الَّتِی أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ [الزخرف : ۷۲]؛ هنگامی که سیرت را بنگریم اگر تمام دنیا را بنگرید زندگی بهتر و روشن تر نمی یابید پس عمل کنید.

پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمودند: همان گونه که نماز می‌خوانم بخوانید. پس بیایم ما هم همان گونه بخوانیم

هیچ چیزی جز کوتاهی و سستی مانع عمل بر احکام و عبادات نیست.

در حنین وقتی صحابه متفرق شدند، حضرت طلحه به میدان آمد، شخصی به نام ابو سفیان لگام اسب آن حضرت را گرفته بود و ایشان می‌فرمود: انا النبی لا کذب انا ابن عبدالمطلب و استوار در برابر دشمن ایستاده بود.

آن حضرت بالاترین همدردی را با مردم داشت، همه می‌توانستند با رسول خدا ملاقات کنند و درد و دل خویش را با وی در میان بگذارند. رسول خدا در کار خانه کمک می‌کرد.

رسول خدا صلى الله علیه وسلم در امور قیامت خیلی سخت بود. در فتح مکه وقتی می خواستند دست فاطمه مخزومی را قطع کنند فرمود اگر فاطمه بنت محمد نیز سرقت می‌کرد دست وی را قطع می‌کردم و به اسامه که می‌خواست شفاعت کند، فرمود آیا در حدود الهی شفاعت می کنی؟! تمام لحظات زندگی آن حضرت در احادیث موجود است، از آن حضرت پیروی کنید؛ بهترین الگو ما رحمت للعالمین است. با وجود وفات آن حضرت، تعالیم وی بین ما موجود است همه تصمیم بگیریم که گناه را ترک کنیم و اتباع رسول را انجام دهیم و احکام الهی را در زندگی پیاده کنیم.

ایشان در ادامه خطاب به خواهران فرمود: ما باید هم دنیا و هم آخرت را مدیریت کنیم و بسازیم و بدون حضور و همکاری خواهران این کار امکان پذیر نیست، شما خواهران برای تعلیم و تربیت فرزند اقدام نمایند و خدمت به دین و جامعه نمایند.

اروپا از لحاظ مادی توسعه یافته است و از لحاظ مادی پایین هستند و شما تلاش نمایید که به هر توسعه دست یابید و فرزندان را به علم آموزی تشویق کنید.

خواهران حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نماید الله را عبادت نمایند و به انجام عبادات پاینده باشند.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، ابراز داشتند که ملت ایران توانست کسی را انتخاب کند که اهل گفتمان و منطق می‌باشد و دولت تدبیر و امید، با دشمنان شما گفتگو می‌کند تا بتواند حق شما را بگیرد و این بهترین راه است و ضایعات این روش بسیار کم می‌باشد و نقصان خاصی ندارد و کل سیاست نظام جمهوری نیز این گونه است و سیاست رهبری نیز این گونه است؛ در جامعه ما افراد تندرویی وجود دارد، اما به طور کلی دولت و رهبری و سیاست جمهوری این است که سلامت و بدون جنگ می‌توان زندگی کرد و اگر ما با مذاکره به حقوقمان برسیم این بهترین راه است.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: ما همه این قانون را قبول کرده‌ایم، اگر چه کمبودی دارد، چون پرداخته‌ی بشر می‌باشد و ساخته خدا نیست و در ساخته‌های بشری اشتباه هم وجود دارد، اما می‌توان آن را اصلاح کرد.

رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان ضمن تأکید بر این که “اهل سنت جزو پیکره جدا نشدنی ایران هستند”، فرمود: راه اهل سنت، تعامل و گفتمان است و ما معتقدیم از راه قانون به حقوق شهروندی و آزادی مذهبی و سایر حقوقی که قانون تعریف کرده است، برسیم

و مسیر اهل سنت مسیرگفتمان و عقلانیت است و مسیر خشونت و افراط نیست و اهل سنت به خشونت و ترور اعتقاد ندارد و هر گروهی چه سنی و شیعه، اگر خشونت و افراط را پیشه بکنند ضرر خواهند کرد.

وی در ادامه افزود که باید مرزها حفظ بشود و راه گفتمان تقویت.

مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به دولت مردان و مسئولین کشور پاکستان این پیام را دادند که به داد ملت خود برسید و حرف آنان را گوش کنید و مشکلات مردم را پیگیری نمایید.

و پایان بخش این جلسه معنوی دعا توسط شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید بود

منبع: سنت آنلاین

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *